• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips inför besiktning

jostr

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2026
Här kommer lite tips på hur man kan förbereda sig lite inför besiktning.

Kolla all belysning: Halv/helljus, positionsljus, sidomarkeringslyktor, körriktningsvisare (även sidokörriktningsvisare), stoppljus (även extra stoppljus), skyltlykta.
Kolla däck: mönsterdjup, ev.torrsprickor (inte bara på sidorna utan även i slitbanan).
Vindruta: Ev. stenskott(>1cm) eller sprickor i siktfältet blir underkänt.
kolla att det finns spolarvätska och att torkarbladen är ok.
Leta fram varningstriangel och lägg den inne i bilen.
Leta fram bälte och bälteslås i bodelen, koppla ihop dessa.
Varmkör bilen.
Tänk dessutom på vad jag har nämnt tidigare ang. KCR-boxar eller motsvarande. Ser man en dyl. blir bilen underkänd.

Inför ev. gasolkontroll skruva bort anslutningen/anslutningarna på gasflaskorna så underlättar man kontrollen mycket. kolla även efter ev. torrsprickor på gasolslangar och at gasolflaskorna sitter fast.

MVH
Jörgen:)

Mu & Pu

HBK Intresserad
Kommun
Jönköping
Sv: Tips inför besiktning

Tack för tipsen. Undra dock en sak. Är inte KCR-Box tillåtet? Har aldrig hört talas om det. Vi har t o m diskuterat att byta in vår bil och fick tummen upp på att den hade en KCR-Box
:wideeyed:

Mu & Pu

F

F.d. 53358

Guest

Kanske inte hör hit, men grabben var och besiktade sin Golf i Uddevalla. Allt var OK men när besiktningsmannen skulle göra den obligatoriska rundan och körde ut ur hallen, var det en stor grop utanför. Avgassystemet fastnade i tröskeln och hela avgassystemet slets loss. Bilen är i original utförande och inte sänkt. Besiktningsmannen blev inte glad och talade om att detta var inte första gången det hände, men ledningen skiter i att åtgärda.

F

F.d. 29925

Guest

Märkligt, men så lätt kan man väl inte komma undan ansvar, eller?

F

F.d. 53358

Guest

Grabben är väldigt snäll och han tog hem bilen och monterade ett nytt. Han menade att en olycka kan hända. Men jag tycker inte flera gånger efter varann, då är det slarv.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

En punkt som man kan ta med på listan...förbered dig mentalt för kostnaden.
Besiktigade bilen nyligen, 4250kg... tog ca en kvart...795kr, tack för kaffet!!!

F

F.d. 55488

Guest

3850 kg. 600 kronor. / Fy & Bi:):)

F

F.d. 52919

Guest

En kontroll bör man väl göra flera gånger under säsongen och inte bara iför besiktningen!

truckermike

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
19486
Medlemskap
2025

Besiktigade våran husbil för några veckor sen och den gick genom utan anmärkning trots kcr-box. :)

F

F.d. 55311

Guest

Vad säger dom om gula motorlampan lyser?
Det gör min konstant

Toppen