• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Glaslock spishäll

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Tips från en tysk Promobil läsare.

Han har limmat en aluminiumvinkel på undersidan av locket den är försedd med tre smala utskärningar så att glaslocket går bara att stänga när alla gaskranarna står i nolläget.
 

Bilagor

  • Ratgeber-Experten-Tipps-Glasbruch-fotoshowImage-85285c9f-212240.jpg
    Ratgeber-Experten-Tipps-Glasbruch-fotoshowImage-85285c9f-212240.jpg
    58,1 KB · Visningar: 145
Senast ändrad:
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Tipps Glaslock spishäll

Faktisk smart gjort, men det passar inte spisen i min bil, har vreden som på hemma spisen :swoon:

mvh Gert
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: Tipps Glaslock spishäll

Vilken uppfinnarJocke!! Himla smart... Tack för tipset.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Tips Glaslock spishäll

känns lite onödigt när gassäkringen gör att gasen inte kan strömma ut förrän du trycker ned knapparna
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Tips Glaslock spishäll

Vi har smält vårt spis-glas två gånger och jag lovar det blir mycket skärvor i husbilen ner de exploderar.

Finns det möjlighet att få en mall på själva ur-gröpningarna till vreden, har exakt samma spis.

Ps: Vill inte vara med om fler sprängningar, det tär på äktenskapet.

//T
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Tips Glaslock spishäll

Tack för tipset! Har också lyckats med att stänga luckan med gaslågan i sparläge efter matlagning i starkt solsken!
Efter det har jag med hjälp av modellplastfärger markerat gaslägena som blivit praktiskt osynliga efter en viss tids slitage!
I mitt fall verkar det som jag måste ha gjort ett misstag för att jag skall börja tänka och komma ihåg!! Detta var inte första misstaget under mitt husbilsliv och jag kanske skulle skriva en novell om detta för att varna andra!?!?
Hälsningar ORVAR
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tips Glaslock spishäll

Hej, man kan ju undra varför utvecklingen måste gå bakåt ibland.
Redan för 25 år sedan så satt det en säkerhets ventil på spiseln.
Om man stängde locket med en låga brinnande så ströp ventilen gasolflödet helt enkelt, och lågan slocknade på en gång.
Det verkar ju lika nödvändigt nu som då. Visserligen börjar ju inte ett glaslock att brinna, men en glasbomb är väl inte så mycket bättre.

PICT0159-4002.jpg


M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Tips Glaslock spishäll

Så smart och enkelt. Jag hade funderat på en magnetventil till gasen (finns till kylskåpen) och en magnetkontakt vid glaslocket men det här är ju mycket enklare. Tack för tipset från ytterligare en "glaslocksprängare"
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tips Glaslock spishäll

Om vi minns rätt, är det på detta viset:

När kravet på spislocksventil togs bort för många år sedan, blev efterfrågan så liten att tillverkningen upphörde. (Vill minnas att det till slut bara fanns ett danskt företag som gjorde dessa.)

Att hitta en sådan ventil, torde därför vara väldigt svårt.

(Skulle dock bli väldigt glada, om det visar sig att vi har fel...)
 
Toppen