• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips gällande teori/uppkörning : C1-körkort

F

F.d. 26838

Guest
Hej allesammans!

Vi är precis nyblivna husbilsägare och jag har till förskräckelse insett att jag måste ta ett nytt C1-körkort då vi köpt en bil med en totalvikt på 4250kg. Har idag en utökad B-behörighet (tagit B-körkortet efter 96) men har nu förstått att denna behörighet endast är till hjälp då man vill köra fordonskombinationer (bil+släp) med en sammanlagd totalvikt på 4250kg. Tycker det är oerhört knepigt regelverk när man tillåts att köra en fordonskombination på 4250kg men inte ETT fordon med totvikt 4250kg...!
Det är ingen som känner någon på Transportstyrelsen eller annan kunnig person som man skulle kunna ventilera denna frågan med?

I och med dessa lagar har jag nu beställt lite böcker m.m och tänkte plugga & köra upp på egen hand då vi inte har en körskola på orten.

Vore evigt tacksam på lite tips kring vad jag skall lägga extra mycket fokus på vad gäller teorin. Har förstått att mycket är baserat på grundläran ifrån B-körkortet men vad skall man läsa på mer?
Förstår att det finns nån bok som kallas "Tungboken" men det kan väl inte va meningen att man skall behöva plugga in allt för tunga lastbilar? Finns det kanske någon specifik bok för just C1-körkortet?

Såg även att man får lov att köra upp med eget fordon (utan färdskrivare) över 4t vilket känns riktigt. Men hur är det på teoriprovet, kommer det frågor där på färdskrivare?

Om någon har en bra cheklista-lista gällande säkerhetskontrollen som man kanske blir tvungen att utföra på uppkörningen, vore det sjysst!

Som sagt, vore jätte tacksam för alla tips ni kan/vill dela med er, va ju inte igår man tog körkort...

Kontakt uppgifter:
Tel: 070-5111573
Mail: carl@finnsbegravning.se

Mvh Carl Finn
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Tips gällande teori/uppkörning : C1-körkort

Jag tog mitt för ett och etthalvt år sedan och valde bort färdskrivare. Så fokus var mycket/mest på säkerhet fordonskontroll o lastsäkring.
Detta ledde till att jag inte fick några färdskrivarfrågor vid uppkörning.
Inte heller några vid teoriprovet dock urskuldade man sig och sa att tyvärr har vi inte hunnit anpassa teoriprovet till C1 ännu, så det kom frågor på körtidregler samt luft o bromssystem för lastbilar.
Jag kan bara hoppas att de hunnit fixa till detta nu. Jag anlitade en körskola som hade en husbil på 4250 kg
 
F

F.d. 26838

Guest
Sv: Tips gällande teori/uppkörning : C1-körkort

Hej Kaj!

Tack för hjälpen och dina tips.
Jag har ännu ej fått böckerna så kan tyvärr inte börja plugga än.
Tänkte läsa på alla grundämnena och därefter göra en chansning och skriva provet. Är det fortfarande så att man får tre alternativ att välja mellan på samtliga frågor? Gör det ju lättare att chansa lite...

Du fick ingen checklista gällande vad man skall tänka på att kontrollera/utföra på själva säkerhetskontrollen på körprovet?

Tack

Mvh Carl
 
Toppen