• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Timkostnad husbilsverkstad

J

Jarn

Guest
Jag var i våras kontakt med en större husbilsfirma i Skåne och fick då veta att deras timtaxa på verkstaden var 1.450:- / timmen.
Inget konstigt i det, tror att min vanliga personbilsverkstad också har något liknande.

Sen förstår jag att mindre verkstäder ligger långt under, men är ej jämförbart här.

Nu på semester passade jag på att göra en fukttest hos en Hymer verkstad i södra Tyskland.
Hos kundmottagaren var då en tydlig skylt som visade deras timkostnad, vilket jag aldrig sett hos någon verkstad i Sverige.

Normal timtaxa 86 €
Elektronikarbete 92 €
Karosseriarbete 96 €

Tycker det är låga priser med tanke på att tyskarna är väl inte precis låginkomsttagare.
Kanske de har annat upplägg med sociala avgifter o liknande, samt momsen är ju 6% lägre.

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Timkostnad husbilsverkstad

Det viktiga är inte timmkostnaden utan vad man betalar för.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

"Min" verkstad i Tyskland, Autoservice Schumacher, som hjälpt mig med att förra året byta framhjulslager, och i år kamrem plus övriga remmar med spännhjul och olja+filter känns med andra ord billig.

Han tar 50 euro/tim + 19% moms.
Omräknat till SEK blir det ca 485 kr/tim
Men som någon skrev, det är ju en mindre verkstad. Men bemötandet, kunnandet och servicen är på topp.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Nu har vi inte husbilsverkstad men vi gör skogsbruks-utrustnings-monteringar på Traktorer åt Valtra och ibland jobbar vi mot tim.deb. då tar vi 60€ i /h + moms 23% vi har ca 25 anställda. Tänkte bara att ha något att jämnföra med
Ha de Paffw

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det viktiga är inte timmkostnaden utan vad man betalar för.

Du kan inte ha mer rätt.

Tyvärr får man mer i utlandet för det man betalar. Jag har testat Tyskland, Frankrike och verkstäder i Spanien. Mer för pengarna där. Dessutom slipper man ofta boka tre veckor i förväg.

largo_mechanic.JPG

F

F.d. 55416

Guest

Med de priserna, och så är de förgrymmade på att vi åker till Tyskland och köper husbil !

L

Lennart Olovsson

Guest

Vi är på semester!

I Koblenz Tyskland visade displayen att jag skulle byta olja!

Knappade in på FIAT- appen verkstad och blixtsnabbt fick jag fram en på tre km: avstånd!
Körde dit och de fixade det direkt på stubinen!
Kostnad: mindre än hälften mot i Sverige!

se Lennarts tankar

Toppen