• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Timer på boilern

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har 2 boiler i hb varav en 12v boiler.
12v boiler tar från kallt till +70° ca 40 min... Och 30A/h och ett relä styr förbrukningen.
Jag använder denna boiler oftast och det har hänt att jag glömt stänga av den, så nu letar jag efter en enkel timer på ca 60 min
Att jag inte vill ha en elektronisk beror på att jag vill kunna manuellt stänga av den.
Men de jag hittar är elektroniska... Utom denna.... Den är mekanisk men enligt info så är den för 110-230v... Men om den är mekanisk, då bör jag väl kunna använda den... Eller..
Antar att klockan är mekanisk och skruvas upp när man vrider på vredet...
Eller är jag helt fel på ett.?

Timern skall bara styra reläet starta/stoppa


 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Peter, för att driva en led på 12v använder du enklast ett motstånd i serie som begränsar strömmen. Storleken beräknar du med Ohms lag. R=U/I.
I ditt fall, om man sätter strömmen till ca 25 mA, R=. 12-3/0,025 =360 ohm. Närmaste standardvärde blir 330 eller 390 ohm, som ger en beräknad ström på 27 resp 23 mA.

Hej Göte och tack för ditt tips..... Som tyvärr kom 24tim försent....

Jag hade denna tanke först... Men jag har väldigt få motstånd liggande i "källaren" så där gav jag upp tidigt....

Men jag borde nog köpa en sortiments låda med många olika motstånd.
Dessa små regulatorer har legat länge i hb och då tyckte jag att nu är det nog dags att använda en.. :)

Dessa är kanon att ha liggande i hb precis som motstånd.
Om jag inte mindes helt fel så klarar de 5A och är ställbara mellan 0-12v..

IMG_20221111_101606.jpg
 
Toppen