• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

F

Flow

Guest
Billigt kan ju vara bra, och de diskussionerna vimlar det om på forumet. Dock finns säkert fler än undertecknad som är beredda att betala mer istället för mindre för vissa produkter, såsom eftermonterad backkamera. Tips och erfarenheter mottages tacksamt, också om mervärde i form av funktionalitet, hållbarhet, utförande, estetik, m m som kan motivera ett högre pris.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Jag tycker backkameran är en viktig säkerhetsdetalj, så när man väl bestämt sig för att ha en, då lägger jag gärna pengar på att den skall vara bra.

Har själv haft flera modeller av Waeco och de har funkat bra, finns säkert andra märken också. Se t.ex. på länken nedan.

Däremot kommer jag definitivt att satsa på en med visir, dvs ett lock som går för när den inte används.
Annars är det så att när man som bäst behöver den, då funkar den inte alls.
Exempel som i somras när jag kom till en trång stellplats sent på kvällen och det ösregnade. När man då tittar i monitorn är det bara blurr.
Just då vill ju inte heller någon passagerare gå ut o hjälpa till heller....

Jag skall beställa en Waeco RVS 794, då den har visir och dubbla linser, samt den finessen att linsen som man ser långt bak med, den kan vara öppen så man använder den som extra backspegel när man kör, den andra linsen är skyddad ändå av visiret.

Ihr Shop für Garten, Haus und Freizeit: Elektrik|Rückfahrvideo|Komplet... > Elektrik|Rückfahrvideo|Komplet...
 
F

Flow

Guest
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Tack för tipset, Roland. Den modellen du tänker köpa verkar inkludera två monitorer (med reservation för min knaggliga skoltyska); vad föranleder att du behöver två?

Jag får inte klart för mig om systemet är med eller utan tråd.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Ja, behöver och behöver....
En är för närseendet, typ vanlig backkamera och den andra tar längre bak och då kan man ju se vad som händer längre bak, typ extra inre backspegel.

Har aldrig haft en sån, men tänker skaffa en.

Ja, systemet är trådbundet.
 
F

Flow

Guest
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Ja, behöver och behöver....
En är för närseendet, typ vanlig backkamera och den andra tar längre bak och då kan man ju se vad som händer längre bak, typ extra inre backspegel.

Har aldrig haft en sån, men tänker skaffa en.

Ja, systemet är trådbundet.

Roland: ja vitsen med två kameror är för mig given, men ingår det också två monitorer i setet, eller är det jag som missat i översättningen?

En annan sak, räknar du med att montera detta själv eller kan du tipsa om duktiga tekniker som fixar sådant snyggt och professionellt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

En kan ved bestilling velge melom en 5" og en 7" monitor og det samme kamera. Monitorene har 2 innganger slik at begge kamera kan brukes med en monitor - det står intet om split screen mulighet slik at en kan benytte begge kamera samtidig.
 
F

Flow

Guest
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Knut: Aha, jag förutsatte split-screen funktionalitet i o m att det gick att koppla in flera kameror.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Jag skulle definitivt titta närmare på denna backkamera som egentligen är 4 kameror som sätts ihop till en video och man kan se hela bilen uppifrån samt valfritt vänster, höger, fram eller bakåt. Vad mer kan man behöva?

Har inte hittat var den säljs ännu så jag har inte hittat något pris, men här är ett kort videoklipp på Omnivue
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

:) Hei.

Vi er på tur :) i vår nye La Strada Nova L, en utrolig komfortabel bil.

I den fikk vi innstalert Waeco PerfectView M7L ryggekamera med to linser.

Den har også visir over ryggekameralinsen og mikrofon om noen snakker
til deg bak bilen så hører du det inn.

Vi har tidligere hatt vanlig ryggekamera og hvert fornøyd med det, men dette
å ha en linse hvor du kan følge med trafikken bak bilen under kjøring er mye
bedre enn forventet:yes: og gir bedre sikkerhet mot overraskelser.

Vi har det ellers godt her i Blanes, Spania.

Beste hilsen fra Atle.
 
F

Flow

Guest
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

:) Hei.

Vi er på tur :) i vår nye La Strada Nova L, en utrolig komfortabel bil.

I den fikk vi innstalert Waeco PerfectView M7L ryggekamera med to linser.

Den har også visir over ryggekameralinsen og mikrofon om noen snakker
til deg bak bilen så hører du det inn.

Vi har tidligere hatt vanlig ryggekamera og hvert fornøyd med det, men dette
å ha en linse hvor du kan følge med trafikken bak bilen under kjøring er mye
bedre enn forventet:yes: og gir bedre sikkerhet mot overraskelser.

Vi har det ellers godt her i Blanes, Spania.

Beste hilsen fra Atle.


Johan, Roland och Mats: tack för tipset, det verkar väldigt användbart, möjligt lite "overkill" för husbil, fast smaken är ju delad.

För egen del kommer jag troligen att köpa en Waeco trådbunden, om det inom kort inte dyker upp en högkvalitativ smidig utekamera att ansluta trådlöst (BT/WiFi) till Ipad. Vad är det för fel på utvecklarna av backkameror - begriper de inte att vi föredrar integrerade/kombinerade lösningar... :cool:
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Jag har också köpt Waecos toppmodell PerfectView RVS794, innehållande 7"-monitorn M7L och färgkameran CAM44. Dess fördelar är att den är i färg, har dubbla linser, mörkerseende, uppvärmning, mikrofon och motordrivet linsskydd/täcklucka.

Min tanke med att välja just den på svenska marknaden "värsta" till den nyinköpta husbilen är att jag inte vill behöva göra om monteringen utifall att jag efteråt kommer fram till att jag monterat en för enkel eller dålig kamera, och behöver göra om installationen med nya fästhål och montageåverkan som följd. Waeco har gott renommé om än dyra.

Beställde den i måndags och den kom med DHL igår, och nu till det jag vill tipsa om; jag köpte den från England för £611 + £24 i frakt, totalt alltså £635, från denna eBay-säljare som jag nu kan rekommendera, både snabb och prisvärd: MOTORHOME WAECO REVERSING TWIN CAMERA SYSTEM RVS794 | eBay
 

Bilagor

  • iPhone 4S 008.JPG
    iPhone 4S 008.JPG
    3 MB · Visningar: 25

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Vad är det för fel på utvecklarna av backkameror - begriper de inte att vi föredrar integrerade/kombinerade lösningar... :cool:
Du talar i varje fall inte för mig Flow,
jag har haft två nya husbilar (Bürstner Eleg 2010 och Hobby 75TL 2012) med integrerade "kombilösningar"! Mina synpunkter utgår från centralt/radioplacerade kombinationer för radio, backkamera och GPS;

¤ Kombienheter medför alltid ett mer eller mindre komplicerat handhavande, en del faciliteter kan inte användas på ett trafiksäkert sätt under körning/manövrering av bil! Kompliciteten med handhavandet ... blir ofta så stor att "den tjocka manualen" måste tas fram! Vid användning av olika faciliteter (främst radion), "orkar" man bara inte med den typen av upprepad "inlärning" (glöms bort mellan användningarna)!

¤ Den centralt placerade kombienheten, spec GPS'en och backkameran, blir helt felplacerade användningssynvinkel och därmed mycket svåravlästa för föraren (inkl blänk/infallande ljus/sol ... , allmän läsbarhet/blicken på helt fel ställe ... , tom svårt för en ev bisittare)!

¤ Kombilösningar är dyra (i Bürstnern t.ex 31.500:) och gav mig inga mervärden enbart negativt (bortsett från det estetiska/habegäret). I min nuvarande Hobby bytte jag ut kombienheten mot separat och begriplig radio, separat GPS (Garmin 3490) och en separat backkamera (Waceo) alla enkla, användarvänliga och framförallt rättplacerade ur förarsynpunkt (och billigare)!
 
F

Flow

Guest
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Relax: det finns nackdelar med integrerade lösningar, javisst, även om mina erfarenheter mestadels är positiva.

Min propå var främst att kunna använda en enhet som redan har multipla funktioner i sig, välfungerande sådana också, såsom iPad med navigation och karta, mail, internet, kontakter, kalender, filmer, etc, etc. Att addera en backkamera torde vara en smal sak.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Relax: det finns nackdelar med integrerade lösningar, javisst, även om mina erfarenheter mestadels är positiva.

Min propå var främst att kunna använda en enhet som redan har multipla funktioner i sig, välfungerande sådana också, såsom iPad med navigation och karta, mail, internet, kontakter, kalender, filmer, etc, etc. Att addera en backkamera torde vara en smal sak.
Kan inte förstå vad de "funktioner" som du räknar upp ovan har med säker och omdömesgill bilkörning att skaffa?

Tycker att det redan är alltför många som vinglar omkring mellan vägarnas filer ... samtidigt som de nyttjar mer eller mindre komplicerade telefoner och plattor till sådant som knappast hör ihop med normalt funtad bilkörning.

Måste man dessutom ha en stor platta med GPS's funktion och karta för att se tillräckligt, ja då kanske det kan vara dags att undersöka sin syn i samband med bilkörning?
 
F

Flow

Guest
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Nähe, jag kan nog inte förklara det mer konkret än jag redan gjort. Det kanske handlar om viljan att förstå, med tanke på din tydliga övertygelse?!
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Hej vi har en backkamera av äldre modell. Det är problem vid solljus mot kameran som gör att man inte ser ngt.
Hur är det med nyare kameror? Kvarstår detta problem?:)
 
F

Flow

Guest
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Jag tycker backkameran är en viktig säkerhetsdetalj, så när man väl bestämt sig för att ha en, då lägger jag gärna pengar på att den skall vara bra.

Har själv haft flera modeller av Waeco och de har funkat bra, finns säkert andra märken också. Se t.ex. på länken nedan.

Däremot kommer jag definitivt att satsa på en med visir, dvs ett lock som går för när den inte används.
Annars är det så att när man som bäst behöver den, då funkar den inte alls.
Exempel som i somras när jag kom till en trång stellplats sent på kvällen och det ösregnade. När man då tittar i monitorn är det bara blurr.
Just då vill ju inte heller någon passagerare gå ut o hjälpa till heller....

Jag skall beställa en Waeco RVS 794, då den har visir och dubbla linser, samt den finessen att linsen som man ser långt bak med, den kan vara öppen så man använder den som extra backspegel när man kör, den andra linsen är skyddad ändå av visiret.

Ihr Shop für Garten, Haus und Freizeit: Elektrik|Rückfahrvideo|Komplet... > Elektrik|Rückfahrvideo|Komplet...


Roland: Den shopen du hänvisar till verkar inte leverera till Sverige, åtminstone fick jag det svaret. Jag beställde istället från Motorhome Accessories & Caravan Accessories - LA Leisure till vad jag tycker var ett rimligt pris, 668 Pund.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tillförlitlig, hållbar, snygg, m m backkamera

Det var ju märkligt att de nu inte vill leverera till Sverige, det står ju i deras leveransvillkor att de kan hjälpa till med leverans utanför Tyskland också.
Jag handlade av dem för några år sedan.

Å andra sidan hittade du ju nu en annan leverantör med bra pris, så det är väl OK.

Själv beställer jag Waecosystemet i samband med ny bil, så jag får det monterat.
 
Toppen