• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

L

Lärkan 321

Guest
Vi befinner oss i Spanien och överväger att stanna utanför Sverige mer en de 185 dagar som Folksams HBK-försäkring tillåter. Är det någon som har erfarenhet av kostnadsbilden för en förlängning?
Tacksam för lite synpunkter/L-Å
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Ställ frågan till FOLKSAM
Berätta vad svaret blev.
Vi blir nog också ute mer än 185 dagar.
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:

Arne o Elvy

FD HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3076
Medlemskap
2023
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Tror inte det går att förlänga en reseförsäkring då man befinner sig utomlands.
 
V

Veteran

Guest
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Det går visst att förlänga Folksams/HBK.s reseförsäkring, när du redan är utomlands. Gjorde det för ca. ett år sedan. Mejla till Folksam och begär offert. Berätta när du åkte hemifrån, och berätta att du är medlem i Husbilsklubben, och har 185 dagar reseförsäkring, samt tala om när du kommer tillbaka till Sverige.
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Vid telefonkontakt med Folksam idag angavs att en förlängning skulle gå bra och att det kostade ca 2 800:- för 30 dagar, (helårspremie 8 623:) Avgiften beräknas dag för dag. Ska kolla noggrannare när vi bestämt oss för hur många dagar som blir aktuellt./L
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Kolla med Europeiska, jag betalar drygt 800kr/mån för min förs. De var något billigare än Dinas förs. Räknas också dag f dag. Har LF o kunde inte förlänga eftersom jag redan var utomlands. Men det skulle gått på ung.samma summa. Lät rätt dyrt med 2.800/mån. Äv om d är för 2 pers.
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Vi kollade med Folksam för vi behöver förlänga då vi efter varit hemma i två månader bara får 45 dagar och dom skulle ha 2800 för en månad. Tog kontakt med ERV europeiska och fick då ett pris på en månad lite över 1800, så vi tog givetvis det sista.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Kolla med Europeiska, jag betalar drygt 800kr/mån för min förs. De var något billigare än Dinas förs. Räknas också dag f dag. Har LF o kunde inte förlänga eftersom jag redan var utomlands. Men det skulle gått på ung.samma summa. Lät rätt dyrt med 2.800/mån. Äv om d är för 2 pers.

Har du LF 45 dagar till att börja med?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Kollade hos Folksam 1200kr för 1 person och 1800kr för 2 personer 1/4 - 30/4.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Då fick vi 1000kr mer för vi var 10 år äldre

Vi har HBK:s försäkring i Folksam. Kan vara lurigt med att han skrev ca.

Hej och tack för ditt mejl.

Om det är för en person i europa kostar de ca 1200:- för två personer ca 1800:-


Med Vänlig Hälsning

Ronald Wihlborg

Kundservice
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Ja.

Mina förs totalt hos LF + reseförsäkring blir billigare f mig än HBKs Folksamförs

Ursäkta om jag ställer den frågan! Vad betalar du för det om du har helförsäkring och 185 dagar reseförsäkring? Det beror väl oxå på hur mycket man har försäkrat i bolaget och hur länge man haft det försäkrat. Kostar säkert en hel del mer vid nytäckning om jag tex byter från Folksam till LF som jag aldrig haft.

/Pelle
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Ursäkta om jag ställer den frågan! Vad betalar du för det om du har helförsäkring och 185 dagar reseförsäkring? Det beror väl oxå på hur mycket man har försäkrat i bolaget och hur länge man haft det försäkrat. Kostar säkert en hel del mer vid nytäckning om jag tex byter från Folksam till LF som jag aldrig haft.

/Pelle

Jag bytte från Folksam til LF inga problem. Alla försäkringar blev mycket billigare plus en rejäl utbetalning vid årets slut. För dom pengarna kan man köpa sjukförsäkring i många månader!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Jag bytte från Folksam til LF inga problem. Alla försäkringar blev mycket billigare plus en rejäl utbetalning vid årets slut. För dom pengarna kan man köpa sjukförsäkring i många månader!

Blir att kolla på försäkringar framöver.:)

/Pelle
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Ursäkta om jag ställer den frågan! Vad betalar du för det om du har helförsäkring och 185 dagar reseförsäkring? Det beror väl oxå på hur mycket man har försäkrat i bolaget och hur länge man haft det försäkrat. Kostar säkert en hel del mer vid nytäckning om jag tex byter från Folksam till LF som jag aldrig haft.

/Pelle

Sitter i husbilen på Gran Canaria och minns inte vad mina förs hos LF kostar, men med återbäringen o flerförs.rabatten tjänade jag iaf rätt mycket på att stanna kvar hos LF, såpass mycket att det blev lite mindre kostnad totalt med den extra reseförsäkringen utöver de 45 dagar som ingår. Då var jag iväg ca 6mån förra vintern o samma den här vintern.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Hur länge måste man vara hemma i Sverige för att få nya 185 dagar ?

Försäkringen börjar räknas från det du lämnar din adress.
Så har du varit hemma med din husbil så har din resa avslutats.
När ni åker ut igen påbörjas en ny resa med husbilen.

Krister

Ett förtydligande.

Normalt har man 45 dagar på sin hemförsäkring när företar sig en resa,
Men med betald medlemsavgift i Husbilsklubben.se, och är försäkrad med husbil och hem i Folksam, då har du först dina 45 dagar som förlängs till totalt 185 dagar vid resa med husbilen.

Denna förlängda försäkring gäller för länder inom EU- EES och de länder som Folksam godkänner.
Ställ alltid en fråga till Folksam när ni är osäkra.

Försäkringen gäller enbart för personer som är skrivna på samma adress.

Den går också att förlänga mot en kostnad där de dagar som inte utnyttjas återbetalas.

Det är viktigt att förlänga innan de (i detta fallet) 185 dagarna tagit slut.

DS.
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Sitter i husbilen på Gran Canaria och minns inte vad mina förs hos LF kostar, men med återbäringen o flerförs.rabatten tjänade jag iaf rätt mycket på att stanna kvar hos LF, såpass mycket att det blev lite mindre kostnad totalt med den extra reseförsäkringen utöver de 45 dagar som ingår. Då var jag iväg ca 6mån förra vintern o samma den här vintern.

Härligt ställe att tillbringa vintern på. :)
/Pelle
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Tillfälligt förlänga Folksams 185 dagar - villkor/pris?

Försäkringen börjar räknas från det du lämnar din adress.
Så har du varit hemma med din husbil så har din resa avslutats.
När ni åker ut igen påbörjas en ny resa med husbilen.

Krister

Ett förtydligande.

Normalt har man 45 dagar på sin hemförsäkring när företar sig en resa,
Men med betald medlemsavgift i Husbilsklubben.se, och är försäkrad med husbil och hem i Folksam, då har du först dina 45 dagar som förlängs till totalt 185 dagar vid resa med husbilen.

Denna förlängda försäkring gäller för länder inom EU- EES och de länder som Folksam godkänner.
Ställ alltid en fråga till Folksam när ni är osäkra.

Försäkringen gäller enbart för personer som är skrivna på samma adress.

Den går också att förlänga mot en kostnad där de dagar som inte utnyttjas återbetalas.

Det är viktigt att förlänga innan de (i detta fallet) 185 dagarna tagit slut.

DS.

Minst lika viktigt är det att veta att man inte får avbryta sin husbilsresa mer än max 2 gånger om max 7 dagar varje gång. Vill du t ex flyga hem mer än en vecka över julen har du ingen förlängd försäkring när du kommer tillbaka. Dessutom kräver Folksam att du ska ha husbilen påställd hela tiden du är på din långresa.

Jag valde därför istället att ta mina försäkringar via Caravan Club. Har husbil, personbil, hem och olycksfall. Totalpriset blev drygt 1000kr billigare med CC. Då har jag 90 dagars reseskydd som förlängs med en ny 90 dagars period varje gång jag varit hemma minst 2 dagar. Jag kan även ställa av husbilen de månader jag tänker bo i den i Spanien utan att köra vilket ger ett antal tusenlappar i besparing. Skulle inte de 90 dagarna räcka är det även drygt 400kr/månad billigare för en person att förlänga med CC. För mig var valet enkelt sen jag väl genomskådat Folksams knepiga begränsningar!
 
Toppen