• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillfällig kylskåpslösning!

S

StorDansk

Guest
Hej, köpte en kompressorbox för ett par år sedan, den la av för två veckor sedan när det var 32° ute, invändigt läkage, ej reparerbart sa man på Electrolux service!
Kassan tillåter ingen ny box just nu, funderar på om jag kan driva ett mindre "vanligt" kylskåp med en inverter på ex. vis 250-300 watt, behöver endast klara nåt dygn, har 2x95 Ah nya AGM batterier, har tittat på två skåp, ett 40L från Elon som drar 60 W under gång, ett Ikea kylskåp på 110L som även har frysfack, kan få plats med det om jag bygger om köksbänken. Vet inte hur mycket det drar, står bara total årsförbrukning?
Problemet är att jag inte är så bevandrad i Ohms lag att jag kan avgöra om strömmen räcker till, har ingen TV eller annan storförbrukare i bilen.
Tacksam om någon kan guida eller avråda innan jag gör nåt dumt.

Hälsning Finn
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Jag tycker du skall ta kontakt med Electrolux kundsupport direkt & påtala att skåpet lagt av efter 2 år. Garantitiden är förresten numera 2 år så dom borde åtgärda detta. Jag har själv råkat ut för detta på en 3 år gammal diskmaskin. Jag tog då kontakt med Electrolux kundsupport & sade att nog skulle väl maskinen hålla mer än 3 år annars kunde jag lika gärna köpa en billigare maskin. Jag sa att skälet till att jag köpt en Electrolux som var dyrare var att jag ville ha en kvalitetsmaskin som skulle hålla länge. Följden blev att dom levererade en ny likvärdig maskin av senaste modell inom 2 dagar. Tillverkarna är måna om sitt rykte & gör sådana här goodwill-grejer om man har lite tur. Som i ditt fall kostnaden för ett kylskåp är ju försumbart för tillverkaren. Gör ett försök, det kostar ju inget. Med lite tur så går det. Jag håller tummarna.

Bennie:)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Du har tre års reklammationsrätt om det uppstår ett fel som du själv inte kunnat påverka genom felaktigt handhavande.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.795
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Ett par år är ganska svepande formulerat, hur gammal är boxen? :)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Ber tusen gånger om ursäkt till er som svarat för mitt klantiga sätt att
förklara så ingen fattar, så här är det:
Köpte boxen i Danmark oktober 2012, hos Harald Nyborg, har ingen ordning på mig, så nåt kvitto har jag inte kunnat vaska fram, Electrolux service bistod enbart med
en undersökning så jag med min bristande kunskap slapp att skrota en box som skulle gå och reparera, får skylla på att jag var seg i kolat efter en lång
arbetsdag (pensionär).
Min huvudfundering återstår, går det att få ett vanligt kylskåp av
ovanstående modell att fungera med en omvandlare modell Biltema eller Kjell?

Hälsningar Finn
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Du har ju alltid ganska mycket förluster i en inverter, men man kan gissa att en kyl vill ha mellan 60 och 100Watt för att fungera. En inverter till en kompressorkyl borde kanske fungera, men det är inte optimalt med modifierad sinusvåg, så var uppmärksam på om kompressorn låter annorlunda eller blir onormalt varm. Kanske får du lägga på 30% på effekten för att räkna med förlusten i invertern.

Biltema har annars en liten (peltier)kyl för en tusenlapp, KylskÃ¥p, 12 V/230 V - Biltema
Den förbrukar 75W och går på 12 eller 220V
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Hej teknikpata,
har tittat på Biltemas lösning, men vad jag kan se så går den oavbrutet vid 12V drift, då känns det som en inverter till 230 för en enklare kompressorkyl blir en besparing vad gäller strömförbrukning,
har jag fel?
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Vad gör att du inte tittar på ett gasoldrivet då?
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

vanliga små kompressorkylskåp till 230v har en vansinnigt hög startström.
du kommer nog behöva minst en 2000w sinusinverter.
Har provat med en 2000w med modifierad sinus och den löste ut
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Jag förstår inte varför man letar en massa andra fördyrande lösningar om man har reklamationsrätt ? Kostnader för garantier & reklamationsrätter betalar man ju då man köper varan. Personligen skulle jag försöka få Electrolux att ta sitt ansvar innan jag tänker i andra banor.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Ja iden är god men som flera skriver så är det bara riktigt dyra 12-230v omvandlare som har en bra spänning, de vanliga har en fuskström som gör att en del saker inte fungerar som de ska. En kompressor har ju en elmotor och den drar väldigt mycket ström just i startögonblicket och sedan inte mer än kanske 100w.
Det gör att alla omvandlares skydd slår ifrån och det på några millisekunder om det blir för mycket. Jag har ett skåp från lidl som kyler bra men det drar konstant ca 5A så det tär på batteriet det är inbyggd transformator så den går på 230volt också fläkten låter en del. Det använder Peltierelement.
Har använt det på resan till kroatien men sedan dess 2år står det i en garderob.
Om du vill ha det så får du det.
Hälsningar Bengt
 

Bilagor

  • 2012-06-07 13.07.55.jpg
    2012-06-07 13.07.55.jpg
    420,9 KB · Visningar: 6
S

StorDansk

Guest
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Jag förstår inte varför man letar en massa andra fördyrande lösningar om man har reklamationsrätt ? Kostnader för garantier & reklamationsrätter betalar man ju då man köper varan. Personligen skulle jag försöka få Electrolux att ta sitt ansvar innan jag tänker i andra banor.

Bennie

Hej Bennie,
nu är det så att skåpet är inte köpt hos Electrolux, så det blir lite svårt!

Hälsning Finn
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Ja iden är god men som flera skriver så är det bara riktigt dyra 12-230v omvandlare som har en bra spänning, de vanliga har en fuskström som gör att en del saker inte fungerar som de ska. En kompressor har ju en elmotor och den drar väldigt mycket ström just i startögonblicket och sedan inte mer än kanske 100w.
Det gör att alla omvandlares skydd slår ifrån och det på några millisekunder om det blir för mycket. Jag har ett skåp från lidl som kyler bra men det drar konstant ca 5A så det tär på batteriet det är inbyggd transformator så den går på 230volt också fläkten låter en del. Det använder Peltierelement.
Har använt det på resan till kroatien men sedan dess 2år står det i en garderob.
Om du vill ha det så får du det.
Hälsningar Bengt

Jag hör av mig Bengt, kan det passa att vi ses nästa vecka?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Ja det går bra jag är ju också pensionär så tiden finns för det mesta.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Hej, har nu hittat en intressant lösning,
Marinkylskåp Vitrifrigo C42l
Volym 40 liter Danfoss BD35F-kompressor 12/24 volt

Kostar 3995:- hos seasea.se med Danfoss kompressor och
kompressorn kan placeras i garaget, slangarna är 1,6 meter,
perfekt för mina behov.

Hälsning Finn
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Vill tipsa om skeppsfourneringen i Norrköping som har en del boxar och ett kit med kompressor och allt om man vill bygga sig ett eget kylskåp. Har skickat både mail och sms till dej!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tillfällig kylskåpslösning!

Hej Bennie,
nu är det så att skåpet är inte köpt hos Electrolux, så det blir lite svårt!

Hälsning Finn

Hej Finn

Det är just det som är finessen. Oavsett var du köpt skåpet så är det Electrolux som hartillverkat det. Dom är säkert rädda om sitt rykte vilket kan få till följd att du får ett nytt som goodwill.

Bennie
 
Toppen