• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillbehör till torsk el annan vit fisk

H

hianders

Guest
Hittade ett kul och spännande recept på Kaprismajonnäs och Picklad rödlök som presenterades med stekt torsk. Vi åt detta idag - supergott! Kan rekommenderas. Kan man ju göra hemma och ta med i hb.

Kaprismajonnäs

2 äggulor
1 tsk dijonsenap
3 msk kapris
3/4 dl olivolja
3/4 dl neutral olja

Mixa äggulor, senap och kapris. Häll i oljan i en tunn stråle tills det blir en tjock majonnäs. Smaka av med salt.

Picklad rödlök

1 rödlök, i ringar
1/2 dl rödvinsvinäger
1/2 dl strösocker
1 dl vatten

Koka upp vinäger, socker och vatten. Lägg löken i en skål och häll över lagen. Låt svalna.

Lycka till

Inger
 
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Äter Ni lätt-saltad kokt torsk,är det bacon-bitar
brevid som gäller :yes:

Det var stekt torsk i detta fallet.

Men, vi brukar ha stekt torsk med bacon och soltorkade tomater i bitar samt skirat amör till. Det receptet finns på förpackningen till torskrygg.

Bacon och torsk är en bra kombo, gärna m soltorkade tomater till.

Inger
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Gjorde dubbel sats av den med rödlöken. Använde vitvinsvinäger och tillsatte även en msk salt. Blev jätte gott.

Marjatta
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Inlägget gjorde att jag minns en solskenshistoria ifrån det gastronomiska Norge. Vid ett besök i Andenes runt 1990 fick vi vänta någon dag att gå ut på valskådning pga grov sjö. I väntan på detta uppsökte vi bla den lokala fiskhandlaren. Den betjänades av en ung dam. Efter att vi handlat säger hon: " Något som är gott till fisk..." Vi väntade spänt på att få höra vad detta kunde vara ! Hon fortsatte: "det är citron!!"
Vi har skrattat åt detta många gånger och åt det faktum att citron nu hade nått norra Norge!
ORVAR
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

"Förr i tiden" var det här vanligt med kokt torsk och stekt fläsk i kombination.
Det var före min tid men medan min far var ung så var det fortfarande vanligt.
Har även hört att detta förekom på en del platser i Norge så det har nog varit relativt spritt i kustregionerna.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tillbehör till torsk el anna n vit fisk

Sandefjordssåsen! Verldens godaste sås är också verldens enklaste sås enligt norrmännen. Jag har smakat den och den är vansinnigt god till fisk!

100g smör och en dl vispgrädde. Rör ihop och värm i en kastrull och smaksätt med salt, lite citron eller vad som önskas.
I en modernare variant tillsätts också en dl crème fraiche. Den varianten har jag inte smakat men jag kan mycket väl tänka mig att det kan fungera om man vill ha såsen lite syrlgare.

Grande! :msn_sun::msn_sun::msn_sun::msn_sun::msn_sun:

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Nej men fy. Lutfisk äter jag aldrig.
Eva

Så sade jag också de första 50 åren av mitt liv.

Därefter blev jag bjuden på lutfisk tillagad av en dam som visste hur man skulle göra anrättningen aptitlig. Mycket gott!

Det är en konst att hantera lutfisk och det slarvas väldeliga med det i svenska hem!

Jappe
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Ända sättet att göra lutfisk smakrikt är att tillsätta MYCKET, väldigt MYCKET ketchup. Surströmming och lutfisk är saker som vi moderna människor inte behöver för att överleva
:yes:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Tack för att du fick mig tillbaka till sans och vett! Men ketchup på riktig fisk fick mig att reagera spontant och barbariskt rått! Jag ber om ursäkt för mitt olämpliga uppförande!

Jappe

PS. Högsta modet just nu är ju att mörda god mat med chiliipeppar och i den jämförelsen så bleknar ju den sockersötade ketchupen till nästan rimliga nivåer.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Tack för att du fick mig tillbaka till sans och vett! Men ketchup på riktig fisk fick mig att reagera spontant och barbariskt rått! Jag ber om ursäkt för mitt olämpliga uppförande!

Jappe

PS. Högsta modet just nu är ju att mörda god mat med chiliipeppar och i den jämförelsen så bleknar ju den sockersötade ketchupen till nästan rimliga nivåer.

Ketchup på lutfisk var nog bara en provokation, du högg ju direkt.: Jag har full förståelse för din reaktion. Ketchup på lutfisk är i mitt tycke rena helgerånet. Det är många som inte gillar lutfisk men tillsammans med tillbehören så är den väldigt god. Det är ju naturligtvis viktigt att den tillagas på rätt sätt så den har sälta & fasthet. Ketchup duger ju bara till pasta, stekta ägg & hamburgare.

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Det sägs att det finns de som inte heller äter surströmming!!??

:)

Jag kan förkunna att denna hörsägen är helt sann. Sådana människor finns faktiskt!
Någon dag efter min 18års dag hamnade jag på mitt livs första, och gud ske lov enda, surströmmingsfest långt fan uppe i mörkaste norrland. Om jag minns rätt var det nog ryktet om obegränsad tillgång till skogsstjärnan som drog mig dit...
Och visst var det så. Om man klarade att sätta sig som en skräddare och rulla bakåt med en damajeanne mellan knäna fick man dricka så mycket man orkade. Skiten smakade finkel, men vad gjorde det - det var ju gratis! Dessutom hamnade det mesta i ansiktet och rann ut vid de första försöken.
Sedan var det den förfärliga surströmmingen. För att platsa kände jag mig tvungen att ta en bit med mandelpotatis inrullad i en bit tunnbröd. Det kan ha varit ytterligare några tillbehör, men chocken över smaken fick mig nog att tappa minnet, för jag kan inte erinra mig vad det var.
Det var en "once in a lifetime experiance". Så länge jag kan försvara mig kommer jag inte att utsätta mig för det igen.
 
Toppen