• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Till vad ska man ha domkraft?

  • Startad av Startad av F.d. 50350
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 50350

Guest
Ska göra en resa till Tyskland och vidare. Eftersom man är 'lurad/opåläst' vid husbilsköpet så gäller det jaga kilon. Tex får markisen vara hemma - trist. Domkraften väger många kilon. Och eftersom man inte har något reservhjul så fattar jag inte varför man ska släpa med den? Eller?
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

Nej jag har också lämnat domkraften hemma och saknar reservhjul.
En assistansförsäkring passar mig bättre.
 
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

DOMKRAFT!!!
Har jag inte ens tänkt på, måste kontrolleras!
Varför ska jag annars släpa på reservhjulet, har visserligen assistansförsäkring men inte alltid mobiltäckning.

Tack för tipset.


Hittade domkraften bakom förarsätet.
 
Senast ändrad:
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

För några år sedan parkerade jag på en brant gata och vred max på ratten för att ta extra stöd mot trottoaren för att inte riskera att rulla bakåt. När jag stannade motorn skakade den till på ett oväntat sätt och ratten låste sig totalstum. För säkerhets skull provade jag att vrida om nyckeln för att starta, den satt som fastsvetsad och det hjälpte inte ett vitten att slita i ratten för att lätta belastningen på rattlåset.

Allt berodde på olyckliga tillfälligheter och en av dem var att framhjulet klämde stenhårt mot trottoarkanten. Efter en del funderande plockade jag fram domkraften och satte den i lagom vinkel mellan asfalten och bilens underrede, satte klossar bakom hjulen och släppte handbromsen. Genom att veva upp domkraften några centimeter i taget och ta om greppet lyckades jag tvinga bilen framåt såpass att framhjulets press på trottoaren släppte. Då gick det alldeles utmärkt att vrida om nyckeln och starta. Detta hade inte gått utan domkraften.

Gör jag om samma säkerhetsmanöver på en brant gata så ser jag numera till att det finns ett par centimeters marginal.

/ Erik
 
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

Får du pyspunka på ett hjul så kan det lagas med den medföljande lagningssatsen som består av en burk tätningsmedel och en kompressor. Det skadade hjulet skall då lyftas upp med domkraften innan däcket fylls med tätningsmedel och luft.
 
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

För ett par år sedan fick jag pyspunka på en enslig väg i Norrland. Mobiltäckning fanns men däcksjourerna svarade inte eller tyckte det var för långt att åka en söndagskväll.

Domkraft hade jag så jag vevade upp bilen som stod i parkeringsficka och räknade med att övernatta. Det gick förvånansvärt lätt.

Plötsigt hördes ett brum i fjärran och en äldre husbil kommer åkande. Jovisst, han hade reservhjul och hade till och kollat att det fanns luft i det.

Det var bara att prova och si, hjulet passade. I sakta mak tog vi oss ner till Sundsvall och ställde upp utanför en gummiverkstad där vi blev måndagsmorgonens första kund.

Så nog får domkraften följa med i min bil, framför allt om jag skall norrut.
 
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

Förra sommaren fick vi punktering utanför Arvika.
Har både reservhjul och domkraft med i bilen.
Stod så illa att jag inte vågade använda prylarna.
Assistans till närmaste gummiverkstad.
Dom hade inte däck som passade.
Inga problem, vi hade ju reserven.
Nästa gång kanske vi behöver domkraften.
Dom kommer att få fortsätta hänga med, finns betydlig
onyttigare saker att släpa på (har jag sett här i forumet :))
// Janne
 
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

Markisen hade jag inte plockat bort om man ska jaga kilon. Den är ovärderlig i södra europa.
 
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

Det är sällan jag drabbas av punktering på husbilen (ca 5 år sedan sist), men eftersom det är ännu mer ovanligt att jag har mobiltäckning på mina övernattningsplatser i fjällen så garderar jag så gott jag kan, ssk vid turer vintertid. Alltså reservhjul, domkraft, kompressor (och även en en burk tätningsmedel, vilket jag dock aldrig behövt använda).

Reservhjulet monterat bakpå bilen på klassiskt terrängbilssätt och tar alltså inte upp packningsutrymme:
IMG_0570 (Large).JPG

aake
 
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

Har luftfjädring bak med tillhörande 12v kompressor plus att domkraft och reservhjul alltid är med och det i ren självbevarelsedrift jag vill inte stå helt handfallen vid ev punktering och i och med kompressorn kan jag även pumpa upp däcken vid behov.
 
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

Jag har plockat av vår markis, vi använde den så sällan. Tanken är en s.k. husvagnsskena plus ett soltak om nöden blir stor. Viktbesparing ca 30 kg. :)
 
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

Har assistans behövde för några år sen utnyttja det ber.på felaktig högtrycksventil (den small som en kanon enl.vittnen på platsen).Står på makadamm,fram tar bärgaren en pelardomkraft för att lyfta.Jag vägrar låta honom göra detta berättar att jag har bilens originaldomkraft med stabil platta (saxdomkraft) Han godtar detta och skiftar till min reserv.Jag klarar inte att få upp bilen med den domkraften så han hade verkligen svett skjorta efteråt.Har alltid domkraft och reserv med,har sen mitten på 1980-talet behövt använda detta 3 ggr.
 
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

Vår beställningslista (nybilköp med diverse "options") är nu klar och där finns även ett reservhjul med annat som hör till, bl.a. en domkraft. Det är bara att "gilla läget" med x-tra vikt & kostnader om man ska ge sig ut på äventyr i fjällen med kostigar & stampad mark. Har haft en enda punka på 40 år, men var otroligt glad för reservhjulet vilket var värt vartenda öre.

Enda problemet är att hålla koll på ringtrycket när man nu ska kolla ordinarie däck, annars har man ingen nytta av reserven. Hur kollar man detta då reservdäcket ligger fastsatt under bilen och är svåråtkomligt?
 
Sv: Till vad ska man ha domkraft?

Jag har också reserven under bilen .
Jag lägger en svart sopsäck plast på marken
sedan lägger jag mig på den och kryper under
och kollar luften , lite bökigt men man har inget val .

Med vänlig hälsning
Stefan
 
Tillbaka
Toppen