Skönt att ni kommit fram.
Vi var på väg till färjeterminalen samtidigt som ni i fredags, men fick motorhaveri 300 m från check-in. Tvärnit. Motor utan olja. Kruttorr.
Husbilen står nu på en verkstad i Civitavecchia för analys av motorkondition och reparation. 4 dagar, ännu inget besked. Teori från de vi lyckats få kontakt med - turboaggregatet har pajat och konsumerat all motorolja. Sannolikt cylinderfoder skadade. Isch. Väntar nu på ett hotell i en tråkig stad, lite regn idag, inga besked. Försäkringsbolaget LF ska nu ta beslut om att genomföra motoranalysen och därefter ta beslut om åtgärder och därmed om tiden innan vi har husbilen tillbaka i reparerat skick. Kan vi fortsätta vår semester via färja til Barcelona och Costa Blanca, eller får vi ta flyget hem och sedan tillbaka för att hämta bilen? Kan vi bli kvar och vänta? Eller flyga enkel väg hem och bilen kommer efter med vägtransport? Eller? Eller?
Det värsta är att inte få något besked, veta vad som väntar. Alla lovar att komma igen med information. Tji. Och, var glada om ni slipper försöka kommunicera med italienare via telefon. Telefonsvaren/-valen sprutas fram på snabb italienska, aldrig på engelska. Ett helsicke att försöka pricka in när och om man ska trycka uno, due, tres etc. Lyckas man komma fram och frågar "Do you speak english?" så svarar de "No" och lägger på. Det är nästan så att man nedgraderar italienare relativt fransmän att kunna kommunicera med turister/utlänningar.
Och assistansorganisationen: Jag har haft löpande kontakt med SOS International, Fiat Camper Assistance i SE, dito i IT, bärgningsbilen, Länsförsäkringars Utlandsjour, verkstaden. 100 gånger. Puh. Fruktansvärt dålig organisation/arbetsprocesser - skrivna case som skickas hit och dit utan direktkontakter enheterna emellan, stafettpinne efter stafettpinne, inga utsedda ärendeansvariga, ny person varje gång man får kontakt, alldeles för få som kan kommunicera språkligt internationellt.
Plus Grimaldi Lines (färjebolaget), Europ Assistance (avbeställningsförsäkring), samma visa.
Se upp pensionärer: Vi är på väg in i en synnerligen inkompetent värld. Operatörer/befattningshavare som är uppvuxna med platta. Att all kunskap tryckts in i dem via internet och spel. Man behöver inte tänka själv.