• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Kroatien med hund

turri

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örebro
HBK-Nr
5424
Medlemskap
2024
Jag undrar hur ni med hundar gör när ni reser till varmare breddgrader, går det bra med hundarna i värmen, givetvis beror det på ras det förstår jag. Jag har en finsk lapphund som tycker bäst om kyla och snö men Svensk sommarvärme fungerar bra också. Det är nog varmare i Kroatien kan man väl gissa, vi åker efter midsommar. Har funderingar på en portabel AC då vi inte har någon i husbilen.

Peter
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Till Kroatien med hund

Hej Peter

Vi hade med vår hund i Kroatien för några år sedan. Kan väl inte säga att han trivdes så särskilt bra i värmen, det var ca 40 grader då. Räddningen var en portabel AC som vi ställde mellan framstolarna, varken jag eller hunden hade stått ut utan den! På vår nästa husbil ska vi sätta in en riktig AC istället.

Vi hade också problem med små taggbollar som hela tiden fastnade i pälsen och tassarna, det blev en och annan timme med att plocka bort dessa, därför kan jag rekommendera en matta av typen förtältsmatta eller liknande att lägga utanför husbilen.

När vi åkte hem stannade vi i Österrike, våran Ceazar som i Kroatien varit lite låg blev helt plötsligt en helt annan hund. Han sprang som en galning upp och ner för de gröna bergsslänterna. Lycklig hund, lycklig husse och matte! :msn_laugh:

Mvh Per
 

turri

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örebro
HBK-Nr
5424
Medlemskap
2024
Sv: Till Kroatien med hund

Tack för svaret, ja Österrike blir nog bra att kyla ner oss lite i efteråt, vi brukar vara i Sälen och fjällvandra och det är något som våran Turri gillar.
Det är inga problem med att driva en AC på campingarna? dom jag tittat på drar ca 1kW jag läste någonstans att det kan vara problem med "låga" säkringar.

Mvh Peter
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Till Kroatien med hund

När vi är i Frankrike i slutet av augusti som vi är varje år, mår hunden som är en Tollare inte speciellt bra när värmen närmar sig över 27-28. Jag hade aldrig åkt till Kroatien vid den tidpunkten Ni skall åka utan en portabel AC. Hög värme är ett problem för de flesta hundar. Jag fungerar också på att skaffa en portabel AC.
 
Toppen