• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Novis Tillåta Platsåtkomst?

Tillåt Platsåtkomst, vad är det får något?

Första gången du öppnar Husbilsplatser kommer du få en fråga från din webbläsare i stil med:
Tillåter ni att husbilsplatser.husbilsklubben.se kommer åt din position?

platstjänst.JPG

Det enkla svaret: Ja, tillåt platsåtkomst och sätt en bock i rutan vid "kom ihåg detta beslut"

Det lite mer komplicerade svaret:
Tillåter du detta så har du aktiverat platstjänst i Hbk Husbilsplatser.
Det gör att "Husbilsplatser" vet var du är någonstans och det gör att kartan centreras runt en röd blipp.
Du får även tillgång till det lilla "kikarsiktet" som du kan trycka på för att centrera kartan på din position:

1759058393513.png

Valet är ditt om du vill tillåta HBK Husbilsplatser att veta var du är eller inte, om du av integritetsskäl eller annat skäl inte accepterar detta så väljer du att inte tillåta det.

För att tillåta ett val man har nekat plats är att rensa webbhistoriken i webbläsaren för husbilsklubben.se.
Gör man det så får man frågan på nytt nästa gång man öppnar Husbilsplatser.
Obs, detta gäller om man i webbläsaren valt att komma ihåg valet man gjort.
Har man inte in bockat i att man vill komma ihåg valet bör det räcka med att ladda om sidan HBK Husbilsplatser.

Har du frågor om det som denna tråd handlar om? ställ dem gärna i kommentarerna nedan.

Använder ni Chrome på Windows så gå in under de 3 prickarna uppe till höger och sedan Inställningar

1759592228876.png

Välj Integritet och säkerhet och webplatsinställninger

1759591715041.png
Välj Plats

1759591767852.png

Skriv husbilsklubben i sökrutan och finns det något under "Får inte se var du befinner dig" så gå in och ändra.
( I visningen nedan är test.husbilsplatser inte tillåten men husbilsplatser är tillåten att visa plats)

1759591633445.png

Ändra blockera till Tillåt eller fråga

1759591999413.png

Är det en iPad/iPhone så kontrollera nedan beroende på vilken som används för att öppna husbilsplatser:

Kan du dubbelkolla att du tillåter Chrome att hämta plats info från ipad.
Inställningar -> Appar -> Chrome -> Plats -> När appen används

Kan du dubbelkolla att du tillåter Google att hämta plats info från ipad.
Inställningar -> Appar -> Google -> Plats -> När appen används

Kan du dubbelkolla att du tillåter Safari att hämta plats info från ipad.
Inställningar -> Appar -> Safari -> Plats -> När appen används

Man kan begränsa det till enskilda sidor om man önskar.

Apple verkar ha infört ett extra lager säkerhet på iPhone/iPad så det räcker inte med det jag visade ovan.
Jag fick fram problemet när jag satte Aldrig på Safari under platstjänster så fungerade alla tidigare platser men fick aldrig frågan på nya trots inställning som ovan.

Man måste dessutom kolla under Platstjänster. (Kolla den webbläsare ni använder.

Inställningar -> Integritet och säkerhet-> Platstjänster -> Safari-webbplatser -> Fråga nästa gång eller när jag delar (Eller När appen används)

Inställningar -> Integritet och säkerhet-> Platstjänster -> Chrome -> Fråga nästa gång eller när jag delar (Eller När appen används)

Inställningar -> Integritet och säkerhet-> Platstjänster -> Google -> Fråga nästa gång eller när jag delar (Eller När appen används)

Så kontrollera detta ni som har problem så får vi se om det hjälper.

Tillbaka
Toppen