• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

F

F.d. 55705

Guest
Hej.

Nån som har koll på om man kan eftermontera tidur på min Hymer S830 -08. Det är Mercedes 518 sprinter med V6an

Jag har Dieselvärmare standardmonterad från fabrik (sitter under bilen under förarstolen) som går igång av sej själv vid behov då det är kallt ute, den går således ej att tvångsstyra så jag kan använda den som kupe-/motorvärmare. Bilen är importerad från Tyskland när den var nästan ny.

Mercedes i Gävle är osäkra på uppdatering av mjukvaran viket innebär att den i så fall borde kunna styras via instrumentet och knapparna på ratten. De har aldrig gjort detta förutom på en Mercedes Vito. Mercedes Sprinter ej import har tiduret som standard menar de.

De påstår också att man måste ha en knapp till vänster om ratten som har två dioder och som är har dubbelfunktion.

Jag har lämnat in både en Volvo XC60 och en Volvo V50 för samma åtgärd. De bytte mjukvara så......vips hade jag tidursmeny i instumentet via knapparna på ratten.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Montreal

Dessa funderingar var aktuella när jag bytte värmesystem i min föregående bil. Jag kan inte se något skäl att byta ut värmesystemet i den nuvarande bilen, även om det säkert skulle gå få plats med en gastank. Nu med dieselcentralvärme och kompressorkyl så räcker en P6 några år till spislågorna.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Jo, jag förstår, men du skrev faktiskt så här: "i en tämligen litan terrängbil ville jag inte inskränka markfrigången med skrymmande externa tankar. Men om bilen hade varit större och haft rejäl lastkapacitet så hade en gastank varit värt att fundera på, men i så fall i kombination med en eller två vanliga utbytesflaskor." :)
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Nu är mjukvaran programmerad, knapp med dubbelfunktion på plats. Mekanikern sa att det egentligen ska vara en kabel ytterligare monterad till den nya knappen men det brukar fungera ändå sa han???!!!

Har nån av er koll på detta,- han lät inte helt säker

Hur som helst........ Det funkar inte! Ett felmeddelande uppstod i verkstadens diagnostikutrustning-"Fläkten i värmaren går med fel hastighet". Mekanikern sa att det kan uppstå då det kommit in grus o lort i värmaren som är monterad under bilen.
Kupefläkten gick igång när timern startade men det var också det enda.

Ska få en ny tid framledes då de tar isär brännaren och gör rent!

Nån som har erfarenhet av detta??? Synpunkter?
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Nån som vet var cirkulationspumpen till kylarvattnet på eberspächern på en mercedes 518 -09 sitter. Värmaren sitter ju under bilen under förarstolen. Ser ingen pump på slangarna där under?
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Nån som vet var cirkulationspumpen till kylarvattnet på eberspächern på en mercedes 518 -09 sitter. Värmaren sitter ju under bilen under förarstolen. Ser ingen pump på slangarna där under?

Har skruvat ner värmaren och kört tilluftsfläkten mauellt och låtit den gå en timme!
Verkar funka
Nästa steg! -köpa cirk.pump på bilskroten och montera den!
Hoppas elinkopplingen är lätt och att den får signal att starta av elektronikenheten o programvaran
Nån som vet var man kopplar in elen till cirkulationspumpen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Hej, en dum fråga kanske, men har du inte en original MB-knapp i din märkt "rest"?

I vår (2005) har vi det och den startar kupéfläkt samt cirkulationspumpen så man kan använda restvärmen från motorn.

Ifall du har den knappen så aktivera den och du borde kunna lyssna dej till cirk.-pumpen.

Har även en Eber monterad med timer-tillbehöret, där kan jag sätta drift från 1-60min. m.m. för värmning av motor+kupén.
 

Bilagor

  • MB värme.JPG
    MB värme.JPG
    96,8 KB · Visningar: 14
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Förstår vad du menar!
Undrar om det är samma pump som till eberspächern isf!
Ska kolla det också
Veho bil i uppsala säger att cirkpumpen till ebersprächern sitter bakom kupefiltret mot torpedväggen
De meddelar också att det måst dras en xtrakabel från knappen bredvid rattentill eberspächern
 
Toppen