• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tid, bländare, avstånd och skärpedjup

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
När jag lärde mig fotografera för 60 år sedan så handlade det om tid, bländare, avstånd och skärpedjup. Man valde tid och bländare efter motivets art, ställde in avståndet och kontrollerade eventuellt skärpedjupet på objektivets skala för detta vid olika bländare! That's it!

Idag kan du hålla på med en otrolig mängd egendomliga inställningar på displayen varvid det piper och har sig hela tiden. Man kan flytta ramar hit och dit och det finns mängder av finesser. Efter att ha försökt lära mig alla dessa konstigheter så börjar jag långsamt gå tillbaka till fotografins barndom och fotografera mer och mer med manuella inställningar. Så vitt jag kan förstå så är det egentligen bara sportfotografer som har behov av all automatik.

Min fråga: måste man köpa en dyr kamera med fullformatssensor för att slippa ifrån all egendomlig "struntautomatik" eller är det lika illa där?

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tid, bländare, avstånd och skärpedjup

Nja...det är väl så att de dyrarare husen oftast har mer möjligheter att arbeta manuellt. Jag har varit med om folk, som deltagit på mina fotovandringar med kamerahus där det inte går att ställa kameran på manuell fotografering.

Själv använder jag mig i princip enbart av A, bländarstyrd tidsautomatik, eller i vissa fall S, tidsstyrd bländarautomatik. M använder jag bara i sällsynta fall, exempelvis vid lång intervallfotografering (för Timelapse t.ex.), där jag inte vill att kameran ska ändra på ljusinställningarna under fotograferingen. Vid filmning använder jag nästan uteslutande M, då man under en filmsekvens där man flyttar kameran så bakgrundsbelysningen ändras inte vill riskera att motivet plötsligt blir svart.

I de fall som en ögonblicksbild uppenbarar sig, och händelsen i sig är viktigare att dokumentera snarare än bilden håller teknisk fullstandard, är det bättre att låta kameran stå på P, fullautomatik än att riskera att inte få någon bild alls...

Den som har kunskapen om hur bländare, tid, skärpedjup och avstånd till motivet påverkar slutresultatet, kan med fördel använda halvautomatiken som ett effektivt redskap för en kreativ fotografering.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tid, bländare, avstånd och skärpedjup

Ser att jag missuppfattade ditt inlägg Jappe, och jag har ju heller inte sett något enklare hus med de möjligheterna. Ju billigare, desto mer automatik. Fabrikanterna tycks tro att ju fattigare konsumenten är, desto dummare är dom....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tid, bländare, avstånd och skärpedjup

Anledningen till mitt inlägg var att jag skulle ta en bild och ville lägga skärpan en bit till höger i bilden. Jag fick hålla på ett bra tag med att fippla med inställningar hit och dit tills jag till slut tröttnade. I stället så "autofokuserade" på det område där jag ville ha skärpan, stängde av AF:en, svängde tillbaka kameran och tog bilden! Mycket snabbare metod än att hålla på och peta med mystiska inställningar.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tid, bländare, avstånd och skärpedjup

Jag har också en sådan fyrkant på skärmen ibland, beroende på inställning + en massa andra små eller stora kvadratiska fyrkanter eller rektanglar vid andra inställningar och jag kommer inte ihåg från gång till gång om de mäter ljuset eller avståndet eller möjligen något helt annat, så det kan bli ganska rörigt emellanåt.


Å kameran blinkar och piper
nu gäller helt andra principer
än de som gällde förr i tiden
den enkelheten är nu förliden

Svårt har det blivit att fotografera
jag har inte lust att lära mig mera

Tillbaka, tillbaka till forntiden
mycket bättre än nutiden
när det gäller alla inställningarna
det gäller att hålla ställningarna
så att man inte blir förvirrad och yr
vissa moderniter jag som pesten skyr

Visst kan man låta sig manipuleras
till och med låta sig automatiseras
men då förlorar man ju kontrollen
och spelar inte längre förstarollen

Jappe
 
Senast ändrad:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Tid, bländare, avstånd och skärpedjup

Vad är det för kamera du har? Jag använder min Nikon D800 precis likadant som jag använde Nikon F3 på 80 talet. Pip och dyligt går att stänga av.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tid, bländare, avstånd och skärpedjup

Vad är det hör för tråd egentligen? Snart kommer väl någon med ett inlägg om hur det var att flyga förr i tiden när en flygmaskin var en flygmaskin och inte ett elektroniskt monstrum!

Jappe
 
F

F.d. 6987

Guest
Sv: Tid, bländare, avstånd och skärpedjup

Hej jag använder Canon jag med jag kör uteslutande AV läge med mittersta autofocus punkt pipet tror jag du kan stänga av som tur är har jag inte en massa auto program på min kamera Med vänlig hälsning, Per-Åke
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tid, bländare, avstånd och skärpedjup

Då har du inte provat kamerornas kamera EOS 5, där tittade kameran på din pupill och mätte fokus där du tittade. Min står numera och samlar damm.
Kom att tänka på en nyligen skriven artikel angående din rubrik. Skriven av Sven Stridsberg i Svensk Flyghistorisk Tidskrift.
 

Bilagor

  • SFF.pdf
    5,6 MB · Visningar: 21

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tid, bländare, avstånd och skärpedjup

Den tiden med knapptryckningar hit och dit för allehanda inställningar är snart förbi. Nu kommer stora pekskärmar där du bestämmer hur stort skärpedjup du vill ha, var skärpan skall ligga, hur hög- och lågdagrar skall påverka bilden m.m.

Problemet är om man på ålderns höst blir darrhänt men annars kan även en 100-åring klara av det, om inte får man väl ta med sig en ung assistent som stora fotografer gjorde för mer än 100 år sedan.
 
Toppen