• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

tickande ljud Fiat 130 multijet

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: tickande ljud Fiat 130 multijet

Sjäva EGR-ventilen kan inte "ticka". Den är vacuumreglerad av magnetventilen och stänger och öppnar olika beroende på vacuumsignalen från magnetventilen.
Magnetventilen är PWM-modulerad (pulsviddmodulerad) d v s den får ström- eller jordningspulser med fast frkvens från motorns styrenhet. beroende på längden på pulserna så skickas mer eller mindre "vakuum" till EGR-ventilen som öppnar och stänger steglöst. På så vis anpassas mängden återcirkulerande avgaser för att minimera NOX-utsläpp med optimal körbarhet.
//W

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025
Sv: tickande ljud Fiat 130 multijet

Jag har ett tickande eller knackande ljud mellan varven 1800-2200.

Kopplar man ifrån slangen till egr ventilen så upphör ljudet. Egr ventilen är bytt och nu skall en ny egr ventil monteras. Men tyvärr så tror jag inte felet är där eftersom jag har en bekant som också har bytt sin ett par gånger utan resultat.

Ljudet finns inte på tomgång endast när man kör med växel ilagd.

Nu är frågan finns det fler som har haft detta problemet på sin 130 multijet motor??

:) Efter 3 byten av egr ventil under 1 år har Agroma i Billesholm äntligen löst felet. Nu har dom fått besked från Italien att byta till en äldre modell av egr ventil. Idag hämtade jag bilen och det tickande ljudet är borta. All heder till Agroma som inte ger sig förrän felet är avhjälpt.

Toppen