• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

tickande ljud Fiat 130 multijet

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025
Jag har ett tickande eller knackande ljud mellan varven 1800-2200.

Kopplar man ifrån slangen till egr ventilen så upphör ljudet. Egr ventilen är bytt och nu skall en ny egr ventil monteras. Men tyvärr så tror jag inte felet är där eftersom jag har en bekant som också har bytt sin ett par gånger utan resultat.

Ljudet finns inte på tomgång endast när man kör med växel ilagd.

Nu är frågan finns det fler som har haft detta problemet på sin 130 multijet motor??

F

F.d. 52908

Guest
Sv: tickande ljud Fiat 130 multijet

Hej. Jag har också en 2,3 l motor i min Fiat 09. När jag köpte den hade den gått 600 mil och jag påpekade detta ljud, som man då påstod att det skulle försvinna. Hade den på service och bad dom lyssna på ljudet, som de då sa att de inte kunde se något fel. Vill beskriva det som det liknar när gamla bensindrivna "spikade" pga. körning med för lågoktanig bensin ( men inte så mycket och tydligt ) eller som ett viberationsljud när något är löst. Troligtvis lyssnar man för mycket, men det kommer vid dom varvtal du beskriver. Har ingen lösning men är också intresserad om någon känner till detta och kanske löst det.
/ Sören

Sunom

FD HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
6897
Medlemskap
2024

Samma fenomen på vår som rullat 600 mil.Tickandet kommer t.ex.vid körning med farthållare och det lutar emot lite.Servicekillen som provkörde bilen sa att det var ett vanligt förekommande ljud från EGR-ventilen.Ingen åtgärd

Sune

F

F.d. 25182

Guest

Her er løsningen:
Jeg hadde samme på min 2008 mod. Byttet egr uten bedring!
Jeg tok løs denne ventil fra orginalfestene og hengte den løslig opp i strips for å fjerne vibrasjon til karosseriet. Lyden opphørte !!

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Her er løsningen:
Jeg hadde samme på min 2008 mod. Byttet egr uten bedring!
Jeg tok løs denne ventil fra orginalfestene og hengte den løslig opp i strips for å fjerne vibrasjon til karosseriet. Lyden opphørte !!

Nu får du förklara närmare? Egr ventilen är ju en ganska stor grej som sitter fastskruvad i motorblocket med diverse ingångar och utgångar, kan man verkligen låta den hänga löst i motorrummet.

Bilagor

• egr.jpg
    egr.jpg
    104 KB · Visningar: 19

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Samma fenomen på vår som rullat 600 mil.Tickandet kommer t.ex.vid körning med farthållare och det lutar emot lite.Servicekillen som provkörde bilen sa att det var ett vanligt förekommande ljud från EGR-ventilen.Ingen åtgärd

Sune

Jag skall lämna in min den 23/8 för att få ytterligare en ny egr ventil, service killen skulle även byta något annat som hade samband med erg ventilen. Tyvärr vet jag inte vad det var. Men enligt Agroma i Billesholm skall ljudet inte finnas.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag har samma oljud på min 2,3L som gått 3700mil så det försvinner nog inte utan jag tycker det blivit värre. Är nog dags att låta verkstaden kolla vad det är.

F

F.d. 25182

Guest

Jeg beklager så mye at det gikk litt fort når jeg svarte på innlegget.
Jeg skulle ha skrevet egr vacuumforsterker ventil.
Den ligger rett under under frontruta helt foran i motoren på halvintegrert bil. Lett synlig.
Jeg har lagt ved et bilde som ligner denne, - men denne er ikke til fiat.

Jeg løsnet denne fra sine orginale fester og hengte den opp med stips, dermed var ulydene borte.

Beklager feil info.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    35,8 KB · Visningar: 37

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Jeg beklager så mye at det gikk litt fort når jeg svarte på innlegget.
Jeg skulle ha skrevet egr vacuumforsterker ventil.
Den ligger rett under under frontruta helt foran i motoren på halvintegrert bil. Lett synlig.
Jeg har lagt ved et bilde som ligner denne, - men denne er ikke til fiat.

Jeg løsnet denne fra sine orginale fester og hengte den opp med stips, dermed var ulydene borte.

Beklager feil info.

Det skulle jag kunna tänka mig är felet, den måste jag se om jag kan hitta. Tack för svaret!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ser ut som den burde vært montert med vibrasjonsdempende oppheng type mini-motorfester. En gummikloss med påvulket festeplate/bolter på begge sider. Når ventilen åpner og lukker vibrerer ventilen og vibrasjonen overføres til platen den er festet til -> masse lyd.

En annen klassisk bråkemaker i våre kjære husbilar er vatnpumpen som er festet til golvet i bilen med 3 eller 4 skruer. Greit at produsenten av pumpen vet at den vibrerer og har utstyret den med gummi-bøssinger, dumt når montøren drat til skruene så gummien ikke får gjøre jobben sin! En halv til en tørn løsere skrue og du kan nesten ikke høre pumpen lengre.

F

F.d. 25182

Guest

Ventilen står på gummi, - men dette er alt for stivt og fungerer ikke etter hensikten.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om skruven går gjennom gummien så kan det hjelpe å løsne litt på skruven slik at gummien får jobbe. Helt normalt at fabrikker skrut til slike alt for hardt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om ventilen ser ut som den på bilden är det ju ganska lätt fixat, lite mjukt gummi under ventilen, längre skruvar, med ett par karosseribrickor på, och ett par gummibrickor mellan brickorna och fästöronen. Sedan se till att slangarna inte spänner och ligger emot så att de överför ljud, sedan bör det bli tyst?! :)

F

F.d. 52908

Guest

Hej
Tack för era tips. Nu kan man ju se om det går att åtgärda ljudet. Konstigt nog så störs man inte om man känner till vad som är orsaken. Det verkar ju trots allt inte så allvarligt.
Tack /Sören

F

F.d. 25182

Guest

Da har jeg tatt bilder i mototrommet til en 2008 mod. 130 hk. Den problematiske del (bilde 2) sitter bak platen avbildet på bilde 1.

Bilen jeg tok bilde av hadde samme problem uten at eieren visste hvor lyden kom fra.

Bilagor

• IMAG0047.jpg
    IMAG0047.jpg
    1,2 MB · Visningar: 15
  • IMAG0048.jpg
    IMAG0048.jpg
    908 KB · Visningar: 21

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Da har jeg tatt bilder i mototrommet til en 2008 mod. 130 hk. Den problematiske del (bilde 2) sitter bak platen avbildet på bilde 1.

Bilen jeg tok bilde av hadde samme problem uten at eieren visste hvor lyden kom fra.

Och ljudet försvann precis som på din?

Ser lika dant ut på min bil som på dina bilder. Skall kolla på min bil imorron om det hjälper.

F

F.d. 52908

Guest

Hej. Tydlig och fin bild, men man ser ju också att den är dämpad med ca.10mm gummi. Kollade på min bil och den ser lika ut. Om ljudet kommer från denna ventil borde det inte hjälpa om man lägger ytterligare en gummipackning eftersom den redan är så tjock. Kanske ska man lägga något mellan konsolerna?
/ Sören

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Nu har jag varit ute och skruvat av ventilen och hängde den löst. Provade sedan bilen men tickandet är kvar precis som innan. Nu misstänker jag att det är ventilen som spökar allså behöver bytas. Vi får se nästa vecka när jag skall på verkstad.

F

F.d. 7702

Guest

Hje
det är lite märkligt av Fiat att ha en egr-ventil som spökar. Har sälv erfarenhet av 2 byuten, under 2 år. JKag tycker det verkar "skräp* kan det berop på dålig kvalitet på oljan. Fått rekommendationer att köra på Preem, av Fiatverkstad
Sune

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

EGR ventiler kokser lett til om en anvender diesel med innblandet RME.
I Norge er det enkelte bolags diesel en ikke bør fylle om en vil slippe problem med EGR og partikkelfilter. Har ikke funnet ut av hvordan dette er i Sverige.
Nedover i Europa pleier det å stå hvor mye RME det er i dieselen, velg lavest mulig tall. Truck-diesel har ofte et høyere RME tall enn personbil-diesel, om det er en skilnad. Finles Fiat- boken og se om det ikke står at en ikke kan kjøre på biodiesel og diesel med mer enn en lav % RME. Andre tilsetninger til dieselen fjerner garantien på motoren hos Iveco.

Toppen