Sv: tickande ljud Fiat 130 multijet
Sjäva EGR-ventilen kan inte "ticka". Den är vacuumreglerad av magnetventilen och stänger och öppnar olika beroende på vacuumsignalen från magnetventilen.
Magnetventilen är PWM-modulerad (pulsviddmodulerad) d v s den får ström- eller jordningspulser med fast frkvens från motorns styrenhet. beroende på längden på pulserna så skickas mer eller mindre "vakuum" till EGR-ventilen som öppnar och stänger steglöst. På så vis anpassas mängden återcirkulerande avgaser för att minimera NOX-utsläpp med optimal körbarhet.
//W
Sjäva EGR-ventilen kan inte "ticka". Den är vacuumreglerad av magnetventilen och stänger och öppnar olika beroende på vacuumsignalen från magnetventilen.
Magnetventilen är PWM-modulerad (pulsviddmodulerad) d v s den får ström- eller jordningspulser med fast frkvens från motorns styrenhet. beroende på längden på pulserna så skickas mer eller mindre "vakuum" till EGR-ventilen som öppnar och stänger steglöst. På så vis anpassas mängden återcirkulerande avgaser för att minimera NOX-utsläpp med optimal körbarhet.
//W