• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Thule slide-out fotsteg instruktioner

bianca.van.diesel

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40436
Medlemskap
2025
Hej, har någon tips och erfarenheter eller kan hjälpa med instruktionsboken kanske?

Har en Fiat Ducato Weinsberg Carabus 2016 med Thule slide-out fotsteg som åker in-ut med en knapptryck. När jag köpte bilen, stängde den även sig själv automatiskt när man startade bilen, och började pipa högt om man körde iväg med den ut. Men nu pipar den inte längre och stänger inte automatiskt heller.
Går fortfrande fint att öppna/stänga med knappen.

Vad kan vara fel, var ska jag börja felsöka? Fick tyvärr ingen instruktionsbok när jag köpte bilen.

bianca.van.diesel

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40436
Medlemskap
2025

Bilagor

• 20250701_164650.jpg
    20250701_164650.jpg
    4 MB · Visningar: 35
  • 20250701_164642.jpg
    20250701_164642.jpg
    2,9 MB · Visningar: 35

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Just ett sådant växlande relä.

I vår husbil sitter dock reläet i anslutning till den manuella omkopplaren (kort ledningsdragning), eftersom reläet "förbikopplar" den manuella "in-knappen".

Dessutom ska reläet "ha hjälp" av en elektrolytkondensator på 2200 µF för att dra så lång tid som behövs för att dra in fotsteget.

Jämför schemat med hur det är kopplat i din bil, så ska du nog få rätt på det.

Pålle

GöranT

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2025
Åh tack! Enligt den manualen kan det kanske vara den lila Bosch relät som sitter i elcentralen?
Precis, där har du relät. Kan du höra något klick från det när du startar motorn?

Jag har Knaus plåtis där det ser exakt likadant ut som i din bil. Finns ingen kondensator vad jag vet utan jag tror relät drar hela tiden när motorn är på och fotsteget stannar ju på ändlägesbrytare på samma sätt som när manuella strömbrytaren används.

Om relät är trasigt har biltema motsvarande

Har du möjlighet att mäta kan du kolla om du får spänning fram till relät när motorn startas.

bianca.van.diesel

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40436
Medlemskap
2025
Precis, där har du relät. Kan du höra något klick från det när du startar motorn?
Nej, den är tyst nu, helt. Men kommer ihåg att jag hörde faktiskt något klicka flera gånger ganska frenetiskt typ förra sommaren när steget också slutade stänga automatiskt... Undrar nu om det var det som hände, att relät gick sönder..
Haha, dock hörde jag klickandet många gånger när jag startade bilen och försökte många gånger kolla i elskåpet om vad det är som klickar men förstod inte riktigt och kopplade inte ihop att de två saker hör ihop kanske... :D
Får testa det och hitta nytt.

GöranT

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2025
Nej, den är tyst nu, helt. Men kommer ihåg att jag hörde faktiskt något klicka flera gånger ganska frenetiskt typ förra sommaren när steget också slutade stänga automatiskt... Undrar nu om det var det som hände, att relät gick sönder..
Haha, dock hörde jag klickandet många gånger när jag startade bilen och försökte många gånger kolla i elskåpet om vad det är som klickar men förstod inte riktigt och kopplade inte ihop att de två saker hör ihop kanske... :D
Får testa det och hitta nytt.
Uppdaterade mitt förra inlägg precis med tips på utbytesrelä.

Toppen