• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thruma eller Dometic vilken är tystast ??

F

F.d. 1275

Guest
Skall köpa ny AC, har tidigare haft en thruma comfort i husvagnen och tyckte att den dånade lite mycket. Bekanta hade en compact och den verkade lite tystare. Nu funderar jag på en Dometic istället, nån som har erfarenhet från dessa 2 och märkt skillnaden ?
Fördelan med Dometic är ju att den har värme också.
Det som tala för en compac är ju att den är 15 cm mindre än dom andra två och nästan 5 kg lättare, men jag har plats för den större, men det blir trångt.

Någon som beställt från

Reinhold Jaeger
Caravancenter Hochrhein


eller

Camping-Caravan Meier GmbH

Adolf-Kaschny-Str. 9
51373 Leverkusen
Deutschland/Germany
Telefon : 0214/86827-0
Telefax : 0214/86827-99
info@ccmeier.de
www.ccmeier.de

Tacksam för svar.



 
F

F.d. 1275

Guest
Sv: Thruma eller Dometic vilken är tystast ??

Skall köpa ny AC, har tidigare haft en thruma comfort i husvagnen och tyckte att den dånade lite mycket. Bekanta hade en compact och den verkade lite tystare. Nu funderar jag på en Dometic istället, nån som har erfarenhet från dessa 2 och märkt skillnaden ?
Fördelan med Dometic är ju att den har värme också.
Det som tala för en compac är ju att den är 15 cm mindre än dom andra två och nästan 5 kg lättare, men jag har plats för den större, men det blir trångt.

Någon som beställt från

Reinhold Jaeger
Caravancenter Hochrhein

eller

Camping-Caravan Meier GmbH

Adolf-Kaschny-Str. 9
51373 Leverkusen
Deutschland/Germany
Telefon : 0214/86827-0
Telefax : 0214/86827-99
info@ccmeier.de
www.ccmeier.de

Tacksam för svar.





Trodde jag skulle få svar !! :confused:
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Thruma eller Dometic vilken är tystast ??

Hej

Nog svårt att svara på eftersom oväsen er en mycket subjektiv upplevelse.

Vi har en Dometic 2200 och den fungerer perfekt. har 21 gr. i bodelen även
om det er 30 gr. ute. Men tyst er den ju inte och vi har den kun på om natten i nödfald och kanske bare fläktfunktionen. Då går kompressor inte i gång men
man får fläkt riktat mod sängen och det kan ju räcka om natten.

Men - svårt at rådgiva om vilken som är bäst. Det bliver ju aldrig som en värmepump hemma:)

Men vi hade aldrig klarat oss utan AC:):)

Mvh
Mikael
 
F

F.d. 1275

Guest
Sv: Thruma eller Dometic vilken är tystast ??

Då var det klart, den sitter i bilen och kyler så gott.
Det blev en thruma compact frostair 1500 utan fjärrkontroll, plus slang, 3 ljuddämpare, 1 utomhus dämpare, munstycken mm. allt till en kostnad av 899 eur inkl frakt.
Köpte en termostat som styr anläggningen och bryter på styrningen.
Lådan isolerade jag lite extra, så det enda man hör är ett litet susande från munstyckena. Så det blir inga problem att sova med denna. Fördelen med denna variant är att den går inte alls om det är rätt temp i bilen.
Ett mycket bättre alternativ än thruma comfort som jag hade i husvagnen, som dånade hela tiden.
Jag är nöjd :D sambon också. Men nöjdast är nog våra Golden :) killar som får det svalt och skönt på natten och inte behöver stå i våra sängar å flämta så hela bilen gungar
 
F

F.d. 1275

Guest
Sv: Thruma eller Dometic vilken är tystast ??

Hej.
Jo då det gick smidigt, men det gick 10 dagar innan dom skickade den. detta meddelade dom via mail och beklagade logistik problemet. Då var det lite nervöst kan jag erkänna, men jag kollade runt och dom verkade vara en seriös firma. Så jag sov gott :)
Som plåster på såret fick vi en godispåse :)

Freizeit Wittke GmbH
Ernststrasse 12, D-13509 Berlin
Tel: 030-43 77 77 11, Fax: 030-43 777 666
Freizeit Wittke GmbH - Startseite - Camping & Freizeit
Geschäftsführer: Pawel Wittke
Registergericht: Amtsgericht Charlottenburg, HRB 69880

info@freizeit-wittke.de

Har inget negativt att säga om dom, hade en bra mailkontakt med en kille som heter Andreas.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.638
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Thruma eller Dometic vilken är tystast ??

Vad är det för termostat? Har en telair silence idag. Enda tillfället den är silent är när den är avstängd.. har även haft dometic b2200, samma oväsen. Ditt upplägg verkar intressant, fläkten går bara vid behov. Köpte du termostaten på samma ställe? Smidigt att koppla in den?
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Thruma eller Dometic vilken är tystast ??

Har råkat ut för strömavbrott nu på semestern och vår Dometic HB 2500 återstartar. Det innebär att en termostat kan sättas på matningen till ac.n.

Prova att bryt spänningen under drift och återkoppla.
 
F

F.d. 1275

Guest
Sv: Thruma eller Dometic vilken är tystast ??

Brytaren som var med ac hade 3 lägen, off, low, high. Kopplade in termostaten på pluskabeln. Jag måste själv välja vilken effekt jag vill ha, men low funkar fint och då går den tyst.
Vad det är för termostat vet jag inte, bad bara elektrikern ta med en som funkar för kyla. Sen var det enkelt att koppla in, det var symbolen för kyla/värme inkoppling.
Drar jag ut kabeln så hoppar den igång igen när jag stoppar i sladden igen.

Det var nästan lite för enkelt, för att funka så bra som det gör.
 
F

F.d. 1275

Guest
Sv: Thruma eller Dometic vilken är tystast ??

Hej.
Min thruma hade lågström på styrningen. Kolla bara så att den är omkopplingsbar, så den jobbar omvänt mot om den vora kopplad för värme. Alltså kopplar till från tex. 22 grader och neråt, detta hade jag inte tänkt på först.
 
Toppen