• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford N3000 funkar ej i 12V

axgren

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Jag tog ut husbilen en Elnagh T-Loft 531 och gjorde en provtur.
Allt funkar utom 12V laddningen till kylskåpet med motorn igång och fel kod 6 visas
Automatiken låter Gasolen driva kylskåpet med motorn igång så det är väl ingen katastrof.
Vi har ju solcell på taket och det skrivs ju att det kan vara den som är boven i dramat.

Kanske någon i gruppen som kan ge mej ett tips till lösning av problemet eller är
det dags att lämna över till Husbilsfirman här i Knivsta.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag tog ut husbilen en Elnagh T-Loft 531 och gjorde en provtur.
Allt funkar utom 12V laddningen till kylskåpet med motorn igång och fel kod 6 visas
Automatiken låter Gasolen driva kylskåpet med motorn igång så det är väl ingen katastrof.
Vi har ju solcell på taket och det skrivs ju att det kan vara den som är boven i dramat.

Kanske någon i gruppen som kan ge mej ett tips till lösning av problemet eller är
det dags att lämna över till Husbilsfirman här i Knivsta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kör enbart gasol.
Finns det gratis 230V där jag står kan jag koppla in mej ibland, då brukar jag växla till 230V på kylen.
Kör aldrig kyl/frys på 12V, jo förresten på någon färjeöverfart har jag kör på 12V.

Vi kör alltid kylen på gas, strömmen från generatorn behövs till annat! 230V använder vi aldrig! :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Gasol is da shit under färd. Särskilt om det är extremt varmt. Har även hänt att vi slagit över från 230 till gasol för att få bättre effekt på kylen även när vi ligger vid stolpe. Funkar! Har jag en kall och någorlunda full kyl med kylda varor, kan jag dock av ren snålhet köra 12 volt under färd kortare sträckor. Håller i bästa fall kylan.
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Det är ett trasigt Kretskort som ersätts om man bor i Borås men inte om man bor i Uppsala.
LF Borås har som policy att hjälpa till med självrisk 1500:- och lite åldersavdrag.
LF Uppsala vet inte vad policy är.
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Har bytt kretskortet mot ett som är uppdaterat och begärt omprövning av Länsförsäkringar Uppsalas beslut att INTE ERSÄTTA SKADAN, Får se vad som händer
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Länsförsäkringar Borås ersätter skada på Kylskåp som i mitt fall men det tycker inte Länsförsäkringar i Uppsala. Blir tydligen för dyrt med ändrad policy. För att avsluta tråden bifogar jag beslutet.
 

Bilagor

  • Skanning_20230701.png
    Skanning_20230701.png
    14,9 MB · Visningar: 31

JOYoPER

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
36741
Medlemskap
2024
Det verkar lite bränt på panelen så frågan är om det räcker med att byta säkring eller hela paketet
Fick samma fel på vår elnagh baron från 2019. Har nu kollat vad som är fel. Det är en 20 amp. säkring som bränt och även kretskortet som ser ut som din bild. Hur gick det sen för dig. Bytte ni kretskort eller funkar det ändå. Kylskåpet är en Thetford 3150. Tydligen är det fler som råkar ut för detta fel. Har någon mer info om vad och varför händer detta, och vad gör man.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Jag tog ut husbilen en Elnagh T-Loft 531 och gjorde en provtur.
Allt funkar utom 12V laddningen till kylskåpet med motorn igång och fel kod 6 visas
Automatiken låter Gasolen driva kylskåpet med motorn igång så det är väl ingen katastrof.
Vi har ju solcell på taket och det skrivs ju att det kan vara den som är boven i dramat.

Kanske någon i gruppen som kan ge mej ett tips till lösning av problemet eller är
det dags att lämna över till Husbilsfirman här i Knivsta.
Hej hade samma problem med vårt Thetford kylskåp, det slutade efter mycket sökande med att en ny programvara laddades ner i husbilens display , den fick jag skickad från Laika som tillverkat bilen med beskrivning hur man skulle gå tillväga och det fungerade perfekt (bra feedback från Laika). Felet låg alltså i bilens programvara som sköter D+ (talar om att motorn är igång) och inte i kylskåpet. kylen och bilen är från 2022 //Peter Opps den var gammal men hjälper kanske någon
 
Toppen