• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C200 som läcker

Molof

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Habo
HBK-Nr
11089
Medlemskap
2024
Vi har haft problem med att vår C200 har läckt, men jag har haft svårt att hitta orsaken. Först trodde jag att det var handtaget och hjulen på den nya tanken som var problemet och jag monterade därför bort dessa, men det blev ingen skillnad. Tankens gummipackning verkar också täta bra i höjdled, men jag har för säkerhets skull testat med att shimsa under tanken. Jag har inte kvar den gamla tanken så att jag kan kontrollmäta storleken, men vad jag har kunnat läsa mig till ska tankar med och utan hjul ha samma dimensioner.

Nu misstänker jag att problemet är att tanken inte kommer tillräckligt långt in, vilket gör att gummipackningen i framkant inte riktigt når fram, se bild. Går det att justera sitsen/kassetten på något sätt så att packningen centrerar med "utloppet" eller vad kan detta bero på?

thetford_c200.jpg
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi hade samma problem för några år sedan. Det visade sig att SOG-ventilen på tanken satt på avigt håll. Tydligen går den att montera på två olika sätt.
Vi lämnade in den och fick det åtgärdat så jag vet inte hur de gjorde. Men de gjorde något på tanken. Inte i bilen…
 

Turisten

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
36707
Medlemskap
2024
Samma problem. Toaletten var byggd för utvändig avluftning och tanken var inte det. Tanken kommer inte riktigt in hela vägen. Enklaste lösningen är att byta avluftningsventilen på tanken till en för utvändig avluftning (art. nr. 23788). Eftersom jag har två tankar så löste jag det istället det med att byta ut "Saddle bracket" (art.nr. 23848).
 

Bilagor

  • IMG_3063.jpg
    IMG_3063.jpg
    38 KB · Visningar: 38

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Samma problem. Toaletten var byggd för utvändig avluftning och tanken var inte det. Tanken kommer inte riktigt in hela vägen. Enklaste lösningen är att byta avluftningsventilen på tanken till en för utvändig avluftning (art. nr. 23788). Eftersom jag har två tankar så löste jag det istället det med att byta ut "Saddle bracket" (art.nr. 23848).
Lånar denna tråd. Jag har samma utvändiga ventilation tidigare ägare hade övertryck ventil som på bilden. Nu har jag köpt rätt ventil men gummipackningen sluter inte tätt. Finns den som reservdel eller måste jag köpa en helt ny komplett ventilation?

Någon som vet?
 
Toppen