• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C2

Bluewiking

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Sundsvall
Hej. Vi har stött på lite problem med våran kassett toa av märket Thetford och tror att modellen heter C2. Från början när vi använde toan var den lite svår att få vattnet att spola men även att öppna luckan för att "släppa" ner det som hamnat i toaletten, efter ett tag så försvann det problemet men helt plötsligt vid en spolning så "fastnade" pumpen i spolningsläget och slutade inte spola förrän jag tog bort säkringen. Jag har testat att lossna spolknappen som sitter fast med en skruv i botten och kikat ner men kommer inte åt speciellt mycket den vägen, även lossat på behållaren på andra sidan med förvaring för en toarulle och kan där komma åt pumpen men inte mycket annat. Så felet kvarstår att pumpen spolar konstant och jag undrar därför vad felet kan vara?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, den heter C2 om spolvattnet är i toaletten och C3 om spolvattnet kommer från färskvattentanken och dess pump.
Men mekaniken och brytarna är samma i båda fallen.
Du måste nog skruva bort enheten som vredet går ner till, för att komma åt.
Där sitter två brytare, den som syns är till för att bara godkänna spolning när det finns en kassett inträdd i toan och den andra sitter mer dold och skall slå till spolningen när man trycker ner vredet.
För att komma åt den så måste du skruva bort hela enheten med brytare och vredfunktionen.... Inte så roligt om kassetten dras ut till vänster på toan för då är det långt in till enheten. Skruva loss den med hjälp av en spegel för att se skruvarna går skapligt, men att skruva fast den kan vara spännande.
Thetford mek..JPG

Här har du en ritad bild där överdelen på toan är vänd uppochner. Skruv 52 och och de andra håller upp enheten. Kolla hela enheten. Det finns lite armar och andra delar i den, 50/61/62. Om det var jättesegt att öppna skivan i början så kan "lagringen" till vridfunktionen spruckit och därmed kanske inte brytaren påverkas på rätt sätt och ligger till hela tiden, kolla så ser du vad jag menar.
Thetford mek2.JPG

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen