• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Test solpaneler

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Så svaret på frågan "Vad kan man göra föra att få mer sås?" är muskattens vinklingsbara montering. För den som känner sej säker på att panelerna sitter kvar även i 120 knyck....

/Ingvar
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Grym kille å mer pedagogisk än 99% av jordens befolkning. Har sett majoriteten av hans videor. Dels för att lära mig, men mest för att han är intressant och skoj att lyssna på. Om han skulle byta fokus till virkning så tror jag att jag skulle fortsätta .
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja exakt inbe,
Vinkeln mot solen, samt kylning av panel är faktorer, som påverkar effekten.
Fast största faktorn verkar vara val av fabrikat på panelen.
Jag trodde aldrig det skulle skilja så mycket mellan fabrikaten, har läst tidigare här på forumet om val av solpaneler, och fått känslan att man ska leta efter billiga paneler.
Vi har ju begränsat med plats på våra biltak, och men vill så klart ha de effektivaste panelerna, de kanske ska sitta där i 10-20år.

@Olasod
Jag prenumererar på hans kanal, tycker som du att hans inlägg är intressanta.
Han gör även avslöjanden, som den med Battle born batterierna som han sågade upp och avslöjade, bra för oss konsumenter, en riktig näsbränna för leverantören, frågan är bara hur många som kollar innan köp.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så svaret på frågan "Vad kan man göra föra att få mer sås?" är muskattens vinklingsbara montering. För den som känner sej säker på att panelerna sitter kvar även i 120 knyck....

/Ingvar

Ja..! De blåser inte av i första taget.... att hålla på med "spegel" är utrymmeskrävande.... jag gjorde såhär

 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det här testet gjordes under perfekta förhållanden med sol och klarblå himmel. Det skulle vara intressant att se ett motsvarande prov under sämre förhållanden under t.ex en molnig höstdag och se skillnaderna under dessa förhållanden.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag misstänker att effekten är ganska linjär, alltså de fabrikaten som presterar sämre i solsken, kommer även att prestera sämre vid mulet väder.

Skillnaden mellan monokristallina och polykristallina celler brukar bli mer och mer märkbar desto sämre ljusförhållandena är. På sommaren är det nog ingen som märker någon större skillnad men på för och eftersäsong brukar det vara en klart märkbar skillnad på dem. På säsongens ytterkanter är laddningen från dem så låg att några procent mer kan vara skillnaden på om batteriet ska hålla sin laddning (med långsam laddning dagtid) eller om det laddas ur (når inte upp till laddat batteri dagtid).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att räkna med laddning värt namnet från solpaneler på "säsongens ytterkanter" är nog en utopi.
Jag fick som mest ut vid min sista tur i höstas 2,5A från mina 360W paneler.
Bara mulet på sommaren får laddningen att falla drastiskt.

Här ett litet test mellan mono/poly paneler



Ifall man vill få bobatteribanken fulladdad under dagen från sina solpaneler (på sommaren),
kan man med tips i denna video räkna fram hur många watt som måste upp på taket,
beroende på sin egen strömförbrukning, samt storlek på batteribank.

 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Enig om vinter - har selv funnet løsningen for meg :D Nå er det høysommer og over 30 grader med skyfri himmel, selv vår vinter er som en dårlig svensk sommer. Hadde noen frostnetter sist "vinter", men opp til 20 grader om dagen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min MPPT-regulator klarar 75V,tjänar jag något på att välja paneler med högre spänning tex. 40V som det säljs en del av ,eller välja en 24V panel istället för en 12V?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja målet for MPPT er å beholde effekten ved å omforme spenningen og strømstyrken. Høyere spenning paneler kommer over terskelen raskere, nesten alle regulatorer trenger en noe høyere spenning enn den som skal leveres til batteriene. PWM regulatorer fjerner overspenning ved å hakke opp strømmen i små biter og slipper igjennom kun det som skal til for å glatte til ønsket spenning. Det er noe vaskeligere å forklare magien i MPPT regulatoren hvor en omformer effekten til rett spenning ved å øke strømstyrken tilgjengelig. Magien ligger i høyfrekvens transformering og regulering med tilbakekobling, det hele styrt av en digital microkontroller.
 
Toppen