• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Test Benchmark SDD disk

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Prova att öppna programhanteraren.
Där kan man ofta stänga av en massa onödigt.
Går att snabba upp en slö dator ganska mycket.
Gjorde så förr när jag spelade mycket spel.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det fungerar säkert bra om man har en massa program installerad..... När dessa tester är gjorda finns bara de nödvändiga programmen installerad. förutom de som hänger med i Windows. Så här är inte något att stänga ner tyvärr.... men tack för tipset... :bye:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är massor som går att stänga av i Windows med.
Googla på det på PC för alla.
De hade en guide för några år sedan.
Det ligger en massa i bakgrunden som inte behövs hela tiden och därmed går att pausa.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det blev ju en rejäl skillnad på diskprestandan.
Om det hackar till lika mycket nu som förut så kan vi helt klart utesluta diskens prestanda ur felsökningen.
Du skrev att det skedde ett hack med ganska jämna intervaller och det talar ju för att det blir någon form av buffringsproblem. Något behöver stanna upp för att det antingen behöver läsa ifatt eller skriva ifatt data innan det kan gå vidare och då blir hacket. Det bör inte vara processorprestandan.
Mer minne eller kolla växlingsfilen?

Har du testat att sätta en stor fast växlingsfil?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Magnus & Roger och alla ni andra

Jag är oerhörd tacksam över er hjälp.. :bye:

Jag gjorde en liten capture och resultatet ser ni i diagrammet..... Vad säger ni ?

Performance vid capture av video.... .jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här ser ni vilka program som drar kraft i bakgrunden..... jag tycker det är inte mycket som påverka prestandan.... När jag gör cature video stängde jag av internet så den kan vi räkna bort i detta exempel...

Processes i datorn...jpg
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Videon går tyvärr inte att se.

Det verkar som att du har kräm så det räcker i datorn så nästa steg blir rimligen att jobba med Google för att hitta andra som har samma problem och se vad dom har gjort. Dazzlen har väl sålts i rätt många exemplar över lång tid så det lär finnas en hel del erfarenhet därute från andra användare.

Senaste Biosen och senaste drivrutinerna från Asus har du väl redan lagt på?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu hoppas jag ni kan se videon..... den är bara på 40 sek. och i slutet så ökar "hacken" i videon.....
Jag har inte haft tid att kolla efter senaste bios och det du sa att ändra växlingsfilerna.... hur jag nu gör det :rolleyes:
Men jag är i vart fall tacksam att vi har kommit såhär långt och kan utesluta vissa saker :)

En undran bara ser att biosen är en ROM fil (aldrig hört om ROM filer) kan detta stämma att jag skall öppna den ?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nu hoppas jag ni kan se videon..... den är bara på 40 sek. och i slutet så ökar "hacken" i videon.....
Jag har inte haft tid att kolla efter senaste bios och det du sa att ändra växlingsfilerna.... hur jag nu gör det :rolleyes:
Men jag är i vart fall tacksam att vi har kommit såhär långt och kan utesluta vissa saker :)

En undran bara ser att biosen är en ROM fil (aldrig hört om ROM filer) kan detta stämma att jag skall öppna den ?
Rom-fil laddar man ner. Och har man tur så funkar det att ladda in med ett windows program som uppdaterar moderkortet med bios-filen. Detta windows program finns på moderkortet tillverkaren hemsida. Annars så får man lägga Bios-filen på en usb sticka och sen starta om datorn och tex trycka F8 så man kommer in i Bios. Där finns det så man kan uppdatera bios genom att pecka på denna fil
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag var idag i kontakt med Dustin (där jag köpt Dazzlen)... de kunde inte lösa problemet med "hackning" så det blev ett återköp. Köpte sen en video capture dongel av Dustin ....så nu får vi se om detta blir bättre...
En sak var himla bra med Dazzlen, den fångade videon med väldigt naturtrogen färger... så det är tråkigt att jag inte kunde använda den....
Hör av mig så fort jag provat donglen.....

Tusen tack än en gång för alla som varit så hjälpsamma :bock::bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hittade detta idag på ett forum.....
Fick en ny video capture idag från Dustin.... De sa att den skulle säkert fungera bättre,, jag gjorde ett försök.... sen packade jag ihop allt, imorgon går den i också retur.. :swoon:..... skall kolla detta med Windows7 lite mer, i så fall köper jag Dazzle igen :twitcy: För bilderna blir så äkta i färgen :yes::bye:

DAZZLE Endast Windows7 32bit.jpg

Prokord video capture Dustin.jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har du försökt att utöka internminnet med ett SD kort och använda det som cache?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har du försökt att utöka internminnet med ett SD kort och använda det som cache?

Tyvärr har jag inte den möjligheten på datorn då den har inga kortplatser.... Vet inte om din tanke skulle fungera med ett usb minne?
Men hur som helst så har jag ingen video capture just nu då även den sista gick i retur....
Men en sak är säkert kan man bli av med hackningen så är pinnacle dazzle kanon bra.... Skapar video i så fina färger och hänger även med i de mörka områden på en film... Detta klara nog inga andra video donglar....
Det lutar åt att jag går tillbaka till Windows 7 eftersom dazzle tydligen skall fungera med 7:an även om det står att den fungerar med W10.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag vräker regnet ner .... som vanligt:swoon:
Den nya video dongel jag fick igår och inte är nöjd med, efterskänkte Dustin mig.... den är tydligen lika värdelös för dem som den är för mig.:twitcy:

eftersom vädret är som det är idag så satte jag mig vid datorn och började leta efter svar/lösning på nätet efter Dazzle problemet.
till slut hittade jag detta..... (se länk). Visserligen säger de inte vilket problem patchen är till för, så jag tog kontakt med Dustin...igen. :spinny:
Efter att ha fått prata med flera personer både på supporten och försäljningen, att Dustin hade inte en aning om att denna patche behövs om man kör dazzle med W10. De var tacksamma för informationen och tyckte att jag också skulle prata med Pinnacle i Sverige om problemet, så jag fick telefonnumret till Pinnacle av Dustin.... Efter vårt samtal ringde jag Pinnacle....... En varm kvinnlig röst svarade ...Välkommen till Dustin home :twitcy::twitcy::twitcy::msn_wall::msn_wall::msn_wall:

Det ser nu ut som att jag beställer Pinnacle Dazzle för andra gång inom 1 vecka... och så hoppas jag att vissa lösningar tillrättakommer problemet med Dazzlen, att jag vill ha denna beror helt på att den fångar videon med mycket hög kvalitet i alla färger och i ljussättningen....



Patch for DAZZLE Windows 10 .jpg
 
Toppen