• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Test av parabolen

HUSIS

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2025
Har varit ute och testat parabolen för fösta gången.
Vi tog hem satelitboxen från landet (viasat) kopplade in den i husbilen
och sökte efter signal.
Hittade en satelit men... får bara in okodade tyska kanaler.
Kan det vara så att man måste byta microhuvud i parabolen ???
Eller har jag rattat in fel satelit ?
Ska säjas att bilen är privatimporterad från Tyskland och parabolen
är en fyrkantig låda (ser ut som en pizzakartong).
Tacksam för svar.
Peter o Stina
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Test av parabolen

Om boxen är för visat så ska det fungerar. Ni har nog bara stallt in fel satellit
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Test av parabolen

Alle "pizzakartonger" etter ca 2002 skal fungere med digitale signaler.
Det at du fikk en haug med tyske tyder på at den har pekt litt for langt mot øst. Viasat ligger på 5° øst, Thor på 1° vest. De 2 tyske ligger på 13 og 19° øst. Er det en manuell parabol still rett høyde og start med rett sør og drei forsiktig mot vest, første signal er da Hotbird på 13° øst - neste sterke signal er Viasat på 5° øst om du har truffet rett høyde (elevasjon).

På manuelle paraboler pleier jeg å stille elevasjonen best mulig og dreie til jeg finner et signal og finstille elevasjonen til maks signal, er det feil fugl så fortsette å dreie til neste og finstill der også. Før eller siden finner en den en skal inn på.

Denne rutinen er det en liten datamaskin som gjør på automatanleggene, men for å finne om det er rett sat så ser de etter en kjent kanal på hver fugl. Det er dette som gjør at en må oppgradere programvaren i styringen når kanalene flytter seg.
 
Toppen