• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Test av däck

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Test av däck

Knut!

"Kryssbytting" betyder ju att måste "vända" fälgarna, om någon förstår vad jag menar, och det skulle ju betyda extra kostnad hos däcksfirman, vilket jag försöker undvika. Är däcken lite snedslitna så skulle ju faktist "kryssbytting" (hittar inget bra ord på svenska) egentligen vara den ultimata lösningen.

Jappe
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Test av däck

Är det inte enklare att byta framdäcken när de är utslitna och byta bakdäck när det är dags för dem? För det finns väl ingen vits med att byta alla fyra samtidigt (om man lyckas slita ner dem så jämt alla fyra)?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Test av däck

Är det inte enklare att byta framdäcken när de är utslitna och byta bakdäck när det är dags för dem? För det finns väl ingen vits med att byta alla fyra samtidigt (om man lyckas slita ner dem så jämt alla fyra)?

Å de säger du Michael nu när jag har varit hos däcksfirman och skiftat hjulen för 500 spänn, fast ändå så känns det bättre med fyra ungefär jämnslitna däck.

Jappe
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Test av däck

Man kan ju också slita ut framdäcken och då köpa ett däck ! ??
Ett likadant som det oanvända reservhjulet !
Jag gjorde ungefär så och köpte ett nytt Continental från DäckOnLine
. Dvs jag slet inte ut framdäcken utan körde i ett plattjärn som var fastgjutet i marken för ett staket. Reservhjul är guld värd i detta läge ! Tänk er punkaspray och kompressor, vilket antiklimax. -Å andra sidan kan man ju hålla sig på vägen och inte köra bredvid !

// Göte J :yes:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Test av däck

Hej alla.

Beträffande test av däck läste jag i sista Pro Mobil att Pirelli Chrono Cmper var bäst itest.173€
Pro mobils köptips var Nokian Hakka Cargo 145 € Detta gäller dimension 225/75-R16C.

Jägarn:D
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Test av däck

Jappe,
tänk på rotations- och slitage-riktning när du skiftar hjul!

V bak blir H fram, H fram blir V bak.
H bak blir V fram och V fram blir H bak.

Att skifta rotationsriktning på däcken gör att däcken måste
"slitas in" igen och det innebär förlorade körmil.



Då måste man även kolla så inte just dom däcken man har är konstruerade att dom skall rulla åt ett visst håll .

Det finns rotationsmärkning på dessa däcken och då kan man inte byta sida utan bara flytta dom fram/bak .


Någon som har koll på vad ni har för belastningsindex ? Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter långt ner på sidan .
 
Senast ändrad:
Toppen