• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teslas campingbil

W

Weckman

Guest
Bra kraft i den lilla plåtlådan är det iaf..


Bra fäste:cool:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Problemet tankningen är nog mest påträngande, skulle kunna köpa konceptet om det var en laddhybrid. Ska man kunna använda den som tänkt lär man bli stående någonstans. Ska man sen ladda lär det ta många timmar om man inte har en riktig snabbladdningstolpe men vem har det? Finns det någon blir det nog kö. Att åka från en bensinbil på en kort sträcka är inget svårt men det drar ju enorma mängder el, skulle man åka bana är det tomt på kort tid, I formel e byter de bile efter halva sträckan och inget långlopp.
Det som skulle ingå är ju ett tak av solpaneler minst och ett elverk av den kraftigare sorten.
Bättre att bygga en skåpbil så man får plats med allt som behövs.
Den där Musk har en massa ideer men tills han verkligen visat vad han kan med sina produkter så är det mest orimliga fantasier, rätt vad det är så vänder vinden och tesla kursar och vi står med en batterifabrik som kommun och stat ska betala. En otroligt riskfylld investering och att den hamnade i sverige beror väl på att de var lättast att blåsa.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Påminner lite om Oslos konserthus tycker jag.

De har fått 180.000 förbeställningar, så några tycker uppenbarligen att den är frän...


I USA fungerar (i varje fall fungerade för några år sedan) bilförsäljningen helt annorlunda än i Sverige. Ingen amerikan beställde en bil för att sedan vänta flera månader medan den tillverkades och levererades. Man valde och köpte en färdigbyggd bil från bilfirmans lager och körde hem samma dag eller dagen efter. Om 180 000 är förbeställda är det sannolikt från handlare som köper till lager.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Problem med tankning, skriver du. Så här står det i artikeln: ”Det uppges tre olika räckvidder, 402, 483 respektive 805 kilometer ”
Det är väl ändå sällan man kör så långt utan ett stopp, ens med husbil. :) Men visst det begränsar.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
I USA fungerar (i varje fall fungerade för några år sedan) bilförsäljningen helt annorlunda än i Sverige. Ingen amerikan beställde en bil för att sedan vänta flera månader medan den tillverkades och levererades. Man valde och köpte en färdigbyggd bil från bilfirmans lager och körde hem samma dag eller dagen efter. Om 180 000 är förbeställda är det sannolikt från handlare som köper till lager.

Tesla säljer inte via handlare, man beställer och betalar sin bil online, och hämtar sedan ut den från ett av deras utlämningsställen, det är Trosta park vid Arlanda eller ett annat ställe i Göteborg. Samma modell i alla länder.

Just detta har varit ett problem i USA, då bilhandlares intresseorganisationer har genom lobbyverksamhet lyckats få till totalt teslaförbud i Michigan, New Mexico, Alabama och South Carolina.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Problemet tankningen är nog mest påträngande, skulle kunna köpa konceptet om det var en laddhybrid. Ska man kunna använda den som tänkt lär man bli stående någonstans. Ska man sen ladda lär det ta många timmar om man inte har en riktig snabbladdningstolpe men vem har det? Finns det någon blir det nog kö. Att åka från en bensinbil på en kort sträcka är inget svårt men det drar ju enorma mängder el, skulle man åka bana är det tomt på kort tid, I formel e byter de bile efter halva sträckan och inget långlopp.
Det som skulle ingå är ju ett tak av solpaneler minst och ett elverk av den kraftigare sorten.
Bättre att bygga en skåpbil så man får plats med allt som behövs.
Den där Musk har en massa ideer men tills han verkligen visat vad han kan med sina produkter så är det mest orimliga fantasier, rätt vad det är så vänder vinden och tesla kursar och vi står med en batterifabrik som kommun och stat ska betala. En otroligt riskfylld investering och att den hamnade i sverige beror väl på att de var lättast att blåsa.

Oj, här var det många fel, men låt oss börja med laddningen. Laddeffekten på Teslas egna superchargers i Sverige idag är 145kW, så det är inte frågan om många timmar, max en, om man kommer in till stationen med 0%. Finns också en teslaoberoende leverantör, Ionity, men de finns mest i södra sverige. På deras stationer kan man ladda upp till 350kW, så gissningsvis halvtimme från 0-80% med största cybertruckbatteriet.

Formel E byter inte bil längre, det slutade de med efter säsongen 2017-2018. Batteriet är nu på 54kWh och räcker hela loppet.

Till sist, Northvolt levererar inte batterier till Tesla, utan primärt till europeiska biltillverkare, bl.a. Volkswagen och BMW, som också gått in med finansiering. VW har gått in med 10 mdr kr, och BMW "bara" 650mkr.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Har väldigt lite med kraft att göra, här gäller det bara få fäste för hjulen.

Inte fullt så enkelt. Elbilar har bara en reduktionsväxel och ingen växellåda, därför är det viktigt att visa att den har vridmoment tillräckligt för att "dra igång". Mitsubishis Outlander PHEV är exempel på en elbil (bensinmotorn kan inte driva bilen i farter under 65km/h) som misslyckats med detta. Ägare som skulle ta upp båtar och dra tunga släp upptäckte detta, då bilen bara stod och "surrade" från elmotorerna istället för att dra iväg.

Porsche Taycan har i och för sig en tvåväxlad låda, men den kostar ju också dubbelt så mycket som dyraste cybertrucken.
 
F

F.d. 22252

Guest
Så du menar att man kan ladda batterierna med upp till 875 A om man räknar på 400v.
Men var ska man ladda bilen om man bor i lägenhet en vanlig stolpe för värmare blir ju 230v max 10a 23kwh över natten motsvarar drygt 2 l bensin i energi.
räknade att jag en period i somras betalade 2,44kr / kwh dvs 56kr brukar bli dyrare på vintern.
Alla pålagor och skatter på elpriset gör ju att den är riktigt dyr och dyrare lär den bli.
På ex, campingar i spanien kostar det över 0,3 eu /kwh ca 3,3kr skulle man ladda en tesla på campingen skulle det kosta 76kr skulle man då ladda 145kwh så ca 1000kr och ta 63 timmar.
Så tillgång till billig och mycket ström är viktigt med elbil. Så det handlar om de rika med eget hus som har råd att dra in kraftiga ledningar och inte bor på landet med dåliga ledningar. Livslängden på batterierna blir kraftigt förkortad om man ska ladda dom så kraftigt. Den tillgängliga strömmen är avsevärt mindre än märkströmmen genom den styrning man har av laddning och urladdning men räknar man enbart på märkeffekten under ideala förhållanden kan man kanske komma upp i höga miltal men knappast i verkligheten om man inte går förbi datorn med något hemligt kommando.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I USA fungerar (i varje fall fungerade för några år sedan) bilförsäljningen helt annorlunda än i Sverige. Ingen amerikan beställde en bil för att sedan vänta flera månader medan den tillverkades och levererades. Man valde och köpte en färdigbyggd bil från bilfirmans lager och körde hem samma dag eller dagen efter. Om 180 000 är förbeställda är det sannolikt från handlare som köper till lager.
Tesla selges ikke gjennom vanige forhandlere, og av den grunn får de ikke selge biler i et par stater i USA hvor fabrikker ikke har lov til å selge direkte. En annen sak er at det er et problem for tradisjonelle forhandlere å selge elbiler da de ikke har samme behov for service og vedlikehold som andre biler. En vesentlig del av forhandlernes inntekt kommer just fra dette og ikke fra salg av nye biler.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes for lastebiler og busser direktedrivende elmotorer i hjulnavet med opp til 10 000 Nm fra start. Disse motorene er med permanentmagneter og 3-fas variabel frekvens motorkontroll. 10kNm pr hjul er rimelig mye. Tesla S og X med induksjonsmotor er ingen sinke til tross for induksjonsmotorens noe reduserte dreiemoment fra start så har Tesla S P100D over 1200 Nm - til sammenligning har en Iveco Daily 22 rundt 500 Nm.

At enkelte produsenter velger feil teknologi for elmotor er deres problem.

Tautrekkingen mellom Ford F150 og Cybertruck kunne ikke endt annerledes, vekten på Tesla Cybertruck er langt større en på Ford F150 og dreiemomentet kan ikke sammenlignes. Om Tesla var 3 motor utgaven så er den for hengerlast 7 tonn. Hadde vært mer realistisk å teste mot en Iveco Daily 4x4 eller største Dodge RAM, selv om de også ville blitt dratt baklengs om de stillte uten last.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Undrar om det inte är ett PR-trick. Ett sådant missfoster är väl osäljbart. Vad skall man ha skapelsen till? Till husbil duger den i alla fall inte.
Nå lever jeg i et av de land hvor UTE eller pick-up trucks er det normale, og designen på Cybertruck kan for mange her være fristende - jo mer brutal jo mer tiltrekkende. En brautende RAM 1500 eller den mer sedate Ford F150 blir gjerne påhengt endel ekstra stafasje for å se mer brutal ut enn de er. Cybertruck passer inn i bildet, på samme måte som Humvee gjorde i sin tid. Klarer Tesla å holde de annonserte prisene så blir det en storselger i USA, Canada og Australia, timingen for lansering passer og for vårt marked - Tesla har nå et ladenett som langs kysten og jobber med å få på plass ladere langs de store veiene i innlandet. Disse blir i sin helhet solar og batteri løsninger da det ikke finnes infrastruktur fra før.

Primitiv camping på UTE er veldig vanlig her nede, skulle tro det var her de fikk ideen til demo løsningen.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Så du menar att man kan ladda batterierna med upp till 875 A om man räknar på 400v.
Men var ska man ladda bilen om man bor i lägenhet en vanlig stolpe för värmare blir ju 230v max 10a 23kwh över natten motsvarar drygt 2 l bensin i energi.
räknade att jag en period i somras betalade 2,44kr / kwh dvs 56kr brukar bli dyrare på vintern.
Alla pålagor och skatter på elpriset gör ju att den är riktigt dyr och dyrare lär den bli.
På ex, campingar i spanien kostar det över 0,3 eu /kwh ca 3,3kr skulle man ladda en tesla på campingen skulle det kosta 76kr skulle man då ladda 145kwh så ca 1000kr och ta 63 timmar.
Så tillgång till billig och mycket ström är viktigt med elbil. Så det handlar om de rika med eget hus som har råd att dra in kraftiga ledningar och inte bor på landet med dåliga ledningar. Livslängden på batterierna blir kraftigt förkortad om man ska ladda dom så kraftigt. Den tillgängliga strömmen är avsevärt mindre än märkströmmen genom den styrning man har av laddning och urladdning men räknar man enbart på märkeffekten under ideala förhållanden kan man kanske komma upp i höga miltal men knappast i verkligheten om man inte går förbi datorn med något hemligt kommando.

350kW är med 800V nominell packspänning. 175kW med 400V. Men det räcker en bit det med. Kabeln mellan laddaren och bilen är vätskekyld för att klara strömstyrkan.
När man laddar hemma laddar man med trefas. Jag laddar 3x5A samma som ugnen i köket.
Ja, över natten blir det "bara" 30kWh eller motsvarande 6 liter bensin i energiinnehåll, men det räcker till 20 mils körning med min bil, och gissningsvis 13 mil med cybertrucken.

Behöver man åka längre än så stannar man och laddar på vägen.

Jag är medveten om att det finns en del som bara måste köra 100 mil om dagen, varje dag, och absolut inte har tid att stanna för att äta lunch eller gå på toaletten eller ladda, men de får köpa en annan bil helt enkelt.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det var som jag trodde , en bluff :twitcy: framhjulen gick baklänges medans bakhjulen gjorde blårök :rolleyes: här gäller det bara att få fäste med marken , sätt på några smala däck med en 3 till4 bar på teslan ställ på ett par ton på flaket på den vita bilen och lägg i fyrhjulsdriften så får teslan det besvärligt, om man ändå ska jämföra äpplen och päron liksom Mvh Bengt.( Ni som tvivlar !!! Titta på traktorpulling)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg noterte og at Forden kun brukte bakhjulsdriften, mens den andre er AWD og kan ikke trkke kunpå 2 hjul. Dette sammen med den store forskjellen på egenvekten gir det en umulighet for Forden å vinne i den konkuransjen. Med full last på Forden 4x4 Low aktiv og tom Tesla ville gi mer like forhold, men monsterdekkene på Tesla kunne fortsatt by på utfordringer. Ford F150 har om jeg husker rett en lastvekt på under 1 tonn (sjekket listene og det finnes 4x2 med stor motor og like over 1 tonn lastvekt og totalvekt noe over 3 tonn. Tvilsomt om egenvekten på er 3 motors Cybertruck er mye under 3 tonn. Maks hengervekt for den bilen er over maks vogntogvekt for F150 i kraftigste utgave. Tautrekking og tyngst vinner nesten alltid om den har veigrep.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man bluffar om sånt i reklamsyfte finns det säkert annat de bluffar med. Sen gillar jag inte koncepet med många tusen batterier av litet format vart och ett ihopkopplat med elektronik. De som har elcykel där man har ett 30 tal av lilnande batterier vet ju hur länge de räcker och hur mycket problem det är. enda skillnaden i princip är att de batterier som används i de nyare bilarna är något större och kan rymma 5ah 3,6v räkna sen på hur många som måste serie och parallell kopplas för att få upp effekten och spänningen för att åka 87 mil!
Vid varje uppladdning och urladdning ska elektrisk energi omvandlas till kemisk energi och tillbaka, det uppstår förluster och någon måste tillverka elen inte säkert det blir miljövänligt utan med kolkraft eller olja som används mycket i hela europa. Formel e använder tydligen dieselgeneratorer för att ladda sina bilar som går i 45 min. 45kwh batteri. Miljövänligt?
Skulle vara roligt att se hela kedjan av kostnader och förluster från tillverkning av el tills den används i en elbil. Medtagit ledningresistanser verkningsgrader och förluster.
wikipedia Bensin har ett nettoenergiinnehåll på cirka 43 MJ/kg (megajoule/kilogram), med vissa variationer – 1 liter bensin anses motsvara ca 9,1 kWh.
 
Toppen