• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Termostatventil Alde vattenburen

F

F.d. 55595

Guest
Är det någon som monterat termostatventil i värmekretsen för att bättre fördela värmen mellan sovutrymme och övriga utrymmen
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Termostatventil Alde vattenburen

Som regel vill man ha lite svalare i sovrumsdelen. Med vattenburen värme så blir man nog tvungen att dra en extra slinga förbi elementen i sovdelen och shunta med en trevägsventil. Har läst på forumet om en sådan lösning. Om jag minns rätt så var det en husvagnsföretag i Skaraborg som var duktiga på detta. Kanske någon som känner igen sig. Hittar inte inlägget.

/Kenneth
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.935
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Termostatventil Alde vattenburen

Hade också jäkligt varmt i sovrumsdelen. 8 m radiatorer plus pannans strålningsvärme. Termostaten satt i manöverpanelen över ytterdörren fram. Ställde man den på 20 grader var det minst 25 i sovrumsdelen.

Stöttade man med ett värmeelement fram, slog termostaten av om man inte var med på noterna och det blev kallt därbak.

Kikade då på att dra och schunta två vattenledningsslingor. Tyckte det blev för mycket jobb. Monterade i stället en ny givare till termosaten i sovrumsdelen och lät tempen där bak styra värmeanläggningnen. Stöttar lätt med elvärme fram. Funkar bra när man står på el men du har åtminstone alltid rätt temp när du sover och får istället öka värmenlite när du stiger upp, när du ligger utan el.

Funderar på att komplettera anläggningen med Aldes värmebooster med fläkt. Bygga in den i dubbelväggen under bordet, precis bak förarstolen. Tror den kan ge en 8 -900 watt extra fram. Bra när man inte ligger på el. (Se bild nedan) Någon som har efarenhet?

:-/<rister
 

Bilagor

  • 1900630.jpg
    1900630.jpg
    118 KB · Visningar: 10

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Termostatventil Alde vattenburen

Vi har två sådana Alde värmeboostrar med två hastgheter på fläkten inbyggda under framstolarna på vår helinteg. Burstner, Helt kalas när det blir vargavinter. Rekomenderas :D
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.935
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Termostatventil Alde vattenburen

Kanon saxnäs och tack för svar!

Har du någon uppfattning om strömförbrukning i de olika lägena och hur de funkar utan fläkt. Det är väl flera tätpackade konvektorer i varje enhet?

:-/<rister
 
F

F.d. 55595

Guest
Sv: Termostatventil Alde vattenburen

Värme husbil

Om man har en husbil med garage bak ska det inte vara något problem att montera en termostatventil ( alde 1900-275) som styr sovrumsdelen. Det gör ju inget om garagets värme styrs på denna slinga. Det som måste göras är att dra en bypassledning före elementet i sovrumsdelen till efter det sista elementet i sovrumsdelen.
Forskar vidare i detta.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Termostatventil Alde vattenburen

Har man ett garage så är det nog inga problem att göra en extra krets förbi elementen i sovrumsdelen. Jag var inne på att montera en trevägs kulventil från Rinkaby rör. Skulle tro att det blir en billigare lösning än Aldes termostatreglerade ventil.

Ventiler - Rinkaby Rör

/Kenneth
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Termostatventil Alde vattenburen

Hej Krinil
Det stämmer det är som ett tjockt tätpackat konvektorelement, dom fungerar bra även utan fläkt men det blir skillnad när fläkten går, vi har två hastigheter på fläktarna. Vad resp. fläkt drar vet jag inte men vi upplever inte att dessa drar inte specielt mycket ström.
Vi ligger flera dagar utan 220 v. och det funkar.

Ha de // Göran :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.596
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Termostatventil Alde vattenburen

Vi hade till en början problem med att det blev för varmt i sovdelen jämfört med sittgruppen. Vi flyttade då givaren till termostaten från vid bodelsdörren in i sovdelen, därefter blev det betydligt jämnare värme i hela husbilen. Vi har nattsänkning av värmen till 17°C mellan kl 22.00 och 07.00

Prova detta så behövs det kanske ingen extra ventil.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.935
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Termostatventil Alde vattenburen

Vi hade till en början problem med att det blev för varmt i sovdelen jämfört med sittgruppen. Vi flyttade då givaren till termostaten från vid bodelsdörren in i sovdelen, därefter blev det betydligt jämnare värme i hela husbilen. Vi har nattsänkning av värmen till 17°C mellan kl 22.00 och 07.00

Prova detta så behövs det kanske ingen extra ventil.

Går du och lägger dig redan kl 2200 Gunnar! :D

:-/<rister
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Termostatventil Alde vattenburen

Jag bytte till en digitalpanel där jag kan nattsänka och det fungerar ju rätt så bra men jag skulle nog önska att jag kunde stänga av helt i sovrumsdelen så det får nog bli en sådan lösning framöver.

Kenneth
 
Toppen