• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Termostatbyte Citroén c25 2,5 TD 1990

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag tänkte byta termostat i husbilen och sitter den på kylslangen från kylet in i vattenpumpen ?

Det är en Citroén c25 2,5 TD 1990 , tänkte om den sitter på kamremmen så skippar jag det , vissa audi har ju den konstruktionen ....
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Termostatbyte Citroén c25 2,5 TD 1990

Enligt den tyska verkstadhandbok jag har som gäller Ducato/Citroen C25/Peugeot J5 1982-1994 , så är det inga konstigheter. Övre kylarslangen går direkt in till Teromstathuset och det är bara att lossa tre skruvar och dra bort locket så sitter termostaten där under .
Förresten om du lossar någon kylarslang och vill använda gamla slangen igen så använd Permatex packningsklister eller liknande, då blir det tätt !

// Göte J
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Termostatbyte Citroén c25 2,5 TD 1990

Kalasbra för då är det en rätt liten termostat i bilen och den sitter väl då om jag har fattat det rätt precis till höger om ventilkåpan .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Termostatbyte Citroén c25 2,5 TD 1990

Så då var det bytt och det kunde ju gått väldigt lätt om nu inte den ena bultskallen hade gått av så jag stog där men en halv bult pekandes 8mm ut från vattenpumpshuset .

Så det var "bara" fram med sågblad och kapa den längs med pumphuset och fram med vinkelväxel till borrmaskinen och borra med ett lite borr i centrum på bulten och stega sig upp i 0,5 mm steg till man var uppe i 5 mm sen kunde jag till hälften dra ut en spiral a´la Heli-Coil och resten drog jag rent med en gängtapp .

Hoppas att går bra nu i sommar med "gamla bettan" ....
 
Toppen