• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Termometern

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Vi har en Hymer på Fiat Ducato 2016. Upptäckte nu att temperaturen på termometern inte stämmer alls. Det visade nu i eftermiddag dryga 30° c när temperaturen är ca 7-10° c
Någon som har haft liknande problem och eller vet hur jag kan fixa det?

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Vi har en Hymer på Fiat Ducato 2016. Upptäckte nu att temperaturen på termometern inte stämmer alls. Det visade nu i eftermiddag dryga 30° c när temperaturen är ca 7-10° c
Någon som har haft liknande problem och eller vet hur jag kan fixa det?
Hej
Hade liknande problem, plus att farthållaren höll hastigheten ojämnt.
3 liters motorn med robotlåda.
Det var en programvara från Fiat som skulle in.
Efter det så fungerar allt som det ska.

Har ni 3 Liters motorn ?

Rosberg

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2025

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Några videos på att byta sensorn som på vänsterstyrda bilar sitter i vänstra spegeln:

Sensorn ser ut så här och finns lös på diverse reservdelssidor, t.e.x. här:

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Hej
Hade liknande problem, plus att farthållaren höll hastigheten ojämnt.
3 liters motorn med robotlåda.
Det var en programvara från Fiat som skulle in.
Efter det så fungerar allt som det ska.

Har ni 3 Liters motorn ?
Hej
Jo det är en treliters motor med robotlåda. Däremot fungerar farthållaren som den ska. Det kan vara programvara eller sensor.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej
Jo det är en treliters motor med robotlåda. Däremot fungerar farthållaren som den ska. Det kan vara programvara eller sensor.
Ok, är du säker på att farthållaren håller exakt hastighet ?
Isåfall är det nog temperatursensorn som är kass. Särskilt om temperaturen är konstant felaktig. Min temperaturmätare for upp och ner, och ibland visade den rätt. Så felet var ej konstant. Är felet konstant på din, så borde hymerverkstaden kunna åtgärda det.

Mvh Per

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Ok, är du säker på att farthållaren håller exakt hastighet ?
Isåfall är det nog temperatursensorn som är kass. Särskilt om temperaturen är konstant felaktig. Min temperaturmätare for upp och ner, och ibland visade den rätt. Så felet var ej konstant. Är felet konstant på din, så borde hymerverkstaden kunna åtgärda det.

Mvh Per
Farthållaren håller bra konstant fart. Sensorn borde gå att fixa själv men vet just nu inte hur jag lossar plasten runt backspegeln. Nån som vet?

Toppen