• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Termografering

P

perprott

Guest
Jag jobbar med att termografera byggnader. Jag skall nu termografera vår nya husbil. En Hobby Toskana 690 GEFLC. Det skall bli spännande nu när det är så kallt ute. Vi jobbar med den just nu så vi har nog ca 10-15 gr.c i den. Jag återkommer med bilder inom kort.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Termografering

Ursäkta en novis men hur funkar termografering och hur får den fram värderna vi har en sk värmekamera på våran släckbil funkar den på någolunda samma sätt eller någon som vet! Tänkte testa den på min husbil för å se var (om)det finns sk kallras förutom fönster å ventiler.
 
P

perprott

Guest
Sv: Termografering

Ja nu är jag klar med termograferingen.
Mycket bättre resultat än jag trodde. Ute temp ca 10 minusgrader och i bilen ca 16-17 grader. Bifogar rapporten som en pdf.
Jag trodde att husbilar skulle vara mycket mer otäta än de tyligen är.
Så jag är glatt överraskad.
 

Bilagor

  • Termografering 20101223.pdf
    763,1 KB · Visningar: 335

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Termografering

Hei Per
Interesant lesning og en grundig rapport. Og det dukker opp noen spørsmål hos meg. De SP punktene på bildene er det tempraturer som kamraet gir eller er de tatt med IR-termometer? Kan man gjøre en like "god" undersøkelse med et IR-termomenter som med et termokamra? Det blir jo mer visuelt og mange flere referansepunkter med et kamra så slik er det jo ikke mulig og få det så nøyaktig, men er forskjellen noe annet også?
 
Toppen