• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tempmätare

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2024
Hej HBK:are Jag har ett litet problem som någon av er kanske kan tipsa mig om. Tempmätaren (visaren) slår upp på mitten av skalan oavsett om bilen är varm eller kall direkt vid start. Har bytt tempgivaren, felet är kvar. Har inte kollat om det finns något inlägg om det . Någon som vet?? MVH Bernt



Glömde att skriva vad det var för bil. Burstner FIAT -06
 
Senast ändrad:
O

Ola o Kerstin

Guest
Sv: Tempmätare

Hej Bettan o Bernt
Det finns mycket skrivet om denna "fiat-egenskap" här på forumet. Vi hade exakt samma problem, så fiatverkstan bytte hela instrumentpanelen (på garantin), inga problem efter bytet. Men, det finns ett enklare sätt, som flera har skrivit om här, dom har lossat kablarna från bilbatteriet under en kort stund. Det har tydligen hjälpt, men ingen har skrivit om felet har återkommit.
Hälsn. Ola o Kerstin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tempmätare

Dette høres ut som et typisk problem ved bruk av bus-overføring av signaler.
Føleren sender på en signalkabel et kodet signal som fanges opp av i dette tilfellet instrumentpanelet og dekodes før dataene presenteres, feiler dette så blir instrumentet stående i siste dekodede posisjon.

Når hele anlegget legges strømløst for en tid før det settet strøm på igjen så resettes all elektronikken og signalet blir nå dekodet rett igjen. Det er svært mulig at problemet forsvinner helt og ikke kommer tilbake.

En mulig årsak til at feilen oppstår er en periode med lav spenning som fører til en falsk restart og masse tull.
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Tempmätare

Hade samma fel på vår tempmätare och idag efter jag läst dessa inlägg så provade även jag detta med att koppla bort minuspolen och göra systemet strömlöst och se detta fixa till problemet, skall bli kul att se om felet förblir borta eller kommer tillbax.
Tänk va bra detta forum är bara man letar.
Tack
 
Toppen