• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC, Kylsystem Temperaturgivare

Ndovander

HBK Medlem
Kommun
Åstorp
HBK-Nr
43885
Medlemskap
2025
Hej,
Har ett problem med att kylfläkten går hela tiden oavsett om bilen är varm eller inte. Stänger jag av bilen går fläkten tills batteriet dör. Antar att det har med en dålig givare att göra, mest troligt temperaturgivaren då även mätaren i kupén inte rör sig alls trots att bilen kan köras i timmar.

Nu till frågan. Var sitter denna givare? Har försökt leta mig till att den mest troligt sitter på blocket men problemet är att jag tycker inte de reservdelar jag sett på autodoc och liknande sidor ser ut som den jag har trots att det står 'passar ditt fordon' så vill någon med lite motorkunskap säga om 1 eller 2 på min bild är tempeturgivaren eller kylvätskegivaren om man vill kalla den så. Men tror det är något med kallstartsystemet..

Så någon får gärna förklara för mig var jag annars hittar den.
Bilen är en Fiat Ducato 2.3 Tdi från 1996.
Tack för hjälp!

Bilagor

• 20250613_150909.jpg
    20250613_150909.jpg
    297,5 KB · Visningar: 58
Senast ändrad:

Ndovander

HBK Medlem
Kommun
Åstorp
HBK-Nr
43885
Medlemskap
2025
Tempgivare brukar sitta på kylaren, oftast i ytterkant på kylartankarna.
Hej, Tack för svar. Dessa två på bilden sitter högst uppe i motorrummet, bredvid expansionskärlet. Men vad jag läsa mig till är det till kallstartsystemet av något slag så inte alls någon givare till det jag behöver..

Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Vet inte var de sitter på Fiat, men på många andra bilar sitter de någonstans mellan kylaren och motorblocket (utloppet från kylaren)
Det brukar vara en termostat.
Det kan även vara ett relä mellan termostat och fläkt där kontakterna kan ha bränt ihop.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vet inte vad som stämmer motor eller år men 1996 fanns inga 2.3L motorer i Ducato, men är det en 1996 med kallstartsystem så borde det vara en 2.5L motor och då så borde det sitta en tvåstegs termokontakt i undre gaveln på kylarens baksida med tre kablar i. Dra bort de kablarna och om fläkten/fläktarna (borde vara två) fortfarande går så är det troligen ett relä som fastnat som Västkustcamparen påpekat. Om den eller de stannar så borde det vara kontakten i kylaren.
Fläktarna till kylaren är kopplade så de kan gå utan att tändningen är på, så de kyler ner även om man stänger av bilen med hög kylvattenstemperatur.

Men underligt med att tempmätaren på instrumentpanelen inte visar något alls ? för den sitter i motorn och har inget att göra med termokontakten i kylaren och temperaturen där. Borde vara två separata problem/fel. Men den kanske strejkade redan innan problemet med fläktarna började.
Har du en 2.3L motor och bilen är en bra bit in på 2000 kanske redan 2006 så gäller samma givarplacering ändå, men då inget kallstartsystem.

M.v.h. JANKRO.

Ps. såg nu att du även skrivit AC och Ac'n driver ju också delvis kylfläktarna när det behövs så den kan nog också vara boven i dramat som håller fläktarna igång... även om det är lite mer långsökt tror jag för den stänger ju av sig med tändningen och borde troligen inte ge signal till fläktarna då heller.

Senast ändrad:

Ndovander

HBK Medlem
Kommun
Åstorp
HBK-Nr
43885
Medlemskap
2025
Hej, vet inte vad som stämmer motor eller år men 1996 fanns inga 2.3L motorer i Ducato, men är det en 1996 med kallstartsystem så borde det vara en 2.5L motor och då så borde det sitta en tvåstegs termokontakt i undre gaveln på kylarens baksida med tre kablar i. Dra bort de kablarna och om fläkten/fläktarna (borde vara två) fortfarande går så är det troligen ett relä som fastnat som Västkustcamparen påpekat. Om den eller de stannar så borde det vara kontakten i kylaren.
Fläktarna till kylaren är kopplade så de kan gå utan att tändningen är på, så de kyler ner även om man stänger av bilen med hög kylvattenstemperatur.

Men underligt med att tempmätaren på instrumentpanelen inte visar något alls ? för den sitter i motorn och har inget att göra med termokontakten i kylaren och temperaturen där. Borde vara två separata problem/fel. Men den kanske strejkade redan innan problemet med fläktarna började.
Har du en 2.3L motor och bilen är en bra bit in på 2000 kanske redan 2006 så gäller samma givarplacering ändå, men då inget kallstartsystem.

M.v.h. JANKRO.

Ps. såg nu att du även skrivit AC och Ac'n driver ju också delvis kylfläktarna när det behövs så den kan nog också vara boven i dramat som håller fläktarna igång... även om det är lite mer långsökt tror jag för den stänger ju av sig med tändningen och borde troligen inte ge signal till fläktarna då heller.
Hej tack för svar! Det är såklart en 2.5 tdi, slarvade med tangenterna!! Ska prova dra ut termokontakten och se om fläkten stannar då, tack för tips. En kompis ställde frågan i chatgpt och fick som svar att det är ECU givaren på kylaren som är trasig som sänder information till både mätaren på instrumentpanelen och startar/stänger fläkten. Så har lite att pilla med under helgen här. Ja, temperaturmätaren på instrumentpanelen är stendöd, körde från Malmö till Helsingborg och den låg helt stilla hela vägen. Vilket är vågat för jag vet ju inte om motorn blir varm då. Men motorn är normalvarm efter dessa mil så inget fel på kylsystemet i sig.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, vet inte när alla olika benämningar på elektronik kommer in i bilden typ ECU, men ibland kan man få svar som anger funktionerna på mycket nyare bilar än man själv har för att de som svarar har en nyare bil med mer elektronik i. Din bil är ju veteran nästa år och det innebär ju på ont men kanske mera på gott att det inte finns så mycket elektronik i den. TDi står ju inte ens för injektion utan Turbo Diesel intercooler med oftast helt mekanisk insprutningspump och saknar dessutom Limp mood ;)......
Det finns några få av den här andra generationens Ducato som har en elektromekanisk pump för lite mer avgasrening, men då skall det också stå Cat på framskärmen och pumpen är fortfarande mekanisk men själva insprutet styrs av magnetventiler och tid i stället för en kam, men jag tror inte de fanns redan i -96 års modeller.
Din givare på kylaren borde nog vara bara en tvåstegstermokontakt,,, Det syns för du borde ha två elfläktar i kylaren, sedan som sagt om du har AC så kan någon mer signal till fläktarna finnas för att kicka igång dem.

Inte säkert men om fläktarna började gå hela tiden så kan det kanske innebära att motorn gick så kall att tempmätaren inte reagerade. Det var därför jag skrev frågan om tempmätaren inte visade någonting alls i förra inlägget, (eller ev. kanske liiite bara).
Men det borde då ev. innebära att termostaten i motorn öppnar för tidigt också.....

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen