• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telias "Öppen Fiber"

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Om man funderar på att installera fiber skall det nog vara för att man vill åt prestandan och tillförlitligheten.

Då får man hoppas på att den nedgrävda fibern blir mer tillförlitlig än den nedgrävda eller upphängda koppartråden. Prestandan på kommande 5G är nog svår att slå!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Då får man hoppas på att den nedgrävda fibern blir mer tillförlitlig än den nedgrävda eller upphängda koppartråden. Prestandan på kommande 5G är nog svår att slå!

Har hört i många år nu att kommande generation 3g/4g/5g etc. ska lösa alla problem. Varför inte använda fiber som alltid är mycket snabbare och tillförlitligare till ett lägre pris! Det enda som fiber saknar är mobiliteten så när man är hemifrån så får mobilbredbandet duga.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Telias "Öppen Fiber"

5g???

Trots att jag bor mindre än 20 km från Östersund finns ingen mobilmottagning här hemma, och detta gäller mig veterligt alla operatörers nät. Till nöds går det skicka sms om man klättrar upp på en höjd några hundratal meter bort.

Huset skulle nog bli svårt att kränga för vårt dödsbo om inte fiberkabeln fanns.

aake
 
Senast ändrad:

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Hej!

Bor på landet. Har haft fiber i ca 3 år, är kanon inga störningar, snabbt.
för 379:- /mån ingår telefon. tv kanal1-12 + eurosport tv4 sport o några andra, hastighet 100/100 till datorn. Går inte att jämföra med mobilt, adsl vi hade innan. Värde ökning på fastighet? De som har sålt påstår att det höjt värdet på fastigheten, + att det är lättare att sälja. Vi bet ca 12-15000:-
kommer inte ihåg. Värt varje krona.

MVH
Uno Larsson

Skratt hälsar
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Om man pratar kapacitet kommer aldrig det luftburna slå fiberkabelsystem. Det har bland annat med kodning och frekvenstillgång att göra. Idag är det inga problem att få Tbit/s på fiberkablar även om det skulle bli väldigt dyrt att få.

Sen har ju det trådlösa många andra fördelar..
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Då får man hoppas på att den nedgrävda fibern blir mer tillförlitlig än den nedgrävda eller upphängda koppartråden. Prestandan på kommande 5G är nog svår att slå!

Jag vet ju inte vad du har för erfarenheter men mina är att både det "gamla hederliga" koppartrådsnätet och nyare fiber är extremt tillförlitliga. Oftast när det snackas om kabelbrott så är det någon som grävt av något stort vid någon viktig knutpunkt ute i landet. Jag gissar att även mobilnätet/5g påverkas av dessa kabelbrott.
Jag är också lite nyfiken på 5G. Det blir nog ett bra komplement när man är på resande fot men det dröjer nog ordentligt tills man kan förvänta sig vettig täckning och kapacitet där man är och dit man åker.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telias "Öppen Fiber"

En annan fördel förutom tillförlitligheten är den slopade roamingavgiften från 2015-16 vilket innebär att man får samma taxa inom EU.

Den dag som fiberabonnemanget inkluderar ett simkort för mobil täckning kan jag omvärdera nyttan med fiber.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Öppen Fiber"

De flesta av oss har väl två bilar (minst), en husbil för fritiden och en vanlig personbil för övriga transporter. Samma med Internet: fiber för hemmet och mobilt bredband för resan. De är inte jämförbara, var och en har sina fördelar, och de ersätter inte varandra, de kompletterar.
Det har hittills varit (och kommer nog alltid att vara) brist på kapacitet i det mobila nätet. Visst ökar de kapaciteten för varje generation, men antalet användare ökar också kraftigt, för att inte tala om behovet av datahastighet och -mängd. Det mobila bredbandet tror jag aldrig blir tillräckligt snabbt.
Jag väljer fiber alla gånger då det gäller en fast installation. Precis som skrivits ovan vet vi inte vårt behov om fem (eller tio) år. Dessutom nya tjänster, med ett bra exempel ovan om videosamtal med läkare. Det kommer mycket mer som vi inte ens kan tänka oss idag (vem trodde på att "alla" ska ha smarta telefoner eller paddor för 5-10 år sedan?).
Det blir dyrare om man inte hoppar på fibertåget idag, även om man inte ser behovet idag. Det tror jag i alla fall (men framtiden får visa vem som har rätt).
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Har fiber sedan 10 år tillbaka. På den tiden kostade det 12000 kr för oss att ansluta. Vi tvekade inte ett ögonblick eftersom alternativen då var telemodem eller slött adsl. Skönt också att kunna välja bort telia till den fasta telefonin ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Mobilnettet er en del resurs, så lenge det er få som deler så fungerer det bra. Blir det mange brukere pr base-enhet så forsvinner farten, i dagens mobile nett ser en dette best hos Net1. De sliter med for store områder pr base og får av den grunn lett for mange brukere lokalt. 800/900 båndene har også litt store "celler", LTE bedrer litt ved at allt er data også tale - samtidig som de reduserer problemet med interferense når 2 baser med nesten samme frekvens overlapper.

For maks kapasitet i mobilt bredband må en i dag ha fiber frem til hver base.

Fiber kontra kopper er enkelt - båndbredde tilgjengelig i et fiberpar er mye større enn i en koakskabel. Vanlig telefontråd koster ny i dag minst like mye som fiber og har bare noen få prosent av båndbredden til fiber. La gå at det koster noe mer arbeid å terminere et fiberpar enn å knyte sammen en telefontråd.

En kuriositet - i Norge byttet Telenor ut alle stamkablene med fiber allerede på 1990 tallet. Det de gjorde var elegant, de gamle jordkablene hadde papirisolasjon som ble antent i ene enden og oksygen ble presset inn i kabelen slik at all isolasjon kunne brenne ut. Kopperbunten som ble igjen ble brukt til å trekke inn fiberkabelen. Mens dette pågikk var forbindelsen mellom sentralene løftet opp på microbølgesamband.
 
Toppen