• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia plus och Homerun spots

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Skall testa i 30 dagar gratis, ett Telia plus mobilt abonnemang 40 gb som tillägg till fasta fiber och hem abonnemang.
Har Net 1 för mobilt tidigare och kommer att ha det tillsvidare då det är det enda abonnemanget som fungerar i utmarkerna, fjällen, inre Norrland..Norge ( gratis )
Lite långsamt men stabilt, duger till surf , nyheter...HBK , betala räkningar, mail osv.
Skall montera en mimo 9 dbi- antenn för bättre anslutning för Telia varianten till våren...
Fördelen med Telia är...som skall prövas , är deras homerun spots = obegränsad wifi och nedladdningar . Spotsen finns över hela Sverige. Finns app både för android och ios.
Någon som har erfarenhet ?

Telia Wifi - surfa snabbt med ditt bredband
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Telia plus och Homerun spots

Vi hade Telia adsl innan vi fick fiber i huset. Testade då homerun spots på olika ställen. En hel del campingar har detta och det gick helt okej att streama t.ex. fotboll på de flesta tidpunkterna på dagen. Det var enbart vid vissa tidpunkter kapaciteten var lite sämre. I och omkring de lite större städerna hade vi aldrig problem. Hade inte någon utvändig antenn utan använde mobilen eller datorn som "mottagare"
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Telia plus och Homerun spots

Fördelen med Telia homerun appen är att man kopplas upp automatiskt vid en homerun spot...bara att ladda ner , viaplay, netflix eller vad man vill utan GB -begränsning...gött mos i min värld.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Telia plus och Homerun spots

Är det bara en klubben som testat Telias homerun wifi spots...med obegränsad GB.
Lär ju finnas på bla på statoil, ica, coop, campingplatser, gästhamnar m.m
Se länken i första inlägget.
Ta ex Vägen mellan Göteborg och Stockholm där det finns flera hundra wifi zoner.
I Göteborg över 50, i Stockholm flera hundra.
Har Telia varit dåliga att marknadsföra combon mobil surf och apparna för android och ios som gör uppkopplingen mot Homerun automatisk.
Är det för bra för att vara sant ?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.883
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telia plus och Homerun spots

Jag hade Homerun under flera år men bortsett från några gästhamnar och campingar så tyckte jag inte det var något som kunde konkurrera med 3G/4G.
Dessutom är det oftast 11Mbit halv duplex och det gav aldrig mer än 3-5Mbit som bäst.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.427
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Telia plus och Homerun spots

Jag är för rörlig för att kunna nyttja homerun och när jag väl har kommit till stillastående, oftast på något trevligt ställe, finns där självklart inget Telia homerun. Det är ett komplement som även jag undrar, hur mycket det används?
Det lär heller aldrig bli så att homerun "spots" överlappar varandra.
Därför har Wifi överhuvudtaget ingen större framtid. Inte heller Telia homerun.
Se på campingar runtom i Europa, Wifi är ofta överbelastad av alla användare, då är 4G (t.o.m. 3G) mycket snabbare. Wifi kommer att begravas (även Telias Homerun) den dag 5G finns tillgänglig för alla. I vissa delar av Europa har de inte kommit till 3G ens, med täckning som kan gå ner till 2G (även i Sverige).
Julian
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Telia plus och Homerun spots

Jag hade Homerun under flera år men bortsett från några gästhamnar och campingar så tyckte jag inte det var något som kunde konkurrera med 3G/4G.
Dessutom är det oftast 11Mbit halv duplex och det gav aldrig mer än 3-5Mbit som bäst.

Har du nya överförings-standarden 802.11ac, för trådlösa nätverk ?
Gör överföring 3 ggr snabbare än tidigare. Finns i senaste kvalitetsplattorna och mobilerna.
Sen ser jag wifi zoner som ett komplement om GB tryter i slutet av månaden
Och om läget passar. Finns idag ca 4000 zoner i Sverige ;)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.883
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telia plus och Homerun spots

Telia supportar väl bara 11B på Homerun eller har de bytt ut alla basar senaste året?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.883
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telia plus och Homerun spots

mindre än 100m om man inte har antenn med förstärkning och fri sikt.
 
Toppen