• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenoravtalet SURF50, Folksam försäkring och Transportstyrelsens datahaveri

F

F.d. 1470

Guest
Åkte i Tyskland, Österrike och Italien nu i februari och hämtade upp en husbil i Wertheim. Köpte Husbilsklubbens SURF50 paket, 1 GB 30 dagar med SMS när 20 mb kvar. Blev förvånad när begäran gick igenom direkt denna gång och surfade på. Hade koll på volymen och blev förvånad (egentligen inte) när inget SMS kom om förbrukad volym. Försökte själv många gånger köp ny volym med SURF50 men det var inget giltigt alternativ. Surfade alltså på och när jag kom hem kunde jag konstatera att Telenor fakturerat 648 MB extra. Ringde och de strök det direkt. Jag är ju inte enda som har haft problem, för mig andra gången, och Telenor verkar ju fortfarande ha mycket dålig koll på denna tjänst.

Ringde Folksam ock ville köpa försäkring för hemtagning av husbilen, med Husbilsklubbens rabatt. Blev lite förvånad när jag blev informerad att jag kunde teckna full, vanlig försäkring på chassinumret enbart. Nu har det efteråt visat sig att detta var helt fel och Folksam krediterar försäkringen. Jag tecknade nu i Sverige en tillfällig trafikförsäkring hos Länsförsäkringar tills bilen kan reggas. Undrar vad som skulle hänt om jag skulle behövt åberopa försäkringen på hemvägen, vilken gick via många länder, bl.a. Italien.

Och nu ligger sedan flera dagar tillbaka Transportstyrelsens datasystem för ursprungskontroll nere och följdaktligen kan inga bilar registreringsbesiktigas och fullvärdesförsäkras.

Bananrepubliken Sverige :)

Anders
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Telenoravtalet SURF50, Folksam försäkring och Transportstyrelsens datahaveri

? Du fick väl teckna en tillfällig trafikförsäkring för att få exportskyltar i Tyskland?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenoravtalet SURF50, Folksam försäkring och Transportstyrelsens datahaveri

? Du fick väl teckna en tillfällig trafikförsäkring för att få exportskyltar i Tyskland?

Jo, tyskarna fixade ju en sådan också i samband med att de fick exportskyltarna, men den är ju också ganska begränsad. En tillfällig trafikförsäkring behövs i Sverige också, bl.a. för om man vill tillfälligt registrera in bilen tills man hunnit reg. besikta.

Anders
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Telenoravtalet SURF50, Folksam försäkring och Transportstyrelsens datahaveri

Jag hade samma problem och kontaktade motordelen på Länsförsäkringar, de löste en Importförsäkring för mig till full värde som gäller 30 dagar, detta kostade mig 2150 kr.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenoravtalet SURF50, Folksam försäkring och Transportstyrelsens datahaveri

Jag hade samma problem och kontaktade motordelen på Länsförsäkringar, de löste en Importförsäkring för mig till full värde som gäller 30 dagar, detta kostade mig 2150 kr.

Nu säger Länsförsäkringar att en sådan importförsäkring inte kan tecknas eftersom bilen redan finns i Sverige. Här räknas alltså inte någon form av officiella aktiviteter utan att man passerar gränsen. Ganska märkligt.

Anders
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Telenoravtalet SURF50, Folksam försäkring och Transportstyrelsens datahaveri

Kunde de inte tala om vilken försäkring du skall ha tills den är reggad i Sverige ?

I den svenska digitaliserade Blåbärsnationen finns det allt färre personer i företag och myndigheter som kan nåt om sitt område !
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenoravtalet SURF50, Folksam försäkring och Transportstyrelsens datahaveri

Kunde de inte tala om vilken försäkring du skall ha tills den är reggad i Sverige ?

I den svenska digitaliserade Blåbärsnationen finns det allt färre personer i företag och myndigheter som kan nåt om sitt område !

Ja, verkligen. Men inte bara i Sverige - lyckades avstyra en tillbakaskickning av en Alden satellitanläggning till Tyskland genom att felsöka fram att deras uppdaterade kanallistor för Thor var felaktiga - inte att CA-modulerna eller annat var fel modell - innan dess hade vi varit igenom flera sådana, där de vartefter avslöjade ny information och begärde att man prövade andra.

Mer regel än undantag att man vet mer än säljare och support idag.

Anders
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenoravtalet SURF50, Folksam försäkring och Transportstyrelsens datahaveri

Telenor och SURF50:
En abonnent/medlem kontaktade mig om att SMS-tjänsten inte fungerade varför jag tog kontakt med Telenor.
Det visade sig att hela deras SMS-tjänst, dvs inte bara SURF50, låg nere.
Det verkar ha inträffat mellan 3 och 7 mars varefter det åter var i bruk.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenoravtalet SURF50, Folksam försäkring och Transportstyrelsens datahaveri

Telenor och SURF50:
En abonnent/medlem kontaktade mig om att SMS-tjänsten inte fungerade varför jag tog kontakt med Telenor.
Det visade sig att hela deras SMS-tjänst, dvs inte bara SURF50, låg nere.
Det verkar ha inträffat mellan 3 och 7 mars varefter det åter var i bruk.

Runt den 27-28/2 hade jag förbrukat 1 GB och försökte köpa mer. 2/3 kom jag tillbaka till Sverige. Under den tiden fick jag inga SMS och kunde inte köpa mer surf däremot fungerade ju surfen så jag körde på.

Anders
 
Toppen