• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telair ECOEnergy TG480 Generator

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Hej!

Hoppas på lite hjälp härifrån. är där någon som har testet detta gasol driven elverk eller något lik. tänkte på att köpa detta i stället for solpanel.
Jag kan köpa det till runt SEK 25.000 I UK jag spara på runt SEK 10.000 i förehållande till att köpa det i Sverige.

Telair ECOEnergy TG480 Generator - ECOENERGYTG480 Buy SECURELY Online

MVH

Kim

Ingen erfarenhet av det.

Är det inte mer ett komplement till solpaneler ? Solpanelerna levererar ju så fort solen lyser. Jämfört med en billig solpanelssetup (~200W) som kanske levererar runt 5A så måste gasolverket (20A) gå 0.25t per timme jämfört med solpaneler. Det blir 0.3kg gasol för var fjärde timme solpanel. Låter dyrt!

Peter :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Vurderte dette italienske produktet som et alternativ før jeg kjøpte en Efoy. En sak er at det er en totakt motor med egen oljetank, det andre er at en må montere enheten under bilen og trekke ekstra rør i gasol innstallasjonen så jeg stord over den gangen. Tror selskapet hette Gasparini eller noe lignende, men det er nesten 10 år siden.

Tror jeg ville vurdert det litt mer om det hadde vært en firetakter motor med et lavere lydvolum. Prinsippet med en automatisk 12V lader er ikke dumt.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Min forrige forhandler i Tyskland hadde denne for salg, og en demo maskin. Den hadde en motorlyd jeg ikke ville klare å bruke i husbil, hissig totakter på høyt turtall, som var godt dempet, men langt fra godt nok.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Ingen erfarenhet av det.

Är det inte mer ett komplement till solpaneler ? Solpanelerna levererar ju så fort solen lyser. Jämfört med en billig solpanelssetup (~200W) som kanske levererar runt 5A så måste gasolverket (20A) gå 0.25t per timme jämfört med solpaneler. Det blir 0.3kg gasol för var fjärde timme solpanel. Låter dyrt!

Peter :)

Skillnaden i förhållande till solceller, är att du har el när du verkligen behöver den, solceller fungerar ju nästan bara när man som minst behöver el.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Jag tycker att solceller kan vara bra men om jag har för lite ström kl. två på natten söder om polar cirkeln, så hjälper solceller mig icke. Och vi har inte till åsikt att koppla upp till el stolpa värja kväll då vi fricamper mycket.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Jeg har for første gang EFOY i en husbil, og WOW, det er supert. Synes også at metanol forbruket er svært hyggelig. Den er innstilt på automatisk drift, og har blitt brukt 59 timer hittil i sommer, og forbruket er ca 2,5 liter til nå.

Anbefales!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Jag funderar starkt på att slopa solcellerna, och istället installera något som ger el när det behövs, d.v.s. när det är mörkt och kallt. Kan vara fast elverk, bränslecell, tillsammans med lifepo4-batterier när detta blir bättre utprovat.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Hur stor är din EFOY och hur är det med priset på etanol. någon som vet något om livscykel på EFOY.
Och ett sista frågan hur är med utluftning när man använder det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Ta det siste først, avgassen fra en efoy er co2 og vatnånga. Har i lang tid kjørt med avgassen ned i en 5 liter kanne, det som kondenseres er omlag halve volumet av den forbrukte metanolen. Prisen på metanolen er høy, spesiellt i Norge og Sverige - endel lavere i Tyskland. Forskjellen i pris kommer i en stor grad av transporten - ADR-kodene krever sitt. Min gamle Efoy fra 2006 lever fortsatt med omlag 60% av kapasiteten - tror reduksjonen kommer av at den frøs en gang. Det er destruktivt for cellen om den går tom for metanol når det er kuldegrader.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Hur stor är din EFOY och hur är det med priset på etanol. någon som vet något om livscykel på EFOY.
Och ett sista frågan hur är med utluftning när man använder det.


Jeg tok meg råd til den minste modellen som heter 80. Den gir på max 3,3 A som rekker til vårt forbruk og behov for strøm. Fantastisk liten sak. Utluftingen fra EFOY ventileres ut i garasjen, den lille isolerte eksos slangen ned under husbilen der kondensen drenerer.

:)
 
F

F.d. 55063

Guest
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Hej jag har precis köpt en Hymer B 574 med inbyggt gasolelverk och en inverter.
kan bara säga trots min korta erfarenhet att det är grymt bra.
Elverket drar bara 0,27 l gasol i timmen vid max effekt och är så tyst att ingen granne klagar det låter betydligt mindre än en hårtork tex.
mitt elverk heter GASOL GENERATOR ECOENERGY TG480
då vi fricampar mycket så var ett elverk ett måste och då vi vintercampar i princip varannan helg så var detta elverk det bästa valet då den fungerar ända ner till minst minus 25.
//Magnus
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Jeg har for første gang EFOY i en husbil, og WOW, det er supert. Synes også at metanol forbruket er svært hyggelig. Den er innstilt på automatisk drift, og har blitt brukt 59 timer hittil i sommer, og forbruket er ca 2,5 liter til nå.

Anbefales!

Jag har en lite större Efoy (140) och den sköter sitt arbete sommartid i situationer då inte solpanelerna ger tillräckligt, även om det blir extremt dyr energi (ca. 35 SEK/kWh). Men jag har som rutin att slå på och av aggregatet manuellt för att inte slösa på metanol.
Men inför vintersäsongen monterar jag ur apparaten, främst på grund av frysrisken, men även då den ger ett alltför litet tillskott jämfört med mina behov. Vintertid använder jag ett elverk (Honda 20i) ett par timmar per dygn.

Min bil drar en hel del ström eftersom den är utrustad med dieselcentralvärme och kompressorkyl, men i gengäld så är jag efter två år fortfarande inne på min första gasolflaska (P6).

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Ja, lite OT men EFOY har både för och nackdelar. Den bör ju som Aake säger monteras ur vid frysrisk. Detta dock enkelt gjort. Att köra EFOY i automatläge kan verkligen inte rekommenderas. Jag tycker den bör ses som en fricampingstidsförlängare när man börjar närma sig undre batteritanksnivån.
Då slår man på EFOY så man kan ligga kvar till man kör iväg och får motorladdning alternativt kommer till elstolpe.

Att ladda batterierna fulla alternativt hålla dom fulla med EFOY är väldigt dyrt, både i form av methanolkostnad och förbrukning av bränslecellens begränsade livstidstimmar.

Anders
 
K

ktihmdh

Guest
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Hej vi har en efoy 140en undran varför kan man inte andvända den när det är kalt ute jag har fått för mig att den går i frostläge om den står på automat då värmer den sig själv visserligen tar den lite vätska då kan den väl inte frysa
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Visst går den använda, men dyr i drift och 6A lite väl lite för mina behov.
I frostskyddsläge skulle jag tro att det skulle gå bra mycket mer metanol här uppe i Jämtland än vad som skulle gå åt i Kristianstad, men jag vet faktiskt inte hur stor förbrukning det skulle handla om.

aake
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Hej jag har precis köpt en Hymer B 574 med inbyggt gasolelverk och en inverter.
kan bara säga trots min korta erfarenhet att det är grymt bra.
Elverket drar bara 0,27 l gasol i timmen vid max effekt och är så tyst att ingen granne klagar det låter betydligt mindre än en hårtork tex.
mitt elverk heter GASOL GENERATOR ECOENERGY TG480
då vi fricampar mycket så var ett elverk ett måste och då vi vintercampar i princip varannan helg så var detta elverk det bästa valet då den fungerar ända ner till minst minus 25.
//Magnus

Till ursprungsfrågan: Telair EcoEnergy kan mycket väl ersätta solpanel vid "normal" förbrukning.
TG480 MEF ger 480 Ah per dygn, 20 A/h, med en gasolförbrukning på 270 gram/timme.
Kopplas till bilens gasolsystem. Man har bränslet med sig, slipper jaga metanol under färden jämfört med Efoy.
Dubbla batterier behövs normalt (tror minst 160 Ah totalt).

Läs mer om erfarenheter, installation och kostnader mm på denna länk: Stromerzeuger.

Kommer nog att satsa på det trots att jag har 130 W solpanel;
EcoEnergy ger energi när man behöver den, på natten under den ljusa årstiden och hela dygnet under vintern.
Det gör inte en solpanel.

Dessutom, vad jag förstår, helt överlägsen alla Efoyvarianter, både avseende effekt och installations- och driftkostnad
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Telair ECOEnergy TG480 Generator

Hva med TG600 utgaven? 25A ladning skulle sikre at en er helt fri for stolpe.

Hej Knut,
Man kan läsa sig till att TG600 uppvisar samma tekniska data, dock förbrukar den 0,29 kg/h i st f 0,27 resp. har en högre uteffekt på 25 A/h.
Jag har dock ingen egentlig kompetens eller erfarenhet av EcoEnergy, har bara läst om den på länken enligt mitt förra inlägg (Stromerzeuger).

Lothar Schleinkofer håller i den länkade hemsidan.
Han, tillsammans med fru Heidi, är idégivare till Hymers nya modell, Hymer Duomobil.
Du kan följa deras erfarenheter av EcoEnergy-systemet och Duomobil på nämnda hemsida.
(Eller via deras Facebookgrupp, direkt på https://www.facebook.com/groups/584266275000865/, eller sök på "Duomobil - Freunde").

//Bosse
 
Toppen