• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

telair AC

F

F.d. 4067

Guest
Hej!

Jag har ett problem med min Ac i bodelen som är en telair.Jag vaknar varje gång den slår av och på.I somras var vi i Kroatien då hade grannarna skrivit ett elakt brev om att dem också hade störts av den.Vad gör jag för fel!!!:confused:

Jean1

F

F.d. 5361

Guest
Sv: telair AC

Hej!

Jag har ett problem med min Ac i bodelen som är en telair.Jag vaknar varje gång den slår av och på.I somras var vi i Kroatien då hade grannarna skrivit ett elakt brev om att dem också hade störts av den.Vad gör jag för fel!!!:confused:

Jean1

Inte ditt fel !
Felet ligger hos Teleco
Felet som du beskriva är välkänd i Tyskland och en konstruktionsfel från Teleco
Fläkt är för stor och skruvarna är för lång
Skruvarna slår på taket när AC slår av och på.
I Tyskland kunde man AC skicka till Teleco Italien och få tillbaka med bytt fläkt och skruvar

Reklamera hos Teleco ! Teleco måste hålla vad de skriver i reklampapper

Monoblock conditioners SILENT 7300H specially designed to be installed on the roofs
of medium- to large-sized motorhome and caravans.Special care has been taken to
ensure LOW NOISE both inside and outside.

I Dometic b2200 AC (som är lika med Telair 7300) fanns felet inte

Mvh.

Norbert

F

F.d. 58689

Guest

Lyfter upp en gammal tråd

Jag har också en Telair AC, men har bara testat den hemma på infarten.
När kompressorn startar så dånar det mycket, är det normalt?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja den som kan sova med en Telair Silent 7300H bodels AC på i bilen, är bara att gratulera. På vår bil, då en Bürstner i Elegance 2010 där AC ingick i ett pkt, fixades i och för sig allt till betr eländet med skruvar/lösa delar i inredet, men;

¤ kvarvarande "normalt" ljud, som ett Honda elverk utomhus, stod vi inte heller ut med vilket inte heller närstående "grannar" gjorde - omöjligt att sova normalt
¤ Telair gav heller ingen vettig kyleffekt att tala om, trots att fabriken hade den "inne" för åtgärd flera ggr = taskig valuta för pengarna (drygt 20.000:)
¤ Nästan inga ställplatser (i Tyskl/Frankr) kunde enl våra erfarenheter "bjuda" på tillräcklig el inte ens flera campingar, minst 6-8 amp behövs (för att hålla igång bilens kyl/frys, laddning och bodels AC (har träffat på ända ner till 250 watt eff i Tyskl, men oftast 4-6 amp om el finns överhuvudtaget

I vår nuvarande bil har vi pga våra erfarenheter valt bort bodels AC'n, den ger i våra ögon inte tillräcklig valuta för de pengar man lagt ut - bättre och användbarare prylar måste utvecklas, liksom erforderlig infrastruktur (beroendet av tillräcklig nätel)!

F

F.d. 58689

Guest

Var i Kroatien och försökte sova med Telair igång...inte bra.
Visst kyler den, och mitt på dagen kan det vara skönt att vila en stund med ac igång. På dagen klarar den inte kyla ner såpass mycket att den stannar och startar igen, då går det sova eftersom oljudet är konstant....
Jag hade velat kunna använda fläkten utan att kompressorn går, då får man ju en bra fläkt i alla fall, men lyckades inte få fläkten att gå utan kompressorn...

Ni som har Dometic eller andra modeller, vad har ni för erfarenheter?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Sitter just nu på camping Nevio i Orebic på halvön Peljesac i södra Kroatien och njuter av 35 graders värme. Njuta kan vi göra pga bra skugga, behaglig bris från havet på vår ganska högt belägna terasserade tomt men inte minst pga vår Truma Saphir. AC:n , som i sig är ganska tystlåten, är monterad i garaget. Det som hörs utanför är suset från insug och utblås under bilen. Det hörs faktiskt inte mycket. Vi kör den nästan dygnet runt på lägsta fläkthastighet. Varit runt och pratat med grannarna. De hade inte ens märkt att vi hade AC.

:-/<rister

F

F.d. 58689

Guest

Sitter just nu på camping Nevio i Orebic på halvön Peljesac i södra Kroatien och njuter av 35 graders värme. Njuta kan vi göra pga bra skugga, behaglig bris från havet på vår ganska högt belägna terasserade tomt men inte minst pga vår Truma Saphir. AC:n , som i sig är ganska tystlåten, är monterad i garaget. Det som hörs utanför är suset från insug och utblås under bilen. Det hörs faktiskt inte mycket. Vi kör den nästan dygnet runt på lägsta fläkthastighet. Varit runt och pratat med grannarna. De hade inte ens märkt att vi hade AC.

:-/<rister

Så gott, lyx!

Toppen