• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Tappar orken

F

F.d. 51920

Guest
Har en Fiat Ducato 2,8JTD -01 och ett problem som jag inte blir klok på. När jag kör så kan motorn bara dö oavsett hastighet, men släpper jag gaspedalen och trampar ner på nytt så kommer den alltid tillbaka,har aldrig blivit stående. Jag har provat en annan gaspedal men problemet kvarstod. Är det någon som vet vad det kan vara?
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Hej

Ryker bilen när den går dåligt? Högst tänkbart att det är möss som ställer till det men då borde bilen också ryka då bränsle-luftblandningen blir felaktig.

Jag råkade ut för möss en gång på förra bilen. De hade lagt sig vid luftfiltret under vinterförvaringen. När jag tog ut bilen på våren fungerade allt som vanligt men när jag någon månad senare gjorde service och de bytte luftfiltret så ramlade musen vidare ner i tilloppet och problemen började. Det tog två verkstadsbesök på två olika verkstäder för att få ordning på det. Den första verkstaden förlitade sig blint på datorer och kunde därför inte lokalisera felet. Den andra verkstaden visste hur en motor fungerar och löste det hela relativt omgående.
 
F

F.d. 51920

Guest
Bilen ryker inte och den går inte dåligt annars, den dör helt när jag kör men släpper jag gaspedalen och gasar igen så kommer den alltid tillbaka. Detta tar bara ett par sekunder. Jag kanske ska prova att inte gasa om för att se om den stannar då?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Ok på en Pilote vi hade tidigare visade samma sympton , lade av och kom sen igen höll på at bli tokig , men det visade sig vara skräp i bränslefiltret , också en 2.8 jtd
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Får du ingen felindikation på panelen låter det i mina öron som bränslebrist.
20180124_185420.jpg 20180124_185420.jpg 20180124_191648.jpg 20180124_185420.jpg 20180124_191648.jpg 20180124_185420.jpg 20180124_191648.jpg Det kan i så fall även vara matarpumpen som strular och inte räcker till. Den sitter monterad i tanken och skall ge ett visst flöde. Jag hade liknande symptom på en personbil och då hade jag fått gummislamsor i tanken troligen från en defekt slang när jag tankade dessa sögs fast runt matarpumpen som inte kunde leverera något.
På en 01 Ducato sitter matarpumpen under en lucka i golvet vid förarstolen den är lätt att ta upp och inspektera / testa
 
Toppen