• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Tappa ur glykol ur Alde 3010? Husvagn Wilk S4 -08.

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jag har läst tråden

Har en Wilk S4 -08 där jag behöver byta glykolen. Värmepannan är en Alde 3010. I instruktionsboken står bara hur man fyller på glykol och luftar systemet, inte hur man tappar ur systemet. Och verkstäderna i området är fullbokade, men ska försöka få lite praktisk muntlig handledning i avtappningen.

Det borde finnas ett utloppsrör under husvagnen där pannan är placerad? Någon som vet/anar bättre än mig? Borde kravla runt under husvagnen någon lämplig dag.

Tack för tips!
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Hittade avtappet och den satt bakom vänster hjul sett i färdriktningen. Letade på fel ställe först… Den satt på samma sida som värmepannan.

Lutade husvagnen så motsatta långsida blev högre och öppnade luftningsventilen i badrummet då den ligger högt. Och sedan alla andra ventiler.

Vevade främre kortsida upp och ner om och om igen. Fick ut ca 5.8 liter glykol. Men jag kände mig inte nöjd. Pluggade igen hålet och körde en bit, tappade ur i spann och upprepade om och om igen.

Nu har jag fyllt på 8 liter ny glykol för Alde och det behövs lite till. Det känns som att jag tömt systemet!!
 

Bilagor

  • DA542327-0697-4783-AED7-A1B171F53771.png
    DA542327-0697-4783-AED7-A1B171F53771.png
    4,3 MB · Visningar: 22
Toppen