• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanklock utan lufthål

F

F.d. 410

Guest
Hejsan
Jag har upptäckt att jag får undertryck i bränsletanken på min Fiat Ducato 2,3 -08. Jag har sett att detta nämnts tidigare men sökt efter en lösning utan att lyckas.

Finns det någon som löst detta? I så fall hur?

Kan man/törs man borra ett litet lufthål? Det är ju ett låsbart lock så det kanske inte är så enkelt som jag inbillar mig.

Tacksam för tips/kommentarer.

Anders
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Tanklock utan lufthål

Ha just pratat med en lastbilsägande kompis i Norge och han säger som ni. Han har tydligen rejält undertryck i sin Scania-tank.

Jag glömde förra veckan att öppna luftskruven på min båttank som är av plast och den krympte väl från 25 liters volym till 20, blev rejält ihopknycklad. Var orolig för att husbilstanken skulle "krympa till halva volymen".

Tack för svaret, då får det vara som det är.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Tanklock utan lufthål

Om du har en bil som det ska vara undertryck i tanken på så har du även ett så kallat "canister" kärl. Det kan bli igensatt och även backventilen kan paja så att det blir för högt undertryck vilket kan innebära att motorn stannar eller i värsta fall suger ihop bensintanken om den är gjort av plåt. Inget ovanligt fel på Mercedes tex.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tanklock utan lufthål

"Systemet" som ligger bakom detta undertryck i bränslesystemet benämns "Evap On Board" och är ett lagkrav för alla bilar, sedan 10-15 år tillbaka i tiden (om jag minns rätt om införandetiden).

Jämför med bensinstationernas pumpar som tar hand om bränsleångorna vid tankning, de har i princip samma funktions- och bakgrundskrav. Dvs att drivmedelsångor inte fritt skall få komma ut i det fria!

Vid fel tryck i bränslesystemet kan bränsle läcka ut via i princip ett slags säkerhetsventil, det uppfattas då som dropp från motorn men det är inget att oroa sig för. Detta "läckage" inträffar oftast om bilens bränsletank är överfylld, dvs fylld efter det att stationspumpen slagit ifrån och eller att utetemperaturen höjts kraftigt.
/ Hälsn, Bengt
 
Senast ändrad:
B

Boxer

Guest
Sv: Tanklock utan lufthål

Intressant jag har aldrig hört talas om detta,
men jag har ju mest skruvat med gamla grejor.
Gäller det även bensindrivna fordon eller bara diesel?
Är det av miljöskäl eller någon annan anledning?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tanklock utan lufthål

Gäller även bensindrivna bilar och det är miljöskäl som ligger bakom detta!

Att det sedan är en viss vinst i att inte låta soppan avdunsta är ju inte helt fel ur ekonomisk synvinkel heller.
/ Bengt
 
Toppen