• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Tanklock som snurrar

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Har någon tips på hur man får upp ett tanklock som bara snurrar? Skulle helst inte vilja förstöra låskolven då den kanske går att flytta (samma lås som till bodelen).

IMG_8717.jpg
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Alltså låset verkar funka som det ska, men locket snurrar både i låst och öppet läge. Dvs. det förblir låst oavsett hur kolven står.
Vi har en Adria. Hade vissa problem med lås som inte funka (husbilsdörren) å som inte fanns ( vattenpåfyllningen). Det grejades genom Adrias representant i byn ( Sundsvall). De hade specialnycklar som låser upp hela låskolven som då går att ta ur. Deras nycklar är typ lite längre och lösgör låskolven … De kunde även beställa ny låskolv innan borttaget gjordes via numret på nyckeln. Lite meckigt då deras nycklar var dåligt märkta. Men det funkade till sist. Ny låskolv kostade inte mycket. 135kr/st
Klart värt!!!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vad kan det ha varit för fel på låset?
Med borrat hål är det i alla fall kass.

Jag har tidigare skrivit om lås och vikten av att sköta dem.
Smörja dem.
Vet många som lyckats bryta nyckeln då låset går så trögt att våld krävs.
All mekanik som år efter år utsätts för oxidering fastnar förr eller senare.
Lås är förstås smorda en gång i tiden då de tillverkades.
Men det förekommer olja och smörja av låg kvalitet.
Vägdam hamnar givetvis i nyckelhålen på låsen, och bildar slipmedel..... trycks in varje gång man sätter in nyckeln.

Ja jag vet att det finns åsikter om att man "inte får" smörja lås.
Det är även förbjudet att rensa munstycket i brännaren på kylen, man måste köpa nytt för 277 kr.

Jag har alltid smort lås med någon lämplig olja exvis sådan som kan sprayas in. (alltid på mina bilar sen 60 talet) även låsen i huset är välsmorda.
På en husbil kan finnas många lås, tändningslåset som används ofta, se till att ha en trasa under låset då oljan du smörjer med kan komma ut undertill, dvs på byxbenet.... Märk hur svart och kladdigt det kan komma ut.
Det svarta är slitagerester från låsets mekanik,
Vidare dörrlås på bilen, dörrlås på husdelen, lås på luckor och vätskelock.
På min HB har tidigare ägare monterat extra utanpåliggande lås på bildelen och husdelens dörr.
Många lås gick så trögt att risken att bryta nyckeln var överhängande, då återstår att försöka smörja, eller vänta tills det blir kut nyckelbrott.....
Efter detta har alla lås fungerar felfritt i nu 10 år.

Även vreden pp luckorna gick trögt, medicinen var att plocka bort dem och se till att plastaxeln från handtaget går lätt, det löser man med rengöring, ev finslipning med vattenslippapper, och smöra med vaselin. det är ofta bra kvalitet men även sådan plast kan kärva. Med öppen lucka skall vreden går så lätt att de kan vridas med två fingrar.

(ja grannfolket på andra sidan av gränsen här till väster säger smöra när vi säger smörja)


Roysan
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
År
Vad kan det ha varit för fel på låset?
Med borrat hål är det i alla fall kass.

Jag har tidigare skrivit om lås och vikten av att sköta dem.
Smörja dem.
Vet många som lyckats bryta nyckeln då låset går så trögt att våld krävs.
All mekanik som år efter år utsätts för oxidering fastnar förr eller senare.
Lås är förstås smorda en gång i tiden då de tillverkades.
Men det förekommer olja och smörja av låg kvalitet.
Vägdam hamnar givetvis i nyckelhålen på låsen, och bildar slipmedel..... trycks in varje gång man sätter in nyckeln.

Ja jag vet att det finns åsikter om att man "inte får" smörja lås.
Det är även förbjudet att rensa munstycket i brännaren på kylen, man måste köpa nytt för 277 kr.

Jag har alltid smort lås med någon lämplig olja exvis sådan som kan sprayas in. (alltid på mina bilar sen 60 talet) även låsen i huset är välsmorda.
På en husbil kan finnas många lås, tändningslåset som används ofta, se till att ha en trasa under låset då oljan du smörjer med kan komma ut undertill, dvs på byxbenet.... Märk hur svart och kladdigt det kan komma ut.
Det svarta är slitagerester från låsets mekanik,
Vidare dörrlås på bilen, dörrlås på husdelen, lås på luckor och vätskelock.
På min HB har tidigare ägare monterat extra utanpåliggande lås på bildelen och husdelens dörr.
Många lås gick så trögt att risken att bryta nyckeln var överhängande, då återstår att försöka smörja, eller vänta tills det blir kut nyckelbrott.....
Efter detta har alla lås fungerar felfritt i nu 10 år.

Även vreden pp luckorna gick trögt, medicinen var att plocka bort dem och se till att plastaxeln från handtaget går lätt, det löser man med rengöring, ev finslipning med vattenslippapper, och smöra med vaselin. det är ofta bra kvalitet men även sådan plast kan kärva. Med öppen lucka skall vreden går så lätt att de kan vridas med två fingrar.

(ja grannfolket på andra sidan av gränsen här till väster säger smöra när vi säger smörja)


Roysan
Är inte grafitpulver en bättre lösning att smörja med? (Det får väl inte vägdammet att klibba fast i låset.)
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Om du är 100% säker på att det aldrig varit olja i låset eller senare skulle komma upptinings låsolja eller låsolja i det då kan du. Annars blir det en gegga i låset.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag har öppnat och renoverat lås genom tiderna, och de innehåller en massa små mässingsdelar och ståldelar.
En cylinder har 5 eller 7 st små kolvar, 2 x 4 mm eller så, längden på dessa ger nyckelkoden, så de skall inte blandas, av stål, fjädrar, cylindern av mässing som fungerar som lagermetall.
Att få olja att tränga in i alla små hål med de små kolvarna och fjädrarna kräver nog mer en sköljning med olja. Dvs man sprutar in sprayolja till det kommer ut svart gegga. Sen får man ha för vana att torka av nycklarna innan de stopps i fickan, den närmst tiden i alla fall.
Det gäller ju att lösa upp gammal gegga, som är metallpulver, vägdamm och intorkad gammal smörja.
Grafitpulver ja kanske om man plockar isär hela låset och tvättar delarna i lacknafta först.

Detta med att man inte får smörja lås kan ev komma från att nyare lås är gjorda av plast.
Plast är i sig kanske självsmörjande, och kan smälta eller skadas av smörjmedel.
Dvs de låsen är underhållsfria. Vilket i sin tur betyder att de inte går att underhålla, som i sin tur betyder att man bara köper nya när de inte funkar bra längre.
Det sistnämnda bör då ske redan när de börjar bli tröga....

Gnisslar det när du drar i handtaget på bildörrarna. Smörja så klart, men då kan man få ta bort panelerna på dörrens insida.

Roysan
 
Toppen