• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tankbyte

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Bilen har varit på flera verkstäder och den har åtgärdats både här och där för dyra pengar men ingen av alla dessa bilmänniskor kunde hitta en enveten bränsleläcka. Jag kontaktade min gamle kompis Örjan och han kravlade in under bilen och upptäckte omedelbart läckan. "Tanken läcker" konstaterade han.

Det blev till att kolla runt på nätet och vad hittar vi väl där?

Skärmklipp.JPG

Ungefär halva priset mot gamla rostiga tankar på skrotfirmorna i Sverige!

Frakten går på 12,50€. Hur kan det vara så billigt i Tyskland? Är kvalitén undermålig eller ligger "felet" hos svenska skrothandlare som saftar på alldeles för mycket vid prissättningen?

Jappe

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Tankbyte

Ja nån form av grundfel har vi.
Jag gjorde en förfrågan på beg. torkararm bak till min bil årm 2012
Pris i Sverige från skrotare 300kr+frakt!
Köpte en ny på Ebay.de inkl. frakt för 280kr :) exakt samma som original inkl.torkarblad.

Köpte ny generator till min sommarbil förra veckan på Ebay.de 2750kr inkl. frakt :)
Exakt likadan generator som orignal.

Piratdel i Sverige kostar 5700kr! +frakt.

Som sagt vill säljare i Sverige överleva så måste de snarast anpassa sig till verkligheten!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja, och mitt senaste klipp var så billigt att jag var fundersam. Men jag tänkte jag testar.

Två kraftiga bromsskivor med fyra belägg.

Svenska butiker ospecade (no name) skivor men specade belägg ca. 800:- + 800:- + 700:- = 2.300:-

Internet butiker med svenska hemsidor specade skivor och specade belägg ca. 1.500:-

Ebay Tyskland, från stor internetbutik för bromsdelar med många års försäljning och många guldstjärnor på bedömningen. Bilderna visade fina delar men ändå...
Ospecade skivor och ospecade belägg ca. 580:- för allt!!

Det var med viss misstänksamhet jag öppnade paketet som efter bara fyra dagar kom hem till dörren, även om Ebay's kundbedömningar låg på topp.
Absolut inget att klaga på. Skivorna var av senaste tillverkningsmetod med alla ytor svarvade och bearbetade samt bromsytorna så där krysslipade som det förr bara brukade vara på fina kvalitetsskivor. Beläggen ser också jättefina ut med fina ytor och skarpa kanter på både bromsytor och metalldelarna, och med inbyggda slitagevarnare som originalet.
Sitter jättenöjd men funderar fortfarande lite på den enorma prisskillnaden.

Man kunde också se en del kompletta satser till vanliga bilar med fyra skivor och åtta belägg för runt 700:-

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det blir perfekt Don Jappé. Fixa din bil så kan jag bjuda dig på något gott, på någon av mina favorit syltor i Hamburg, i början av Juni.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Usch hu såna hemska platser du väljer med skörlevnad och dryckenskap! Du kan få bju på en sup på den plats som nu ligger i "På spåret" i april i stället!

6.jpg

Jappe

Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Kollade själv efter strömställaren till ljuset
på min Citra C25 -90 då jag sett flera haft
problem med dom.

Dom som finns/fanns på skroten
kostade ca 700:- +frakt i SWE.
Men vi plockade en från en skrotad bil som vi
köpte andra delar ifrån och fick den för en 100:-

Det går att göra bra priser om man mekar själv
på skrotar i SWE.

Lycka till med tanken Jappe.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ja, och mitt senaste klipp var så billigt att jag var fundersam. Men jag tänkte jag testar.

Två kraftiga bromsskivor med fyra belägg.

Svenska butiker ospecade (no name) skivor men specade belägg ca. 800:- + 800:- + 700:- = 2.300:-

Internet butiker med svenska hemsidor specade skivor och specade belägg ca. 1.500:-

Ebay Tyskland, från stor internetbutik för bromsdelar med många års försäljning och många guldstjärnor på bedömningen. Bilderna visade fina delar men ändå...
Ospecade skivor och ospecade belägg ca. 580:- för allt!!

Det var med viss misstänksamhet jag öppnade paketet som efter bara fyra dagar kom hem till dörren, även om Ebay's kundbedömningar låg på topp.
Absolut inget att klaga på. Skivorna var av senaste tillverkningsmetod med alla ytor svarvade och bearbetade samt bromsytorna så där krysslipade som det förr bara brukade vara på fina kvalitetsskivor. Beläggen ser också jättefina ut med fina ytor och skarpa kanter på både bromsytor och metalldelarna, och med inbyggda slitagevarnare som originalet.
Sitter jättenöjd men funderar fortfarande lite på den enorma prisskillnaden.

Man kunde också se en del kompletta satser till vanliga bilar med fyra skivor och åtta belägg för runt 700:-

M.v.h. JANKRO.

Vad trevligt!
en liten varning bara till alla när ni köper bromsbelägg superbilligt,
det finns skräpbelägg tillverkade i Turkiet som bara håller några hundra mil, köp istället lite dyrare kvalitet när det ändå är "billigt".

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Usch hu såna hemska platser du väljer med skörlevnad och dryckenskap! Du kan få bju på en sup på den plats som nu ligger i "På spåret" i april i stället!

Visa bilaga 96767

Jappe

Tja! Om du tar dig till Gruissan Plage den 2 Maj så bjuder jag på 2 supar Musslorna och vitt vin.

Rött vin med illaluktande ost tar vi under markisen.

img_1089.jpg

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Vad trevligt!
en liten varning bara till alla när ni köper bromsbelägg superbilligt,
det finns skräpbelägg tillverkade i Turkiet som bara håller några hundra mil, köp istället lite dyrare kvalitet när det ändå är "billigt".
------------------------------------------------------------------------------
Hej PeterK, ja det var därför jag öppnade paketet med lite spänning, och utan förväntningar. Jag brukar vilja att det står Girling, Ate eller Brembo, i alla fall på beläggen. Helst även på skivorna.
Men man ser nästan :p: med säkerhet att det inte är några lågprisbelägg...hmm, skräpbelägg jag fått, och även fast jag har nästan nya planfrästa Ate belägg hemma så klämmer jag nog dit hela satsen jag köpte så får vi se.

Jag brukar svarva av skivorna lite och även fräsa av beläggen lite så de blir jämna med kanske tre års mellanrum. Skivorna hade nog gått en omgång till, men de var nästan nere på min. mått, och då med tanke på att en hel sats kostade 580:- så var det kappt ens värt jobbet att svarva om skivorna, så det var de jag var ute efter först och främst.

Här har ni en hel sida från firman att titta på. Det finns även billiga renoveringssatser till ok med nya kolvar med i satsen, drivknutar m.m.
Halvvägs ner på denna sida om det inte skiftar vartefter tiden går, så finns det skivor med belägg till älsta Fiat- Peugeot- Cittra husbilarna. för 593:-
Det finns två storlekar och två tjocklekar på skivorna till dessa, och två modeller av belägg, så kolla innan ev. beställning ;).
nb-parts-de | eBay

Jag skriver en rad och beklagar mig efter sommaren om beläggen verkar vara sk...

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest

Förlåt att jag lånar tråden en liten stund, jag är djupt imponerad av eran
samlade kunskap om Ebay och import av delar, har en bil liknande Jappes
och funderar på luftfjädring liknande den Edin gjort på sitt bygge, men tror inte det ska vara
nödvändigt att betala dom pengarna enligt era jämnförelser, nåt tips kanske,
ska inte störa mera med oväsäntligheter, tackar på förhand!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Har i stort köpt allt till min renovering av husbilen
Utvändig kulhamrad plåt, Alde värmare med alla radiatorer rör och slangar, beslag mm samt alla delar till motorrenovering, koppling, luftfjädring, fälgar o däck bromsbelägg, drivaxlar mm mm
Räknar jag snabbt på detta så betalade jag kanske inte ens hälften av vad det skulle kostat nytt och begagnat hemmavid.
Köper inget i svedala som kan köpas på tyska eller engelska Ebay.
Våra skrotar med Sjöbo o h Västervik i topp av prisligan borde fundera lite på prissättning på beg prylar.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Förlåt att jag lånar tråden en liten stund, jag är djupt imponerad av eran
samlade kunskap om Ebay och import av delar, har en bil liknande Jappes
och funderar på luftfjädring liknande den Edin gjort på sitt bygge, men tror inte det ska vara
nödvändigt att betala dom pengarna enligt era jämnförelser, nåt tips kanske,
ska inte störa mera med oväsäntligheter, tackar på förhand!
----------------------------------------------------------------------------------

Bäst att ha stenkoll innan ev. beställning, men här har du en till bilar modell efter -95 på Ebay i Tyskland. Det kanske kommer fler länkar från någon som har köpt om du har tur.
Pneumatic air suspension kit, for Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper | eBay

Här har du en svensk firma som säljer. Om du vill kan du ju i alla fall läsa lite om lufthjälpfjädring på deras sidor om du har lust.
Ride Rite

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

S

StorDansk

Guest

Ett problem bara Bror, min tyska är på en treårings nivå, vad heter luftfjädring,
Luftfederung är ett förslag jag får av översättningsprogram?
Gick in och kollade men ser inte vad som ingår, det var inte lätt,
men jag får väl plugga på, :)

Tack Jankro, nu har jag att tugga på :yes:

Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Skicka en fråga på engelska så svarar de. Kan själv knappt någon tyska men klarar detta mycket bra på engelska.
Lycka till!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

En bit ner står vad som ingår.
Allt som behövs om man nöjer sig med att bara kunna fylla med däckventil och tryckluft.

Kanske lite dåligt med slang, bara 4 meter, om man vill ha ventilerna vid förarstolens sida. så behöver man mer.

-----
2 air springs (maximum external diameter 180 mm)
pre-assembled mounting brackets
pre-assembled air connectors
4m hose
2 inflation valves
fitting instructions

-----

JANKRO.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

------------------------------------------------------------------------------
Hej PeterK, ja det var därför jag öppnade paketet med lite spänning, och utan förväntningar. Jag brukar vilja att det står Girling, Ate eller Brembo, i alla fall på beläggen. Helst även på skivorna.
Men man ser nästan :p: med säkerhet att det inte är några lågprisbelägg...hmm, skräpbelägg jag fått, och även fast jag har nästan nya planfrästa Ate belägg hemma så klämmer jag nog dit hela satsen jag köpte så får vi se.

Jag brukar svarva av skivorna lite och även fräsa av beläggen lite så de blir jämna med kanske tre års mellanrum. Skivorna hade nog gått en omgång till, men de var nästan nere på min. mått, och då med tanke på att en hel sats kostade 580:- så var det kappt ens värt jobbet att svarva om skivorna, så det var de jag var ute efter först och främst.

Här har ni en hel sida från firman att titta på. Det finns även billiga renoveringssatser till ok med nya kolvar med i satsen, drivknutar m.m.
Halvvägs ner på denna sida om det inte skiftar vartefter tiden går, så finns det skivor med belägg till älsta Fiat- Peugeot- Cittra husbilarna. för 593:-
Det finns två storlekar och två tjocklekar på skivorna till dessa, och två modeller av belägg, så kolla innan ev. beställning ;).
nb-parts-de | eBay

Jag skriver en rad och beklagar mig efter sommaren om beläggen verkar vara sk...

M.v.h. JANKRO.

Du gjorde helt rätt som valde en "top-rated-säljare" med många positiva kunder,
en sådan säljare skulle "aldrig" riskera sitt uppbyggda rykte och sälja t.ex. "bluffbromsbelägg".
Alltid bättre att välja lite högre kvalitet/pris, när det ändå är så billigt.
Bra att du länkar :), kan vara svårt för alla ovana att hitta på "rätt säljare".
Har själv dock aldrig varit missnöjd med reservdelar köpta via tyska Ebay.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ett problem bara Bror, min tyska är på en treårings nivå, vad heter luftfjädring,

Jag är också dålig på Tyska, använder alltid engelska vid e-postkontakt med säljarna, har alltid funkat bra, utom en gång när jag köpte min 300C i Frankfurt, där hade dom endast en person på hela bilfirman som kunde engelska, så allt fick gå via en kontorstjej.

TIPS: Jag använder Chrome som webbläsare, jag högerklickar var som helst på sidan med tysk text, sen klickar jag på valet översätt till svenska :)
Du kan också använda Google översätt: https://translate.google.se/

:)

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Sök på "Tillsatsluftfjäder" på Tyska ebay så hittar du en som säljer till Sverige och beskrivningen står på Svenska.Tillsatsluftfjäder, luftfjäder för Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper | eBay
Mvh. Klas

Senast ändrad:
Toppen