• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar om tanken

F

F.d. 50069

Guest
Jo, så här är det:
När jag fyller färskvattentanken så kör jag på ända tills det rinner över i överfyllnadsröret och vattennivån stabiliserar sig där.
Frid och fröjd ända tills jag börjar köra och vattnet skvalpar runt i tanken och i kurvor och när vägen lutar så är det ett vattendimma bakom våran husbil!
Snacka om retligt:cool:
Nu i helgen så åkte vi ner till Falkenberg för att njuta av årets sista deltävling av historiska racingklubbens underbara tävling.
Vid avfart från Mjölby så hade jag 100l i tanken och 35 mil senare så hade jag spritt ut minst 20l över säkert förgrymmade medtrafikanter som nog svor ramsor över dessa husbilsägare:(

Då är min fråga hur gör ni åt detta ryktesfördärvande beteende?????
En kork i hålet eller något smartare?
Vi har en Knaus sun 650TI.

Anders som är lite försiktig om vårat rykte!
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Tankar om tanken

Hej Knausägare!
Jag löste problematiken ganska enkelt.
Efter en god kvällsmat med en flaska vin så var det klart.
Sparade korken och borrade upp ett hål om ca 6 mm och satte fast i röret (överfyllnadsröret). Blev jätte bra.
Hade du tagit den första bilen du tänkte dig så hade ditt problem aldrig uppstått.......

/ Frank
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tankar om tanken

Näää, det var ju dumt:wink:
Fast det är ju en lustig konstruktion! Där har man knappast tänkt alls från konstruktörshåll.
Det där med en kork är ju en enkel lösning, men varför har du ett hål i korken?
Sitter den alltid på plats?
Det jag funderade på är att dunka dit en plugg när nivån är max och överfyllnadsskyddet gjort sitt. Fast då får man ju öppna sittlådan varje gång!

Anders
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Tankar om tanken

Hej igen!

Hålet är bara för att du ska få "lite" avrinning vid överfyllnad. Annars så höjer du röret med hjälp av korken några cm. Vilket också är av godå.
Upplevde att det mesta av vattnet som man tappade slutade rinna när korken kom dit. Och den kan ju sitta permanenet.
Visst känns det som en miss i konstruktionen men allt går ju att fixa till.
Föresten, behöver du vinterdäck? Jag har 4 dubbade Hakkap.
/ Frank
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tankar om tanken

OK, nu är jag med! tänkte ett tag på att lösa det med en slags flottör:eek:!
fast inte fasen hjälper det om man tänker till!!! Den lyfter ju med vattnet:rolleyes:!
Dubbdäck behöver vi inte för vi är soffpotatisar på vintern! Fast tack för tanken. Skönast att ligga på rygg i garaget då och mysskruva med nåt projekt under vintertid!

Anders & Marie-Anne
 
Toppen