• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar inför investering , grisen i säcken

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Är du en teoretiker , läser hur det är ? Mvh Sevalllbo

Det frågades efter källor så......
Säkert lite teoretiker, läser det mesta om bilar och teknik. Jobbar som tekniker, och har bekanta på lokala Fiatverkstaden. Och haft bilar som intresse hela mitt liv, byggt om flertalet bilar. Nog om min bakgrund, den är inte intressant :)

Jag har en åsikt att man inte ska köpa en husbil som har högre totalvikt än biltillverkaren själv har. Jag har försökt här förklara varför jag anser det och på vilka grunder. Men det finns egentligen inga fakta på hur många Fiat drivlinor som går sönder jämfört med andra märken, och om bilens vikt är orsaken. Men det finns tydliga varningsklockor som även Fiatverkstaden sett. Och som sagt det är bara Fiat jag känner till som låter husbilstillverkaren höja totalvikten.
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Vad har du själv för bil och vilken växellåda??
Dessa tankar och frågor är för er som tänker byta eller köpa husbil. På forumet förekommer skrämmande läsning om TUNGA nya FIAT bilar vars robotväxellådor gått sönder väldigt snabbt.
Ingen tar ansvar. I början byts de på garantin sedan blir det via försäkringen som gäller i 8000 mil. Vem kommer därefter att köpa dessa bilar och ha reperationer på 50000 kr om ingen förbättring sker av dessa växellådor så kanske du råkar ut för byte var 1000 mil. Man kan bara hoppas att någon tar ansvar och förbättrar lådorna! jag lider med er som sitter i dessa problem.
Går dessa att bygga om till manuell låda?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Varför använder husbilstiverkarna då Fiat för tunga bilar?

Det finns inga biltillverkare som har bilar med 5500 kg totalvikt och är framhjulsdrivna. Men Fiat godkänner sådana byggen. Och konsumenterna vill ha lågbyggda smidiga bilar. För tillverkarna är det lättare att bygga sådana på framhjulsdrivet chassi.

Alla chassin med högre totalvikt är bakhjulsdrivna och då blir husbilen högre.

Sen lär ska Fiat vara bättre att leverera chassin i den takt som husbilstillverkarna önskar.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

..... vår lokala Fiat verkstad bekräftar att Bilar med högre totalvikt ligger i riskzonen för haveri. Och det gäller alla växellådor från fiat, men även kopplingen brukar kunna haverera på dessa enligt verkstaden.

Så du menar att din lokala Fiat verkstad på Åland sitter inne med upplysningar och erfarenhet om Fiat chassie, som ingen av Europas större husbilstillverkare har?
Givetvis hade inte Carthago, N+B, Hymer m.fl. byggt sina husbilar på Fiat chassie om de hade haft den informationen att Fiat godkänner chassie som de inte håller för?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Så du menar att din lokala Fiat verkstad på Åland sitter inne med upplysningar och erfarenhet om Fiat chassie, som ingen av Europas större husbilstillverkare har?
Givetvis hade inte Carthago, N+B, Hymer m.fl. byggt sina husbilar på Fiat chassie om de hade haft den informationen att Fiat godkänner chassie som de inte håller för?

Husbilstillverkarna har säkert infon om överbelastade drivlinor men tänker på sin vinst.
De vill ha stor bil till låg kostnad och garantierna står Fiat delvis för. Garantier går ganska snabbt ut och sedan säljer msn reservdelar med god marginal. En lastbilstillverkare tjänar ofta mera på reservdelar under bilens livstid än på försäljningen av nybilen.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Så du menar att din lokala Fiat verkstad på Åland sitter inne med upplysningar och erfarenhet om Fiat chassie, som ingen av Europas större husbilstillverkare har?
Givetvis hade inte Carthago, N+B, Hymer m.fl. byggt sina husbilar på Fiat chassie om de hade haft den informationen att Fiat godkänner chassie som de inte håller för?

Jag är övertygad att alla husbilstillverkare känner till problemet. Men problembils procenten är väl inom deras toleransnivå. Det är mera lönsamt att reparera ett fåtal bilar än att bygga på ett mycket dyrare chassi. allt handlar om pengar.

Hade du läst mina tidigare inlägg hade sett att jag skriver att genom att man ligger på maxgränsen vad drivlinan är byggt för, ÖKAR RISKEN för haveri. jag säger inte att det BLIR haveri. Det håller för alla bilar som inte råkat få några tillverkningsbrister. och det ska väl förhoppningsvis vara de flesta.

Men när man tillverkar en drivlina, så blir alla enheter lite, lite olika, toleranserna kan skilja med några tusendelar. Det kan bli gjutfel i detaljer mm.

En drivlina med någon felaktig detalj som sätts i en lätt skåpbil som går mest tom, så kanske ändå håller övriga bilens livslängd.
Men hamnar en drivlina med lite felaktiga detaljer i en bil som är 3 ggr tyngre och ligger på maxbelastning hela tiden så finns risken för förtida haveri. Där av har Fiat någon procent fler haverier än andra.

Men det handlar ju ändå bara om någon procent av tillverkade bilar som drabbas, och de är så få att husbilstilverkarna inte tycker det är något problem. Skulle 5- 10% av bilarna börja gå sönder skulle nog husbilstillverkarna byta chassi.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Detta inlägg måste vara nåt av det sämsta jag läst på åratal...för att slippa alla bekymmer köp ingen husbil

De flesta husbilar fungera riktigt bra, även de tunga på Fiat chassi.
Men det finns ju uppenbart en högre problem procent, som man bör ta i beaktande vid bilköp. Jag säger inte att det är katastrof och att man bör undvika, men man bör veta om problematiken då man väljer bil, och överväga riskerna. För håller den ihop (som de flesta gör) så får man en lägre och bekvämare bil en andra chassin kan erbjuda.

Allt handlar om att väga fördelar mot nackdelar.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Det finns inga problem med Fiat, inte mer än andra bilmärken. Robotlådan är jättebra. punkt,slut..
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Fiat har inga tyngre Dukato bilar. Men fiat har gett ok att husbilskonstruktörerna använder den för tågvikter upp till 5500 kg.

Iveco som använder samma motor som Fiat men har en kraftigare växellåda.
Iveco har bilar upp till 7000 kg. Iveco godkänner inte heller tyngre tågvikter än detta. De vill inte tumma på marginalerna. Därför använder husbilsbyggarna ofta MAN eller Mercedes Atego mm för tyngre byggen, för att med säkerhet kunna leverera kvalitet.

Min Carthago byggd på Fiat heavychassi, totalvikt 4500kg, och får med släp ha en sammanlagd bruttovikt på 5850kg enl. transportstyrelsen. Men enl. CoC dokumentet från Carthago får bruttovikten vara 6000kg.

En av mina bekanta har en Concord Carisma 2014 byggd på Ivecos chassi.
Den bilen har en totalvikt på 7490kg.
Vad den sammanlagda bruttovikten blir med släpvagn på deras bil, har jag ingen vetskap om.

Sammanlagd vikt på bil och släp är bruttovikt eller kan också benämnas tågvikt.

Vad gäller vår husbil är jag nöjd med både bodel och drivlina.
Hälsn. Krister. :)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Robotlådorna krever en mykere kjørestil enn andre lådor!

Glem automatlådornas kjørestil med venstre fot på bremsen og høyre på gassen - bruk bare høyre fot! Det andre forvirrer datoren.

La det bli litt åpning i køen ved køkjøring, kjør så frem og stopp helt til det blir en ny åpning. En billengde ekstra hver gang sparer koplingen og stemmer bedre med kjøring med manuell låda.

En ser og endel koplingshavari på DSG i personbiler - dette er også robotlådor.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Va f-n är ni oroliga för.. det är bara att köra på tills det brister.
Ska vi alla sitta och vara nervösa...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Jag har en sådan bil med denna låda , 2011 års modell , 5 ton , har inom 1 månad körts i 9000 mil . Har ofta släp på 1300 kg efter . Så här långt inga problem , går som en dröm ! Läser ofta på dom här sidorna men måste ha missat alla bilar som står ute i Europa med problem med lådan ?/Sevallbo


Du måste nog ha skrivit fel, 9000 mil på en månad? Detta skulle innebära 300 mil om dagen alla dagar i månaden?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Jag tolkar det som att han kört 9000mil inom en månad från 2011.

Mycket men fullt troligt.
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Detta inlägg måste vara nåt av det sämsta jag läst på åratal...för att slippa alla bekymmer köp ingen husbil

Det där håller jag fullständigt med om; Sämsta inlägget på mången god dag.

Konspirationsteorier, domedagspredikningar och armageddon-stämning!


Draumur uttryckte sig väl; va f-n är ni oroliga för?

Rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Intressant tråd, tycker jag. Jag har dryftat robotlådorna med åkare som helt dömer ut dem. Behandlar man dem som skötebarn så de inte blir för ansträngda kan de hålla ett tag men riktiga, äkta automatlådor är mycket bättre!

Jag skulle vilja ändra lite i hansolos text: för att slippa onödiga bekymmer, köp ingen husbil med robotlåda!

Jappe
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Som vanligt, två olika läger....

Det som är märkligt är ju att de som avråder från dessa växellådor, har inte själv erfarenhet av husbilar med dem.
Utan man "tycker" eller "har hört" av andra att den inte är bra.

De som svarar i tråden med egen erfarenhet verkar överlag var mycket positiva.

Konstigt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Det är väl inte så konstigt! Vi som "avråder" från att köpa husbil med robotlåda saknar givetvis egna erfarenheter eftersom vi inte vågar köpa sådana bilar!

Jappe
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Jappe, både du o jag (2 ggr) samt tusentals andra, har ju haft haverier med våra manuella växellådor.
Dvs flerfalt mer än med de automatiserade, skall vi då avråda från dem också?

Nej, jag tror att Fiat skiljer sig inte från mängden i detta fall. Fel uppstår ibland, beroende på fel eller slarv i produktion eller hos underleverantörer.
Det händer även på större premium märken som jag också råkat ut för på personbilssidan.
Jag dömer inte ut dem för det.

Edit: Ursäkta Jappe, när jag tänker efter var det väl inte växellådan du hade problem med, utan det var väl kamremmen?
Nu blev jag osäker. Sorry.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Det är väl inte så konstigt! Vi som "avråder" från att köpa husbil med robotlåda saknar givetvis egna erfarenheter eftersom vi inte vågar köpa sådana bilar!

Jappe

Då vill jag ta tillfället i akt att avråda från värmepanna av fabrikat som sitter i jappes bil, jag har ingen kunskap om den men läst att den krånglat vid flera tillfällen.
som ni ser blir det ganska tokigt om man utan kunskap och referenser dömer ut saker.

Lars
 
Senast ändrad:
Toppen