• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar inför investering , grisen i säcken

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Roland! I mitt fall havererade växellådan på grund av att den var utrustad med en femte växel som inte fanns med från början. Robotlådan påminner lite om den filosofin; i stället för att bygga en ny låda från grunden så tillsätter man en extra funktion på den gamla manuella lådan.

Min låda hade nog hållit längre om den hanterats bättre, både av förste ägaren och av mig. Med facit i hand och med stöd av andras erfarenheter vill jag i alla fall råda "robotförarna" att hantera sina lådor på rätt sätt, vad det nu innebär!

Knut vet vad det innebär!

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/622421

Jappe
 
Senast ändrad:

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Jag har nu kört 5300 mil med min "dåliga " växellåda även med biltransport på 2000 kg efter och har inte haft några problem. Helt underbar att köra här i Spanien med alla rondeller, av o påfarter!
Min nästa bil blir helt klart med samma låda!
Hälsningar Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Jappe, både du o jag (2 ggr) samt tusentals andra, har ju haft haverier med våra manuella växellådor.

Edit: Ursäkta Jappe, när jag tänker efter var det väl inte växellådan du hade problem med, utan det var väl kamremmen?
Nu blev jag osäker. Sorry.

Det var växellådan som havererade i Graz på resa till Venedig 2009.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/223582

Jappe
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Jag tolkar det som att han kört 9000mil inom en månad från 2011.

Mycket men fullt troligt.
Helt rätt , det blir 9000 mil inom en ca månad .Då blir det andra servicen hos Dahlgrens Auto i Uppsala !MVh Sevallbo
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Då har du valt en bra verkstad också.:)
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Det man ska tänka på med "automatlådan" är att man inte ska vänsterbromsa för så fort man gasar lite så släpper den upp kopplingen och det frestar på svänghjulet och lamellcentrum det är stora problem med postens bilar.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Min Carthago byggd på Fiat heavychassi, totalvikt 4500kg, och får med släp ha en sammanlagd bruttovikt på 5850kg enl. transportstyrelsen. Men enl. CoC dokumentet från Carthago får bruttovikten vara 6000kg.

En av mina bekanta har en Concord Carisma 2014 byggd på Ivecos chassi.
Den bilen har en totalvikt på 7490kg.
Vad den sammanlagda bruttovikten blir med släpvagn på deras bil, har jag ingen vetskap om.

Sammanlagd vikt på bil och släp är bruttovikt eller kan också benämnas tågvikt.

Vad gäller vår husbil är jag nöjd med både bodel och drivlina.
Hälsn. Krister. :)

Jag har tagit reda på vad bruttovikten är på Carisman vid körning med släpv.
Concord Carisma på Ivecochassi totalvikt 7490kg, maxvikt för släpkärra 2500kg och max sammanlagd bruttovikt 9990kg.
Detta enl. Transportstyrelsen.
Och detta fordon har 3 liters motorn.
Det går visst att plocka ut mycket kraft ur denna motorn.
Krister.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Hej vi köpte en Eura Mobil med robotväxellåda totalvikt på 5300 kg. Den är underbar att köra med efter landvägen, men i Spaniens branta backar havererade kopplingen då hade vi kört totalt 630 mil. Vi blev stående en vecka på verkstad för kopplingsbyte. Tyvärr är många av Spaniens campingar mycket kuperade och trånga som kanske också ökar slitaget på kopplingen. En annan egenhet den har när man kör på farthållaren är att växellådan obönhörligen skall upp till 6:ans växel och segdra uppför backarna, om jag växlar ner manuellt så dröjer det bara några sekunder innan den växlar upp. Jag vill inte avråda någon till köpa robotväxellåda för på landsväg och i tyska köer är den underbar.
Tack för ordet:)
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Det man ska tänka på med "automatlådan" är att man inte ska vänsterbromsa för så fort man gasar lite så släpper den upp kopplingen och det frestar på svänghjulet och lamellcentrum det är stora problem med postens bilar.

Vadå tror ni att ni sitter i en rallybil? Problemen med automatlådan kanske inte sitter i växellådan och det är kanske inte Fiat som skyldig. Problemet kanske finns mellan ratt och ryggstöd. :twitcy:

MVH

Stig
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

När man diskuterar olika husbilsfabrikat ska man ha i åtanke på att de flesta är en vanlig Fiat att nämna olika fabrikat ter sig tämligen meningslöst i det fallet man måste skilja på drivlinan och inte påbyggnadens namn vilket jag tycker blir allt vanligare när man framhåller sitt "märke" framför nåt annat när dom egentligen är samma bil med likadana drivlinor i.
 
Toppen