• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Tanka Arto 2017

Hjalmarssons

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Hörby
Hej, är det någon annan som har problem att tanka sin Arto? Det fyller upp röret till tanken jättesnabbt och sedan så sprutar det över
Jag får nästan hälla i bränsle ⛽
Fler? Lösningar?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Spontant så verkar det ju som om du har något problem med avluftningen till tanken. Har själv en Arto och upplever att vissa munstycken är svårare att tanka med, de slår ifrån om man inte fyller väldigt försiktigt. Tankar oftast på Qstar och ST1 och där är det inga problem.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Det finns en ”spiral” som man kan sätta in i påfyllningsröret som ska hindra att man kan slanga dieseln
Den hindrar samtidigt påfyllningen
Kolla om det sitter en sådan i din
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Troligen för dålig avluftning. Jag antar att ni som upplever problem kör helintegrerade bilar, där påfyllningsrör och avluftning måste förlängas p.g.a den ökade bredden. På förra bilen hade jag samma problem. Där var den ordinarie avluftningen någonstans runt 15 mm i diameter, minns inte exakt. Förlängningen bestod av en slags hylsa monterad i slangen. Problemet var att den utgående delen var förminskad till en 8 mm slang. Inte mycket luft som kunde komma ut där.
Jag var på vippen att låta Bossings bygga om. De hade gjort det på flera bilar och hade ett bortmonterat exemplar för att visa hur det såg ut.
Det skulle kosta ett par tusen för ombyggnad. Just då ansåg jag det inte värt det, även om tankningarna var lite småjobbiga.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det ringer en svag klocka bak i mitt bakhuvud och den säger något om att den "stora" slangen ner till tanken kan ha blivit tilltryckt vid monteringen på fabriken och för snäv. Vill minnas jag läst om att man får frigöra inredningen på insidan för att sen justera till den slangen
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
har också helintegrerad, måste dra ut munstycket några cm och peka det några grader snett bakåt nedåt för att det skall flöda ordentligt.
Vår Carthago integrerad 2013 har vi fortfarande problem med tankning från o till. Fick delvis hjälp på garanti genom att ingångsslangen rättades ut. Hörde att Carthago har höjt ingångsluckan på nästa årsgeneration!?
Så det blev mer lutning för oss, men... Nu kan vi i alla fall komma upp till 75% innan det är dax att "slatta" , för att fylla tanken. Det beror väldigt mycket vilket ställe man tankar på, så nog är avluftningen väldigt olika beroende på tank.
 
Toppen