• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tamhundar möter "vildhundar"

F

F.d. 349

Guest
Vi kanske ska åka till Pompeij med våra två hundar. Där finns det massor med vildhundar som ligger i flockar längs med vägen samt runt om. Som människa är dessa hundar inget besvär, men har aldrig varit där med hundarna.
Är det någon som har varit på liknande ställen där det funnits mycket lösa hundar som lever som vilda och som vet hur de reagerar när det kommer en ny hund de inte känner?
 

Lenoinga

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
1407
Medlemskap
2021
Sv: Tamhundar möter "vildhundar"

Vi hade vår hund (spansk vattenhund) med oss till Marocko i vintras. Eftersom vi har varit där tidigare, utan hund, visste vi att det finns många vildhundar där. Vi köpte en kort hästpiska, för att ha något att ev. försvara oss med, men behövde aldrig använda den. Det räckte att vi "höttade" åt vildhundarna. De är vana vid att bli bortjagade. Vet ju inte, om vildhundarna som finns dit ni ska åka är lika hunsade, men vi hade, iallafall, inga problem med dem. Lycka till!
:dog:
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Tamhundar möter "vildhundar"

Varför ta med hundarna,tänk på alla sjukdommar ni får med hem!!!!!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Tamhundar möter "vildhundar"

Vi har vår Freddie-hund med oss på alla våra resor i Frankrike, Italien, Spanien, Marocko, de baltiska länderna och givetvis i Norden. Ordentligt vaccinerat, äter piller mot hjärtmask, övriga mask och har skydd mot lehmaniasis och fästingar (Escalibor-halsband)

Vi var i Pompeiji två dagar, både utanför och innanför den antika delen. Freddie mötte massor av dessa hundar, det var aldrig något problem. De kan hundarnas språk och sätt och är på inget sätt till besvär!

Ha en trevlig resa!

jyrki
 
F

F.d. 53302

Guest
Sv: Tamhundar möter "vildhundar"

Kansje litt sent for denne, men det er vel alltid andre som skal reise til Spania og Portugal. Vi har reist med hunder i 10 år, og har aldri hatt problemer med løshunder. Disse hundene er så sosialiserte og kan "hundesproget" så godt, at vi er ikke redde. Da er vi mer redd turisters løse hunder, og er litt mer påpasselig der.
Dessuten har både Portugal og Spania "ryddet" opp i løshundene, så det er på langt nær så mange av dem i dag. Mange av hundene som springer rundt om hører til ett eller annet sted, de er "bare" ute på en luftetur.:dog:
 
F

F.d. 1606

Guest
Sv: Tamhundar möter "vildhundar"

Varför ta med hundarna,tänk på alla sjukdommar ni får med hem!!!!!

Så utomordentligt tråkigt med en sådan kommentar. Hundarna är familjemedlemmar och skall givetvis med. Dom har rest med mig sen 05. Våra killar är vaxinerade mot allt. När vi var i Pompeji fick dom stanna kvar i husbilen på campingen. Vi hade ac på åt dom, dom klarade de 4 timmar vi gick där alldeles utmärkt.

Campingen var den som låg alldeles bortanför ingången till Pompeji.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tamhundar möter "vildhundar"

Första året vi var i Spanien och Portugal tyckte jag att det var lite otäckt när hundarna ville komma fram. I regel så räcker det med att vifta lite och säga några ord, vad som helst, så lommar dom iväg. Jag hade med en vattenflaska som jag kunde spruta med om dom blev för närgångna. Nu har jag mer vana att schasa bort dom.

Dom hundar som är värst är dom vars ägare kommer gående en bit bakom sin lösa hund och inte bryr sig. Deras hund är ju "så snäll" men det står ju inte stämplat på hunden. Dessutom så är det jag som bestämmer om min hund ska få hälsa på andra hundar så får dom vara hur snälla som helst.

Eva, matte till dvärgpudeln Zacko.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tamhundar möter "vildhundar"

Kanske inte aktuellt för husbilsresa, men jag har varit på platser där de förvildade hundarna varit riktigt besvärliga.
Mkt gott om vildhundar i vissa indiska städer och ännu fler i Nepal och hundarna där var diskreta och tysta på dagarna, men på kvällarna så kunde de vara mycket aggressiva. Maximalt hotfulla när man passerade över respektive hunds revir (och en och annan kunde väl även tänkas vara rabiessmittad).
I Teheran såg jag en stackars hund bli svårt biten av en flock vildhundar trots att den försökte fly undan, rejält blodvite. Även detta på kvällen, i relativt mörker.

Hundarna verkar veta vilken primat som är den härskande arten i dagsljus. Försiktighet tillrådes på kvällen.

aake
 
Toppen