• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Takluckefläkt

Sverker 49

FD HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
16640
Medlemskap
2022
Jag undrar hur en turbovent taklucka monteras,sätter man den i befintlig lucka eller gör man nytt hål?Min lucka har måttet 47x80 !!!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Takluckefläkt

Vi gav ett tips om en produkt vi känner till, och reserverade oss genom att skriva att det kan finnas motsvarande produkter av andra fabrikat

Duger inte vårt tips, får du själv leta vidare.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Takluckefläkt

Nåväl, det finns kanske fyra, fem sorter av takluckor med inbyggd fläkt. Ett par av dem är väldigt avancerade med tempsensorer, regnsensorer, tio hastigheter eller mer.
Din ordinarie luckas storlek är ingen vidare utgångspunkt för montering av en ny komplett fläktlucka. Men om du bara vill ha lite fläkteffekt ut eller in så kan du komplettera den med en fläkt som sitter i en ram som man fäster i luckans ram.

Av färdiga luckor med fläkt som finns så bygger en del på (europeiskt) 40x40cm. hål och då är det enklast om du kan plocka bort en 40x40 lucka och bara stoppa i den nya.
Men en del av de mer avancerade luckorna kommer från andra sidan Atlanten och bygger naturligtvis på tummåttsystemet. De funkar i ett 40x40 hål men är lite för små för att passa perfekt.
Så med tanke på storleken på ditt nuvarande hål så bör du nog göra ett nytt om du vill köpa en ny lucka med inbyggd fläkt.
Då har du ju också fördelen om du köper en Amerikansk lucka så kan du göra hålet i rätt tummått så även en sådan passar perfekt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Hej GG ditt sista inlägg kom under tiden jag skrev. Ja det finns en del olika fabrikat och några är väldigt avancerade enl. ovan.

Senast ändrad:
Toppen